Vernieuwde Audi A8 overtreft weer alle verwachtingen
Vlaggenschip binnen de Audi-range
Altijd leuk, die strijd tussen de S-Klasse, 7 Serie en A8. Met de vernieuwde Audi A8 toont Audi zijn spierballen. Want het vlaggenschip binnen de Audi-range overtreft op diverse fronten weer alle verwachtingen. De vernieuwde Audi A8 is vanaf eind dit jaar te bestellen en wordt vanaf maart 2022 in Nederland leverbaar. Aanvullende specificaties en prijzen worden in aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt.
Drie woorden
Luxer, slimmer, krachtiger: deze drie woorden vatten eigenlijk heel goed de nieuwe Audi A8 samen. En dat niet alleen: sinds zijn introductie in 1994 heeft de Audi A8 altijd symbool gestaan voor status en autoriteit. De huidige vierde generatie van de A8 zette die traditie in 2017 voort en de vernieuwde A8 die Audi nu op de markt brengt, onderschrijft die eigenschappen nog nadrukkelijker.
Bredere Singleframe-grille
Het design van de Audi A8 is aangescherpt, wat met name aan het nieuw getekende front goed duidelijk is. De basis van de Singleframe-grille is nu breder, terwijl extra chroomaccenten in de grille het voorname voorkomen van de A8 onderstrepen. De luchtinlaten op de hoeken in de voorbumper staan nu meer rechtop. Ook de koplampunits zijn opgefrist.
Chroomaccenten
Aan de achterzijde wordt de vernieuwde Audi A8 gedomineerd door veel chroomaccenten, een personaliseerbare lichtsignatuur dankzij de nieuwe OLED-verlichting plus een doorlopende lichtstrip tussen de achterlichtunits. Tevens is de diffusorinzet in de achterbumper nieuw ontworpen en nu voorzien van horizontale details.
Kleuren voor Audi A8
Naast een extra chroompakket voor het exterieur kunnen Audi A8-klanten voor het eerst kiezen voor een nieuw S line exterieurpakket met sportievere exterieuraccenten. Het kleurenpallet omvat nu elf carrosseriekleuren, inclusief de nieuwe metallictinten District groen, Firmament blauw, Manhattan grijs en Ultra blauw. Eveneens nieuw zijn de vier beschikbare matte kleuren Daytona grijs, Floret zilver, District groen en Glacier wit. Aanvullend biedt het Audi exclusive-programma nagenoeg ongelimiteerde kleurmogelijkheden. Een roze Audi A8? Dat kan!
Slimme koplampen
In de vernieuwde Audi A8 maken de Digital Matrix LED-koplampen gebruik van DMD (digital micromirror device) technologie. Elke koplamp beschikt over ongeveer 1,3 miljoen microspiegels die het licht via microscopisch kleine pixels met een ongekende nauwkeurigheid verspreiden. Een nieuwe functie die in lijn met deze technologie voor Audi’s topmodel leverbaar wordt, is rijbaan- en oriëntatieverlichting voor op de snelweg. Daar voorzien de koplampen nu in een waar tapijt aan licht, waardoor de rijbaan van de bestuurder extra fel wordt verlicht. De oriëntatieverlichting helpt de bestuurder bij wegwerkzaamheden op intuïtieve wijze in zijn eigen rijbaan te blijven. De Digital Matrix LED-koplampen zorgen bovendien voor een dynamische animatie als onderdeel van de coming home/leaving home functies.
Drie lichtsignaturen
Nog zo’n nieuwe highlight van de vernieuwde Audi A8 zijn de standaard digitale OLED-achterlichten (OLED = organic light emitting diode). Bij het bestellen van de auto kunnen klanten kiezen uit twee verschillende lichtsignaturen, en zelfs drie bij de S8.
