Specificaties Mazda’s Skyactiv-X-motor duiken op in brochure
Gegevens over vermogen en koppel zijn bekend
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De specificaties van Mazda’s nieuwe Skyactiv-X-benzinemotor met compressie-ontsteking liggen onbedoeld eerder op straat. De specificaties zijn opgedoken in een Slowaakse brochure van de nieuwe Mazda 3.
181 pk en 222 Nm
Uit de brochure blijkt dat Mazda de Skyactiv-X-benzinemotor met voorwielaandrijving levert, maar ook met een AWD-systeem. In Nederland krijgen we alleen de variant met voorwielaandrijving. De output van de Skyactiv-X-motor bedraagt 181 pk (133 kW) met 222 Nm aan koppel. Er is keuze uit een handgeschakelde zesbak of zestraps automaat. Meer gegevens zijn nog niet bekend. De Skyactiv-X-benzinemotor komt medio 2019 naar Nederland.
Spark Controlled Compression Ignition
Een Skyactiv-X-benzinemotor heeft een systeem dat zowel compressie-ontsteking als vonkontsteking mogelijk maakt: Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI). De motor heeft nog wel een bougie, maar fungeert alleen als hulpfunctie. Bij een koude start bijvoorbeeld en bij piekbelasting schiet de bougie nog te hulp. In de nieuwe Skyactiv-X benzinemotor wordt het benzinemengsel niet altijd ontbrand door de vonk van een bougie, maar door de compressie van de zuiger. Het mengsel van benzine en zuurstof in de verbrandingskamer wordt dan zodanig samengeperst, dat het spontaan ontbrandt. Precies zoals in een dieselmotor. Mazda gebruikt een zeer arm mengsel. Daarmee bedoelen we dat er relatief weinig brandstof met veel lucht wordt gemengd. De bougie zorgt indien nodig voor een hele kleine vuurbal. De compressie doet de rest. Dat scheelt brandstof en resulteert in minder schadelijke stoffen zoals NOx-deeltjes. Dit zijn de voordelen van Skyactiv-X.