Vernieuwde Alpine A110: 300 pk en een opvallende spoiler
Spoiler alert!
De Alpine A110 is zo’n auto waar ons hart sneller van gaat kloppen. Een laag gewicht en lekker veel power is hét recept voor een pure rijdersauto. Hij is vernieuwd en krijgt nu meer pk’s, nieuwe technologie, een rijkere uitrusting en ook qua styling zijn er wat zaken gewijzigd.
Drie versies
Alpine heeft het vernieuwde A110 modelaanbod gepresenteerd, bestaande uit de A110, A110 GT en A110 S. Deze versies hebben alle een eigen karakter en rijbeleving. De orderboeken van de Franse sportbolide zijn direct geopend. Bestellen kan voor prijzen vanaf 68.990 euro.
Alpine A110
De instapper is de 252 pk sterke Alpine A110. Volgens de Fransen is deze uitvoering mede dankzij zijn lage gewicht (1.102 kg) en de bijna perfecte gewichtsverdeling (44% voor, 56% achter) onder alle rijomstandigheden wendbaar en dynamisch. Net zoals alle varianten wordt de A110 aangedreven door een 1,8-liter turbomotor in combinatie met een 7-traps Getrag-automaat met dubbele koppeling. De 0-100 sprint gaat in 4,5 seconden.
Boven deze uitvoering staat de Alpine A110 GT, de Grand Tourisme sportcoupé binnen het gamma. Deze 300 pk sterke variant zit in slechts 4,2 seconden op de 100 km/u en biedt volgens Alpine zowel in het dagelijks gebruik als op lange afstanden optimaal rijplezier.
Alpine A110 S
Het absolute topmodel is de A110 S. In deze uitvoering schopt de 1,8-liter benzinemotor het ook tot 300 pk en zit je binnen 3,7 tellen op de 100 km/u. De A110 S is voorzien van een sportonderstel en een specifieke aerodynamicakit. Michelin PS Cup 2 Connect semi-slick banden staan op de optielijst. Met deze versie kun je dus lekker losgaan op het circuit.
Je herkent de A110 S aan de zwart verchroomde Alpine-logo’s, oranje remklauwen, zwarte 18-inch GT Race-wielen en de S-badges op de achterzijde en op de portierdorpels. Optioneel is de tweekleurige carrosseriekleur, Fire Orange met een in Deep Black uitgevoerd dak.
Interieur vernieuwde Alpine A110 S
In de A110 S houden Sabelt-sportstoelen je stevig op je plek en bedienen je voeten lichtgewicht aluminium sportpedalen. De stoelen en het dashboard zijn bekleed met microfibre met oranje stiksel en de gordels zijn compleet oranje. Mede dankzij openingen in de stoel is het mogelijk om een 4-punts racegordel te installeren.
275 km/u
Als je een stapje verder wilt gaan moet je de Aero Kit-optie aanvinken. Dit pakket bestaat uit een carbon achterspoiler voor betere aerodynamische eigenschappen, een carbon front blade en spoilerlippen onder de voorbumper die de werking van de achterdiffusor en vlakke autobodem versterken. De carbon front blade zorgt voor 60 kg extra neerwaartse druk op de voorwielen en de achterspoiler voor 81 kg extra downforce aan de achterkant. Dankzij de kit gaat de topsnelheid omhoog naar 275 km/u.
LEES OOK: PORSCHE INTRODUCEERT BRUTE 718-TOPVERSIE: CAYMAN GT4 RS
Technologie
Er is ook nieuwe technologie aanwezig in de vernieuwde A110 modellen, waaronder een nieuw multimediasysteem inclusief een 7-inch touchscreen, Bluetooth connectiviteit en twee USB aansluitingen. Uiteraard kun je via Apple Carplay en Android Auto je telefoon verbinden. Het systeem kan Over-The-Air-updates ontvangen, waardoor de auto in de toekomst nieuwe features kan krijgen.
Metertjes
Via het Alpine Telemetrics-menu kun je real-time de turbodruk, temperatuur van de transmissie, koppel, vermogen, stuurhoek en acceleratie bekijken. De ingebouwde chronograaf registreert zaken als de rondetijden op het circuit.
Rijmodi
In de Alpine A110 kun je uit drie rijmodi kiezen: Normal, Sport en Track. De modi Normal en Sport zijn geoptimaliseerd voor respectievelijk meer comfort en sportiever schakelen, inclusief de mogelijkheid om het motortoerental te verhogen tijdens het op- en terugschakelen. Ook leuk: het ESC kan volledig uit.
Onze test van het uitgaande model zie je hier: