Eerste rijtest: Toyota GR86
Hebbuh, hebbuh, hebbuh!
Het mag anno 2022 een klein wonder heten dat een fabrikant van hoofdzakelijk alledaagse auto’s het presteert om in drie opeenvolgende jaren een pure sportauto op de markt te brengen. Vooral als je bedenkt dat deze autofabrikant nog niet zo heel lang geleden zijn sportiefste modellen juist naar de eeuwige jachtvelden stuurde. We gingen de weg op met het nieuwste sportmodel van deze fabrikant, de wonderbaarlijk fijne Toyota GR86.
De Toyota GR86 werd vorig jaar onthuld. Al eerder, namelijk in 2019 en 2020, presenteerde Toyota de GR Supra respectievelijk de GR Yaris. De eerste is een sportwagen met dikke zescilinder (later ook met viercilinder), de tweede is een knotsgekke ‘hot hatch’ met rallygenen en de krachtigste driecilinder ter wereld (192 kW/261 pk). Alle drie de auto’s lopen enkel en alleen op benzine.
In transitie
Wie het autonieuws ook maar een beetje volgt, weet dat elektrificatie het toverwoord van nu is. Automerken buitelen over elkaar heen om te vertellen per wanneer ze in Europa alleen nog maar elektrische modellen aanbieden. Of dit realistisch is, doet niet ter zake. De auto-industrie is in transitie. Fossiele brandstoffen zoals benzine hebben hun langste tijd gehad, zeggen veel automerken.
Als gevolg hiervan heeft bijna elk nieuw automodel dat geïntroduceerd wordt wel een of andere vorm van elektrificatie. Omdat veel consumenten van nu dat eenmaal willen, is de technologie vaak verpakt in een carrosserievorm met een hoge zit, de zogeheten crossover. Des te bijzonderder is het dat uitgerekend Toyota – dat al in 1997 zijn eerste geëlektrificeerde model op de markt bracht, de Prius – voor de derde keer op rij een auto introduceert die níét geëlektrificeerd is en géén hoge zit heeft.
Atmosferische benzinemotor
De Toyota GR86 is juist een tweedeurs coupé waarin je je op de bestuurdersstoel moet laten vallen om fatsoenlijk achter het stuurwiel te geraken. Bovendien uitgerust met een atmosferische benzinemotor. Dat wil zeggen: zonder enige vorm van drukvulling zoals een turbo. In plaats daarvan kiest Toyota voor een ferme motorinhoud van 2,4-liter. Een boxermotor, ontwikkeld door Subaru, maar gefinetuned door Toyota, dat naar eigen zeggen alsmaar betere auto’s (‘ever-better cars’) wil bouwen.
De GR86 is de opvolger van de GT86. Die rijdt top, maar kan – juist omdat-ie zo goed rijdt – wel wat extra spierballen gebruiken. Toyota komt met de GR86 (GR van Gazoo Racing, de autosportdivisie van Toyota) aan deze wens tegemoet. Geen 147 kW/200 pk meer, maar 172 kW/234 pk. Het koppel steeg van 205 naar 250 Nm dat vrijkomt bij 3.700 tpm (was een hoge 6.600 tpm). Vooral dat laatste is heel prettig, merken we in het glooiende landschap westelijk van de Spaanse stad Sevilla waar Toyota zijn nieuwste sportauto aan de pers voorstelt.
Hier ervaren we dat de Toyota GR86 bij lage toerentallen veel gretiger oppakt dan de GT86
Waarom Sevilla? Omdat je in de omgeving hiervan geweldige stuurmanswegen vindt, iets wat in Nederland een hele uitdaging is. Hier ervaren we dat de GR86 bij lage toerentallen veel gretiger oppakt dan de GT86 die je vooral hoog in de toeren moet rijden wil je het rijplezier beleven dat Toyota belooft. De GR86 is al vanaf zo’n 2.500 tpm bij de pinken. Je kunt zelfs tamelijk schakelui rijden en toch lol hebben.
Heerlijk old school gevoel
Toch wordt het pas echt lollig als je gas blijft geven totdat de toerenbegrenzer zegt dat je moet opschakelen, bij ruim 7.000 tpm. De GR86 blaast vooruit waarbij een snerpende sound te horen is die autoliefhebbers als muziek in de oren moet klinken. De GR86 reageert direct en levendig op wat zijn bestuurder wil. Wel is de abrupt reagerende koppeling eerst even wennen. De auto voelt lichtvoetig (de GR86 weegt nog geen 1.300 kg) en mechanisch aan en geeft het heerlijke old school gevoel dat we zo gemist hebben na talloze testritjes in geëlektrificeerde auto’s.
