Autoverkoop in C- en D-segment loopt steeds verder terug
A- en B-segment onverminderd populair
De populariteit van auto’s in het C-segment en D-segment blijft afnemen. Uit recente cijfers van RDC en RAI Vereniging blijkt dat het aantal personenautoregistraties in het C-segment en D-segment de afgelopen jaren alleen maar is gedaald.
Marktaandeel C- en D-segment krimpt
Het marktaandeel van het C-segment op de Nederlandse markt bedroeg in 2014 nog 26,1 procent met een piek van 28,5 procent. In 2017 kwam het marktaandeel van C-segment auto’s uit op 18 procent. Het D-segment had in 2014 een marktaandeel van 11,3 procent en 8,6 procent in 2017.
LEES OOK: Duidelijkheid over segmenten
A- en B-segment onverminderd populair
De grote winnaars zijn het A- en B-segment. Het A-segment is vrij stabiel. In 2014 bedroeg het marktaandeel 18,3 procent. In 2017 was dat 18,4 procent. Ook het B-segment is stabiel met een marktaandeel van 22 procent in 2017 tegenover 22,9 procent in 2014.
Sportauto’s en bestelauto’s
Opvallend is dat er in 2017 behoorlijk wat sportauto’s een kenteken kregen. In totaal ging het om 1.888 exemplaren ten opzichte van 1.366 in 2016. Ook de bestelautomarkt groeit. In 2017 kwamen er 6.261 exemplaren op kenteken. In de jaren 2014, 2015 en 2016 ging het respectievelijk om 4.438, 4.186 en 5.324 exemplaren.
Registraties A-segment:
2014: 70.800
2015: 72.357
2016: 69.806
2017: 76.132
Registraties B-segment:
2014: 88.624
2015: 98.125
2016: 88.579
2017: 90.928
Registraties C-segment:
2014: 101.265
2015: 127.872
2016: 82.352
2017: 74.555
Registraties D-segment:
2014: 43.616
2015: 51.541
2016: 42.968
2017: 35.691