Toyota Yaris Cross: wordt dit de populairste SUV van Toyota?
B-segment crossover deelt techniek met Yaris
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Vrijwel elke autofabrikant heeft in Europa een compacte B-segment crossover in de line-up. Behalve Toyota. Daar komt nu verandering in. Toyota introduceert namelijk de nieuwe Yaris Cross, een compacte SUV voor het B-segment. Natuurlijk komt ie ook als hybride.
Yaris Cross maakt online werelddebuut
De onthulling van de Yaris Cross had eigenlijk op de Autosalon in Genève moeten plaatsvinden in maart 2020, maar die autoshow werd afgeblazen. En dus werd de onthulling van de Yaris Cross uitgesteld. De auto wordt nu online aan de wereld voorgesteld. AutoRAI.nl haakte aan en kan je alles vertellen over deze nieuwe Yaris Cross.
GA-B-platform
De Yaris Cross is het tweede model dat Toyota bouwt op het nieuwe GA-B-platform met een laag zwaartepunt. De nieuwe Yaris had met dit platform de primeur. De Yaris Cross volgt als tweede. De naam Yaris Cross is een bewuste keuze, want in feite gaat het hier om een crossoverversie op basis van de nieuwe Yaris. Toyota heeft het model wel een compleet eigen design.
Ontwikkeling en productie in Europa
De ontwikkeling van de Yaris Cross vond volledig in Europa plaats. Op die manier kon Toyota het model precies afstemmen op de voorkeuren van Europese kopers. De productie vindt ook in Europa plaats, te weten bij Toyota Motor Manufacturing France nabij Valenciennes waar Toyota ook de nieuwe Yaris bouwt. De productie van de Yaris Cross start in 2021. Toyota verwacht op jaarbasis dik 150.000 exemplaren van het model te produceren. De Nederlandse marktintroductie vindt medio 2021 plaats.
Afmetingen
De wielbasis van de Yaris Cross is met 2.560 millimeter gelijk aan die van de nieuwe Yaris hatchback. De lengte is wel toegenomen met 240 millimeter, waarvan 60 millimeter is toegevoegd aan de voorzijde en 180 millimeter aan de achterkant. De bodemvrijheid is met 30 millimeter toegenomen. Daarnaast is de Yaris Cross hoger (90 millimeter) en breder (20 millimeter).
Yaris Cross Hybrid
Omdat de Yaris en Yaris Cross de bodemplaat met elkaar delen, komen ook de motoren overeen. Toyota komt dus ook met een Yaris Cross Hybrid. Deze uitvoering heeft een nieuwe 1,5-liter 3-cilinder Atkinson-benzinemotor die afgeleid is van de grotere 2.0 en 2.5 Hybrid-aandrijflijnen uit respectievelijk de Toyota Corolla en Toyota RAV4. De aandrijflijn levert 116 pk (85 kW) en is gekoppeld aan een CVT-automaat.
Voorwielaandrijving of AWD-i
De Hybrid is leverbaar met voorwielaandrijving (CO2-uitstoot minder dan 120 g/km, WLTP) of een versie met vierwielaandrijving (elektromotor op de achteras). Die laatste heet Yaris Cross Hybrd AWD-i, heeft een CO2-uitstoot van minder dan 135 g/km (WLTP) en drijft in beginsel alleen de voorwielen aan. Bij gripverlies of onder moeilijkere omstandigheden schakelt het systeem de achterwielen bij. De AWD-i-uitvoering heeft ook dubbele wishbone-wielophanging achter, nodig door de elektromotor op de achteras. Naar verwachting wordt de Yaris Cross ook leverbaar met een nieuwe, krachtige 1.5 VVT-i benzinemotor met 121 pk.
Toyota Safety Sense
Onder de noemer Toyota Safety Sense levert Toyota diverse rijhulpsystemen. Denk aan Adaptive Cruise Control, Lane Trace Assist, Road Sign Assist met snelheidsassistent en Pre-Collision System. Een Blind Spot Monitor en Lane Change Assist zijn ook leverbaar.
Drie crossovers
Door de komst van de Yaris Cross heeft Toyota in Europa nu drie crossovers in het aanbod. We noemen de Yaris Cross, C-HR en natuurlijk de RAV4. Daarmee heeft Toyota nu een SUV voor respectievelijk het B-, C- en D-segment. Deze nieuwe Toyota Yaris Cross vormt de Benjamin van het SUV-aanbod. En het kan zomaar de populairste SUV van Toyota worden.