Het is een feest om met de GR86 bochten aan elkaar te rijgen
Slechts een tikje tegen het driespaaks sportstuur is voldoende om de neus in beweging te brengen. Zónder dat de auto zenuwachtig aanvoelt. De GR86 voelt juist trefzeker aan. Hij geeft vertrouwen, ook omdat het stuurwiel zo fijn in de hand ligt en uitstekende feedback geeft. Geen verdikkingen op plekken waar je dat niet wilt, geen afgeplatte onderzijde; gewoon een simpel, fijn gelijkmatig rond stuurtje dat goed rechtop staat en niet te vlak. Mede hierdoor is het een feest om de vele bochten die je in Andalusië tegenkomt aan elkaar te rijgen.
Toegankelijk rijplezier
Vergelijk het rijgedrag van de GR86 gerust met dat van de Mazda MX-5, ook al zo’n fijn sportwagentje met een puur rijkarakter. Ook de korte en goed onder handbereik liggende schakelpook met zijn korte slagen doet denken aan die Japanse roadster. Alleen is de Toyota beslist meer sportauto. Je voelt heel goed aan wanneer de achterkant wil uitbreken en kan grenzen opzoeken zonder meteen klotsende oksels te krijgen. Zijn rijplezier is heel toegankelijk. Je moet het echt heel bont maken wil je van de weg raken. Voor een leuke sportauto moet je in Japan zijn, zoveel is wel duidelijk.
We verdwalen liever
De sportstoelen houden je stevig op je plek. De ondersteuning is goed, ook bij de schouders. Je zit laag bij de weg, nog lager dan in de GT86. Achterin heeft een persoon niets te zoeken. Hoogstens kun je hier een sporttas plaatsen of een klein hondje als het iets levends moet zijn. Het dashboard is digitaal maar slaat hierin niet door zoals bij andere merken wel eens gebeurt. Je kijkt uit op een grote ronde toerenteller met in het midden de snelheidsweergave. Meer is bijzaak. Wat ons betreft had voor het echte old school gevoel het centrale display voor multimedia en navigatie ook achterwege mogen worden gelaten, maar daar kom je anno 2022 als autofabrikant niet mee weg. We verdwalen liever met de GR86; des te langer kunnen we rijden.
In de kofferbak past 226 liter aan bagage waarmee de GR86 geschikt is voor een weekendje weg met partner. Rijd dan vooral naar een gebied waar slingerende weggetjes de regel zijn. Want hiervoor is de GR86 gemaakt. Voor wie het circuit opgaat, moet weten dat met het achterbankje neergeklapt er een extra setje banden achterin mee kan. Op de snelweg onderweg naar je eindbestemming is de GR86 niet de stilste, maar wie comfort zoekt, kan beter een Corolla GR Sport kopen. Toch is de auto niet vervelend hard geveerd.
Verhuizen naar Duitsland dan maar? We nemen het serieus in overweging
Dan de prijs. Toyota vraagt voor zijn pretpakket minimaal 60.995 euro. In Nederland welteverstaan. Bij bijvoorbeeld onze Oosterburen betaal je 33.990 euro. Om maar even aan te geven hoe eensgezind Europa eigenlijk is. Verhuizen naar Duitsland dan maar? We nemen het na onze eerste rij-indruk met de GR86 serieus in overweging. Overigens is de GR86 slechts twee jaar te koop in Europa. Per 2024 gelden in Europa nieuwe veiligheidseisen met betrekking tot rijassistentiesystemen en die doen de GR86 over twee jaar de das om.
Waarin verschilt de GR86 van de GT86?
- Meer vermogen: 234 pk/172 kW versus 200 pk/147 kW
- Meer koppel (250 Nm versus 205 Nm)
- Overall stijfheid carrosserie met 50% toegenomen
- Lager zwaartepunt (-1,6 mm)
- Meer gebruik van aluminium, o.a. voor dak, motorkap en voorste wielkasten
- Acceleratie 0-100 km/u in 6,3 sec. (was 8,2 sec.)
- Topsnelheid: 226 km/u (was 210 km/u)