Interieur Audi A8
Het aanbod aan stoelen en stoeluitrusting in de vernieuwde A8 is gevarieerd. Het zitmeubilair is comfortabel en straalt een hoge mate van autoriteit uit – vooral achterin, waar veel opties beschikbaar zijn. De relaxstoel in de A8 L – de verlengde uitvoering van de A8 – is de top-of-the-range binnen de vele keuzemogelijkheden. Hij biedt tal van verstelmogelijkheden en een geavanceerde voetensteun onder de rugleuning van de voorpassagiersstoel die niet alleen de voeten van de passagiers kan verwarmen, maar ze ook in verschillende gradaties kan masseren. Het relaxstoelpakket omvat rugmassage met 18 pneumatische kussens, elektrisch verstelbare comfort-hoofdsteunen, een optionele doorlopende middenconsole – ook verkrijgbaar met een optionele uitklapbare tafel -, vier-zone deluxe automatische airconditioning en nieuwe schermen achterin. Een koelbox met barcompartiment als onderdeel van het Audi exclusive-programma rondt het geheel af.
Valcona-leder
De stoelen zijn standaard bekleed met Valcona-leder, dat onder andere beschikbaar is in de nieuwe kleur cognacbruin. Eveneens nieuw in het leveringsprogramma is de beschikbaarheid van duurzaam Dinamica microvezel voor de deurpanelen, de dakstijlen en de hemelbekleding.
Nieuwe infotainment- en comfortfeatures
MMI Navigatie plus is standaard inbegrepen in de vernieuwde Audi A8. De – eveneens standaard – online- en Car-2-X-diensten van Audi connect ondersteunen het navigatiesysteem. Achterin krijgt de Audi A8 nu twee nieuwe 10,1 inch full-HD schermen waarop de mobiele devices van de achterpassagiers kunnen worden weergegeven, plus de content van bekende streamingplatforms.
Remote park assist plus
Eveneens nieuw voor de Audi A8 is remote park assist plus, dat deel uitmaakt van het ‘Park’ pakket. Deze virtuele assistent parkeert de grote sedan automatisch in en uit parallelle of haakse parkeervakken, desgewenst zonder dat de bestuurder zich in de auto bevindt.
Keuze uit twee aandrijfopties
Audi gaat de vernieuwde A8 in Nederland leveren met een keuze uit twee motoriseringen. De eerste is de Audi A8 60 TFSI e quattro, een plug-in hybrideversie waarbij de 3.0 TFSI benzinemotor wordt ondersteund door een compacte elektromotor. Nieuw hierbij is dat de lithium-ion batterij achterin nu een netto energieopslagcapaciteit van 14,4 kWh (bruto: 17,9 kWh) heeft, aanzienlijk meer dan voorheen. Met een systeemvermogen van 330 kW/449 pk en 700 Nm aan systeemkoppel zoeft de Audi A8 60 TFSI e quattro in 4,9 seconden van 0 naar 100 km/u.
Tot 800 Nm!
In de Audi S8 TFSI quattro genereert een biturbo V8 met cylinder on demand-technologie 420 kW/571 pk en 800 Newtonmeter aan trekkracht tussen 2.050 en 4.050 tpm. Hij voltooit de standaardsprint in slechts 3,8 seconden.
Predictive active suspension
Als absoluut topmodel binnen de A8-familie krijgt de S8 af-fabriek een extra uitgebreide standaarduitrusting, met onder andere een unieke combinatie van innovatieve onderstelsystemen, inclusief een sportdifferentieel, dynamische vierwielbesturing en predictive active suspension. Via een elektromotor kan predictive active suspension elk individueel wiel met extra of minder kracht belasten, om zo op actieve wijze de positie van het chassis in elke rijsituatie te reguleren.
Met de ‘dynamic’ stand van het Audi drive select-systeem ingeschakeld laat de grote sedan zich van zijn meest sportieve kant zien. Hij stuurt dan scherp in, de overhelbewegingen zijn beperkt en de koets duikt nauwelijks bij hard remmen. In de ‘comfort+’ stand strijkt het onderstel oneffenheden volledig glad. Hierbij werkt de besturing samen met de front camera, die onregelmatigheden in het wegdek al tijdig bespeurt en het chassis hierop vervolgens voorspellend voorbereidt.