
Terugblik EV Experience 2025: Zandvoort vol stroom, zon en sfeer

Het circuit van Zandvoort stond drie dagen lang in het teken van de EV Experience 2025. Het evenement waarin elektrische mobiliteit centraal staat, trok dit jaar meer bezoekers dan ooit: 11.297. Dat is meer dan de vorige editie, goed voor een groei van 34 procent. En dat was te merken – de sfeer zat er vanaf het eerste moment goed in.
De kracht van beleving
Het succes van de EV Experience schuilt in één simpel idee: elektrische mobiliteit moet je beleven, niet alleen bekijken. En dat kon volop. Bezoekers konden op het circuit zelf proefrijden in de nieuwste elektrische auto’s. Zo’n unieke kans om merken direct met elkaar te vergelijken – van stedelijke compacte EV’s tot sportieve SUV’s – maakt het evenement tot iets bijzonders.

De combinatie van zon, zeewind en gemoedelijke drukte zorgde voor een ontspannen sfeer. Bezoekers liepen langs de pitboxen, EV-fans bespraken laadcurves en actieradius en ondernemers lieten zich informeren over de zakelijke mogelijkheden. Zelfs wie nog twijfelde over elektrisch rijden, stapte enthousiast weer in zijn eigen auto met een hoofd vol nieuwe ideeën.
Primeurs en bijzondere verschijningen op de EV Experience
De pitstraat en paddock stonden dit jaar vol met primeurs en opvallende modellen. Denk aan de Kia EV4 GT-Line, Kia EV5, de Kia PV5, de Zeekr 001 FR – misschien wel de krachtigste elektrische auto van het evenement – en de Lucid Gravity. Ook de Xpeng G6 en G9 vielen op door hun hoge laadvermogen, terwijl de Xpeng P7 vooral opviel door zijn kleur. Tesla toonde de sportieve Model Y Performance, terwijl Lexus het doek trok van de sportieve RZ 550e F Sport en de luxe Lexus ES. Daarnaast liet Subaru de vernieuwde Solterra en de Uncharted zien, terwijl Leapmotor de B10 liet zien – een elektrische SUV met een aantrekkelijke prijs. Ook liefhebbers van stationwagens kwamen aan hun trekken met de Mercedes-Benz CLA Shooting Brake. Degene die iets sportiefs willen rijden voor ongeveer 25.000 euro moet nog even wachten, maar kon wel alvast de vormen van de nieuwe Cupra Raval zien.
Plug-in hybrides terug in beeld
Hoewel het evenement draait om (volledig) elektrische mobiliteit, kregen plug-in hybrides dit jaar ook de aandacht. Ze laten zien dat de overstap naar elektrisch rijden ook stapsgewijs kan. De Lynk & Co 08 is daarbij een opvallende speler – met een elektrisch rijbereik tot 200 kilometer. De PHEV lijkt daarmee een blijvende rol te spelen in de overgangsfase naar een volledig emissievrije toekomst.
AutoRAI Live Stage – Drie dagen vol energie
Op de AutoRAI Live Stage kwamen de verhalen van diverse elektrische auto’s tot leven. Roland Tameling en Bart Oostvogels presenteerden drie dagen lang live sessies, spraken met experts, en nodigden bezoekers uit om hun mening te geven over de toekomst van elektrisch rijden.

Op het podium verschenen elektrische auto’s als de Mazda 6e, Nissan Micra, Voyah Courage, Volkswagen ID.7 Tourer GTX, Firefly, Lexus RZ 550e, Škoda Elroq, Smart #5 Brabus, en de KGM Musso. Ook Allianz had een plek op het podium met een live-demo over het belang van juist afgestelde spiegels, iets wat 8 op de 10 bestuurders fout doet. Daarnaast werd de AutoRAI-podcast live opgenomen vanaf het podium.
Naast het podium zagen de bezoekers de bijzondere Toyota LQ en RAV4 EV SUV. De combinatie van interviews, expertise, humor, publieksvragen en een flinke dosis enthousiasme maakte de AutoRAI Live Stage een dynamische plek op het evenement.

Meer dan auto’s alleen op EV Experience
Ook buiten de auto’s om was er genoeg te beleven. Op The Pack Plaza stonden diverse elektrische motoren opgesteld, klaar voor proefritten over het Urban Mobility Test Oval. Bezoekers konden er ervaren hoe volwassen elektrische tweewielers inmiddels zijn. Voor de zware sector vond tegelijkertijd de E-Truck Experience plaats, waar meer dan 450 transporteurs en verladers samenkwamen om te praten over emissievrij vrachtvervoer. Zo werd niet alleen het individu, maar ook de zakelijke markt aangesproken.
Daarnaast maakte de RAI Vereniging dit jaar haar debuut als maatschappelijk partner van het evenement, met twee lounges voor leden, een persbarbecue en het Mobility Shift Congres. Voorzitter Frits van Bruggen opende deze editie van de EV Experience met een duidelijke oproep tot versnelling richting een duurzamer wagenpark.

Groene energie en kennisdeling
Terwijl bezoekers overdag stroom verbruikten, werd ’s nachts juist stroom geleverd. Achter de schermen stond het grootste mobiele laadplein van Europa, met twintig Fastcell DC-laders voorzien van ingebouwde accu’s. Het was het levende bewijs dat innovatieve laadoplossingen al binnen handbereik zijn, zelfs bij netcongestie. Daarnaast waren er 21 kennissessies, georganiseerd door VER, waarin onderwerpen als bi-directioneel laden, netcongestie en prijstransparantie centraal stonden. Zo werd de EV Experience niet alleen een evenement van beleving, maar ook van verdieping.
Tot volgend jaar op de EV EXperience 2026
De EV Experience 2025 bewees opnieuw waarom Zandvoort hét epicentrum van elektrisch rijden is. Een plek waar merken, bezoekers en innovators samenkomen, waar kennis gedeeld wordt en waar de toekomst tastbaar wordt gemaakt.
Volgend jaar keert het evenement terug voor de zevende editie. De datum is inmiddels bekend – 24, 25 en 26 september 2026. En als de groei van dit jaar iets voorspelt, dan belooft 2026 nóg grootser te worden.