Compacte SUV Toyota Aygo X duikt onder 16.000 euro
Begin tweede kwartaal 2022 op de Nederlandse markt
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Toyota blijft trouw aan het A-segment, maar wel op een andere manier. Het merk presenteert de Aygo X, de naam spreek je uit als Aygo ‘cross’. Met de Toyota Aygo X heeft het Japanse merk een compacte SUV voor het A-segment, als tegenhanger van de Suzuki Ignis. De marktintroductie vindt in het tweede kwartaal van 2022 plaats. De verwachtige vanafprijs ligt onder de 16.000 euro.
A-segment onder druk
Dat een autofabrikant trouw blijft aan het A-segment, is best bijzonder. Want door beperkte winstmarges zeggen meerdere merken dit segment vaarwel. Ook elektrificatie en CO2-regels vormen een probleem voor diverse merken. Ford nam al afscheid van de Ka+ en ook Skoda laat een opvolger van de Citigo schieten. Hetzelfde geldt voor de Volkswagen Up en Seat Mii. Ook die gaan met pensioen.
Toyota Aygo X is aanval op A-segment
In het A-segment maken auto’s als de Kia Picanto en Hyundai i10 nu vooral de dienst uit. Toyota hoopt daar verandering in te brengen met de Aygo X. Een A-segment hatchback met SUV-styling. “Het A-segment is erg belangrijk voor ons”, zegt Andrea Carlucci, Vice President, Product & Marketing, Toyota Motor Europe. “Het heeft niet alleen veel nieuwe klanten naar Toyota gebracht. Het vervult ook onze missie om iedereen de juiste mobiliteitsoplossing te bieden.”
GA-B-platform
Toyota bouwt de nieuwe Aygo X op het zogeheten GA-B-platform, afgeleid van de Toyota Global New Architecture (TNGA). Dit platform vormt ook de basis van de nieuwe Yaris en Yaris Cross en biedt een laag zwaartepunt en opvallend veel torsiestijfheid. De productieversie van de Aygo X lijkt sterk op het studiemodel: de Aygo X Prologue.
Benzinemotor met 72 pk
Toyota rust de Aygo X uit met een 998 cc grote driecilinder benzinemotor met een vermogen van 72 pk (53 kW) en 93 Nm aan koppel. Dit koppel is vanaf 4.400 toeren per minuut voorhanden. Schakelen met een handgeschakelde vijfbak of een CVT-automaat (S-CVT). De driepitter lust naar verwachting gemiddeld 4,7 liter benzine per 100 kilometer, goed voor een CO2-uitstoot van 107 g/km.
Prestaties Aygo X
De prestaties dan. De versie met handbak sprint in 15,6 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 158 km/u. De CVT-automaat is met een 0-100-tijd van 15,5 seconden iets sneller, maar de topsnelheid blijft beperkt op 151 km/u. De kosten van wegenbelasting zijn beperkt, want de Aygo X is slechts 940 tot 1.015 kilogram zwaar. Geremd trekvermogen heeft het model niet.
Ook hybride aandrijflijn?
Een hybride aandrijflijn staat vooralsnog niet op de planning. Het A-segment is prijsgevoelig en hybride technologie is prijzig. Dus voorlopig blijft het bij een driecilinder benzinemotor.
Afmetingen Toyota Aygo X
De Toyota Aygo X is 3.700 mm lang, 1.740 mm breed en 1.525 mm hoog. Daarmee is de Aygo X 235 mm langer dan de uitgaande Aygo en 125 mm breder. De Aygo X is met 1.510 mm precies 50 mm hoger dan de Aygo. De extra breedte zorgt voor meer schouderruimte, want de stoelen staan 2 centimeter verder uit elkaar. De wielbasis bedraagt 2.430 mm, een toename van 90 mm in vergelijking met de Aygo.
De extra ruimte komt vooral ten goede van de bestuurder en zijn passagier. Uit eigen Europees onderzoek blijkt dat 95% van de keren dat een A-segmentauto in gebruik is alleen de voorstoelen bezet zijn. De achterbank wordt vaak gebruik om boodschappen of andere spullen op te leggen.
Bagageruimte
De bagageruimte varieert van 231 tot 829 liter, een toename van 60 tot zelfs 231 liter ten opzichte van de Aygo. Rollen doet de Aygo X op 17- of 18-inch wielen, opvallend groot voor het A-segment.
Zithoogte
Om het SUV-karakter te benadrukken zijn de stoelen hoger in de auto geplaatst. De zithoogte nam met 55 mm toe voor beter overzicht op de weg. De bodemvrijheid van de nieuwe Toyota Aygo X is 11 mm groter in vergelijking tot de Aygo. Het interieur oogt fris en modern. Eigenaren genieten van een JBL-audiosysteem met vier speakers, een 300W versterker en een 200 mm grote subwoofer in de bagageruimte. Ook het nieuwe Toyota Smart Connect infotainmentsysteem met 9-inch display is inbegrepen, evenals draadloze Apple CarPlay en Android Auto en meer. Standaard levert Toyota een 7-inch touchscreen, ook met Apple CarPlay en Android Auto, maar dan de bekabelde variant.
Over-the-air-updates
In de luxere uitvoeringen van de Aygo X biedt het nieuwste multimediasysteem van Toyota ook cloud-based navigatie met live verkeersinformatie. Nieuwe diensten worden in de loop der tijd via over-the-air updates aangeboden, zodat nieuwe software en diensten automatisch in het systeem terechtkomen.
Toyota Safety Sense
Het veiligheidspakket Toyota Safety Sense is natuurlijk aanwezig. Daarbij is Pre-Collision System (PCS) met voertuigdetectie actief op hogere snelheden. Pedestrian Detection (voetgangersdetectie overdag en bij duisternis) debuteert in de Aygo X, net als Intelligent Adaptive Cruise Control, Cyclist Detection (fietsersdetectie) overdag, automatisch grootlicht, verkeersbordenherkenning, Collision Mitigation Support, Lane Trace Assist en Emergency Steering Assist.
Vier kruidige kleuren
Toyota levert de Aygo X in vier kleuren, te weten Cardamom (kardemom), Chilli (Spaanse peper), Ginger (gember) en Juniper (jeneverbes). Stuk voor stuk kruiden dus. Elk van deze krachtige kruidenkleuren contrasteert sterk met het tweekleurige zwart van het dak en de achterkant waardoor de Aygo X meteen opvalt.
Elektrisch opvouwbare canvas cabriodak
Een elektrisch opvouwbare canvas cabriodak is optioneel verkrijgbaar op de Aygo X. De opening van het dak is in vergelijking tot de Aygo 40 mm breder geworden. En dankzij het gebruik van hoogwaardige materialen is het cabriodak nog beter bestand tegen water en vuil.