Typisch Turijn met Fiat Tipo – Reportage
Of hoe Italianen een 30ste verjaardag vieren…
Wat doet een fabrikant als een automodel 30 jaar geleden op de markt kwam? Zijn verjaardag vieren. Dus reisden we op uitnodiging van pater familias Fiat af naar Turijn voor de 30ste verjaardag van telg Tipo.
Italianen houden van een feestje. Weinig landen hebben bijvoorbeeld meer feestdagen per jaar. Het zit ook in de volksaard om de minste of geringste aanleiding te gebruiken om met vrienden en familie te genieten van een goede maaltijd met een goed glas wijn. Dus checken we in in een hotel in Lingotto. Een logement dat is gehuisvest in een voormalige Fiat-fabriek. Historische grond, waar overigens de Fiat Tipo niet is geproduceerd, want toen was de productie in Lingotto al gestopt.
De eerste Fiat Tipo
Op 26 januari 1988 rolde de eerste Fiat Tipo van de band. Strak design en hoekige vormen pasten bij die tijd. Een uiterlijk dat zelfs verdacht veel leek op dat van de Volkswagen Golf. Fiat had de kwaliteit van die Duitser ook als maatstaf genomen. Dat merkte je aan afwerking en interieur. De Tipo was daarbij flink ruimer en praktischer.
Positief oordeel van een Duitser
Er was zelfs destijds een spotje (zie onder) met de suggestie dat technici van een Duits merk de Fiat Tipo op een circuit testten. Na ettelijke ronden stapte de rijder uit. Twee technici vragen: ‘Und?’ Het antwoord van de rijder is veelbetekenend: ‘Gut, sehr gut. Der wird es uns schwer machen!’ Duitsers die een Italiaanse auto positief beoordelen. Was dat niet een ietwat te ambitieuze reclameboodschap?
Comercial Fiat Tipo 1988
Daverend succes
De tijd gaf de Italianen gelijk. De Fiat Tipo bleek een daverend succes in heel Europa, ook in Nederland. Met dit model werd krachtig afgerekend met een niet al te beste reputatie van een, overigens best goed rijdende, voorganger. Dat was de Fiat Ritmo, maar die had wat last van roest. Net zoals meer modellen van andere merken begin jaren tachtig.
Auto van het Jaar 1989
De Tipo is verkozen tot Auto van het Jaar 1989. Die titel is te danken aan innoverende oplossingen. Tal van koetswerkdelen waren gegalvaniseerd als bescherming tegen roest. De achterklep was van kunststof. Verder was de Tipo voor zijn tijd bijzonder ruim. Hij was leverbaar met benzinemotoren van 1,4 en 1,6-liter en diesels van 1,7 en 1,9-liter. Lees ook: test Fiat Tipo
Sst! (intermezzo van 20 jaar)
Terug naar het feestje. In Turijn viert Fiat dat dit jaar. De 30ste verjaardag was op 26 januari 2018. Maar ho, klopt dat wel. Is de nieuwe Tipo wel een directe opvolger? Nee, eigenlijk niet, want in 1995 rolde de laatste Tipo van de eerste generatie van de band.
Dan is er de nieuwe Tipo
Pas in 2015 onthulde Fiat de huidige Tipo. En weer is het een ruime, praktische gezinsauto. Hij is niet zo vernieuwend als zijn voorganger in zijn tijd. De nieuwe Tipo huldigt het principe van ‘doe maar gewoon’. Hij verkoopt succesvol. Dus reden om het glas te heffen op de jarige, ook al was hij 20 jaar niet op de markt. Maar in Italië telt de stille periode mee, want Fiat heeft gewoon zin in een feestje.
Weetjes over Fiat in Turijn/Lingotto
- De bouw van Fiat Lingotto startte in 1916. De fabriek is in 1923 in gebruik genomen.
- Het was toen de grootste autofabriek ter wereld met afmetingen van 300-500 meter.
- De productie bestreek 5 verdiepingen.
- Op de begane grond werden de onderdelen geproduceerd en aangevoerd.
- De bouw van de auto’s was op de verdiepingen 2 tot 5.
- Op het dak reden ze eerst een aantal rondjes over een ovale testbaan om vervolgens via een kurketrekkerbaan naar beneden te rijden voor transport.
- 80 modellen zijn in Lingotto gemaakt waaronder de Topolino (1936) en de eerste generatie 500. De laatste was de Fiat 127.
- De fabriek is in 1982 gesloten.
- Tegenwoordig herbergt de gerenoveerde fabriek een winkelcentrum, concert- en filmzalen, hotels en de Polytechnic University of Turin. De testbaan op het dak is behouden als attractie.