Supercar Bugatti EB110 krijgt peperduur boek
The Last Bugatti Racing Cars
De Bugatti EB110 geniet een iconische status. Als eerbetoon aan deze unieke supercar verschijnt dit unieke Engelstalige boek: de The Last Bugatti Racing Cars. Goedkoop is het drukwerk niet.
Meer dan 300 pagina’s
The Last Bugatti Racing Cars is een werkt van Bugatti EB110-experts Johann Petit en Pascal van Mele alsook Bugatti-historicus Julius Kruta. Het boek telt meer dan 300 pagina’s, heeft meer dan 350 foto’s afkomstig uit de archieven van de fabriek en licht alle details van de EB110 toe. Technische tekeningen, historische foto’s, datasheets en raceverslagen zijn ook meegenomen in dit Bugatti-boek.
Koolstofvezel monocoque
De EB110 is de eerste in serie gebouwde productieauto met een koolstofvezel monocoque. Voor de body is aluminium, koolstofvezel en met aramidevezel versterkt plastic gebruikt. Ook bijzonder: magnesium wielen met titanium bouten. Voor de aandrijving van de EB110 zorgt een 3,5-liter V12-middenmotor met vier turbo’s, goed voor vermogens van 560 tot zelfs 610 pk. Dankzij vierwielaandrijving sprint de EB110 in 3,26 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid komt uit op 351 km/u.
Productieaantal
Van de EB110 zijn ongeveer 96 exemplaren van de EB110 GT gebouwd en 32 exemplaren van de EB110 Supersport. In totaal dus 128 exemplaren, waarvan twee officiële fabrieksraceauto’s met een vermogen van 670 pk. Deze twee auto’s namen deel aan de 24 Uur van Le Mans en 24 Uur van Daytona, maar namen ook deel aan races op Suzuka en de Amerikaanse IMSA-raceklasse.
Drie edities
De oplage van het boek The Last Bugatti Racing Cars is uiterst beperkt. Van de IMSA Edition met een zilveren cover worden slechts 110 stuks gedrukt. Daarnaast is er nog een Le Mans Edition met een blauwe cover. Ook hiervan zijn maar 110 exemplaren beschikbaar. De IMSA Edition en Le Mans Edition kosten 459 euro. Tot slot zijn er nog 35 Publishers’ Editions met een lederen cover. Prijskaartje: 1.100 euro.