Review – Toyota bZ4X (2023), beter na alle updates?
Duidelijkheid over laadtijden en garanties
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De Toyota bZ4X vormt het eerste model binnen de bZ-modelfamilie. Meerdere modellen volgen, maar voorlopig moeten we het stellen met deze bZ4X. De auto heeft inmiddels diverse updates gehad. Nog belangrijker: de auto is ook flink goedkoper geworden. Is de Toyota bZ4X 2023 dan eindelijk perfect?
Toyota bZ4X en eTNGA
Wat heeft de Toyota bZ4X te bieden? In een notendop: de bZ4X is het eerste model op Toyota’s speciaal ontwikkelde batterij-elektrische platform: eTNGA (Toyota New Global Architecture). Zoals bij zoveel andere volledig elektrische auto’s is de batterij volledig in het chassis geïntegreerd, onder de vloer van de auto. Zodoende ontstaat een lekker laag zwaartepunt, een stijve carrosserie, een hogere veiligheid en goede rijeigenschappen.
Aandrijving
Voor de aandrijving van een Toyota bZ4X zorgt standaard een elektromotor met een vermogen van 150 kW (204 pk) en 265 Nm koppel, goed voor een 0-100-sprint van 7,5 seconden en een topsnelheid van 160 km/u. Deze versie heeft voorwielaandrijving.
Er is ook een Toyota bZ4X met vierwielaandrijving. Die heeft een systeemvermogen 160 kW (218 pk) met een koppel van 336 Nm, resulterend in een acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u in 6,9 seconden. De topsnelheid blijft met 160 km/u gelijk.
Forse lithium-ion-batterij
In alle gevallen beschikt een Toyota bZ4X over een lithium-ion-batterij met een bruto capaciteit van 71,4 kWh waarvan circa 64 kWh bruikbaar is (netto). Op papier heeft de crossover een WLTP-actieradius die kan oplopen tot 512 kilometer. Deze range geldt voor de voorwielaangedreven bZ4X. Haal je dat ook in de praktijk? Nee, want WLTP is nog altijd een theoretische waarde. Met een temperatuur van ongeveer 23 graden gaf onze boordcomputer een actieradius aan van ongeveer 395 kilometer. Het gemiddelde stroomverbruik kwam uit op 14,3 kWh. In theorie zouden we dan dik 410 kilometer kunnen afleggen op een volle lading stroom. Alles is sterk afhankelijk van je rechtervoet, welke systemen zijn ingeschakeld in de auto, het rijtempo, weersomstandigheden etc. Neem die 512 kilometer range dus met een korreltje zout.
TOYOTA BZ4X (2023), beter na alle updates? – GARANTIE | LADEN | RIJDEN – REVIEW – AutoRAI TV
Opladen: hoe zit het nu precies?
Hoe zit het dan met opladen? Misschien is het eerst even tijd voor wat opheldering, want over het laden van deze Toyota is wat misverstand ontstaan. Toyota heeft ervoor gekozen om al vroeg demo’s in te zetten van de bZ4X bij alle dealers. Die eerste auto’s hadden alleen een 1-fase systeem om de auto op te laden. Als de klant echt zat te springen om een bZ4X met 1-fase laadsysteem – zelfs na waarschuwingen van de dealer over bijvoorbeeld de restwaarde – kon Toyota al een auto leveren. Maar dat was niet de bedoeling, want klantenauto’s zouden allemaal over 3-fase moeten beschikken, waardoor je veel sneller kunt laden. Op de markt zie je hier en daar dus 1-fase occasions van de bZ4X. Maar dat was niet de keuze van Toyota, puur van klanten. Beter is om te investeren in een bZ4X met 3-fase systeem.
In dat laatste geval duurt het opladen bij een 11 kW-laadpunt 6 uur en 45 minuten. Snelladen kan ook, tot wel 150 kW. In dat laatste geval duurt opladen van 10 tot 80 procent slechts 30 minuten. Het verschil met een 1-fase systeem is groot. Ook met 6,6 kW duurt het opladen van de batterij nog 11 uur en 20 minuten. De winst met 3-fase is dus bijzonder groot.
1.000.000 km garantie?
Nog een misverstand: de Toyota bZ4x zou een garantie hebben van 1.000.000 kilometer op de batterij. In Nederland is dat alleen anders, omdat de importeur van Toyota in Nederland een particuliere organisatie is en geen fabrieksimporteur. In Nederland geldt daarom een garantie van 300.000 kilometer of 10 jaar op de batterij, waarbij Toyota belooft dat de batterij na die periode nog over 70 procent van de capaciteit beschikt. De auto zelf heeft ook 10 jaar garantie, tot 200.000 kilometer. Geen miljoen dus, al is 300.000 kilometer garantie op de batterij ook nog bovengemiddeld hoog. Bovendien rijdt een particulier gemiddeld slechts 11.000 kilometer per jaar. Voor een taxichauffeur is dat natuurlijk een ander verhaal.
Bijzonder ruime SUV
Waarom we een taxichauffeur noemen? Simpel: de Toyota bZ4X is bijzonder ruim. De wielbasis is bijzonder riant waardoor je achterin zeeën aan beenruimte hebt. De bagageruimte is daarnaast lekker ruim. Het dashboard van deze Toyota oogt wat druk. De Japanners hebben gekozen voor vele hoeken, randen en losstaande delen. Alleen al het digitale instrumentarium voor je neus lijkt te zweven. Bijzonder om te zien, maar maak alles eens schoon. Dat wordt nog een hele uitdaging. Het 12,3-inch infotainmentsysteem van Toyota ziet er gelikt uit, met fraaie graphics, navigatie met bolletje-pijltje-systeem en uiteraard ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto.
Uitrusting Toyota bZ4X Active
Standaard – als bZ4X Active – beschikt de auto al over 2-zone Climate Control, een warmtepomp, 18-inch lichtmetalen wielen, een achteruitrijcamera, Adaptive Cruise Control, Smart Entry, een 8-inch multimediascherm met Apple CarPlay & Bedraad Android Auto en Toyota Safety Sense 3, Toyota’s pakket met assistentie- en veiligheidssystemen. Dit bestaat onder meer uit Pre-Collision System, Lane Keeping System en Road Sign Assist. De bZ4X Active is er vanaf 48.995 euro. Daarmee is de auto ongeveer 4.000 euro goedkoper geworden. Een prettige meevaller.
Toyota bZ4X Dynamic
De Toyota bZ4X Dynamic krijgt als extra’s onder meer een 12,3-inch groot multimediadisplay, een 360 graden camera, een elektrisch te openen achterklep, een parkeerhulpsysteem, stoelverwarming vóór, stuurwielverwarming en Privacy Glass achter. Deze variant is te bestellen vanaf 52.995 euro.
Er zijn ook nog zakelijke uitvoeringen beschikbaar: de Business en de Business Plus. De bZ4X Business is gebaseerd op de Active en heeft een fiscale waarde van 45.995 euro. De bZ4X Business Plus – gebaseerd op de Dynamic – heeft een fiscale waarde van 49.995 euro.
Leasetarieven
Zakelijke rijders kunnen de Toyota bZ4X leasen vanaf 569 euro exclusief BTW via Operational Lease op basis van een looptijd van 60 maanden met 10.000 kilometer per jaar. Particulieren kunnen de Toyota bZ4X rijden vanaf 599 euro inclusief BTW per maand via Toyota Private Lease, op basis van een looptijd van 72 maanden met 5.000 kilometer per maand.
Solar Roof Panel
De opties zijn vrij beperkt. De auto is ook te krijgen met een Solar Roof Panel. Hiermee is de bZ4X voorzien van een zonnepaneel op het dak dat op jaarbasis tot 1.800 kilometer aan range bij kan laden, puur en alleen door de zon.
Aandachtspunten Toyota bZ4X
Is de Toyota bZ4X 2023 na alle updates en de prijsverlaging dan eindelijk perfect? Nee, dat niet. De zitpositie is niet ideaal, de stoel zou idealiter wat lager geplaatst moeten kunnen worden. Bovendien zit het digitale instrumentarium – net als bij Peugeot i-Cockpit – soms net niet in beeld. Dit is afhankelijk van je lichaamsbouw. Om het display goed te kunnen zien, dien je het stuurwiel wat lager of juist hoger te plaatsen, terwijl je op dat gebied eindelijk geen concessies wil doen. Het interieur oogt – zoals al eerder aangegeven in deze review – wat druk. Vooral de hoogglans afwerking op de middenconsole zorgt voor afleiding bij fel zonlicht of wanneer er onder bomen gereden wordt. Je ziet continu de reflectie. Het bedieningsgemak is verder in orde. Alle knoppen zijn eenvoudig te vinden en alle rijhulpsystemen zijn met een druk op de knop te vinden, en op verzoek uit te schakelen. Bovendien kun je met een druk eenvoudig schakelen tussen adaptieve cruise control, reguliere cruise control of een snelheidsbegrenzer.
Ook daadwerkelijk beter?
Qua rijden is deze Toyota bZ4X een heerlijke auto. Hij heeft een fijne wegligging, stuurt prettig en is ook lekker stil. De achteras is wel vrij stevig geveerd, even voorzichtig zijn bij drempels dus. Maar overall is de bZ4x wel interessanter dan ooit. Hij is goedkoper, dankzij diverse software-updates energie-efficiënter en heeft goede garantievoorwaarden. Hij is dus wel beter geworden.