SEAT Arosa – Alles wat je moet weten
Degelijke Volkswagen-techniek voor een vriendelijke SEAT-prijs
De SEAT Arosa werd in 1997 gepresenteerd als het Spaanse tweelingbroertje van de Volkswagen Lupo. Een guitig ontwerp met volwassen rijeigenschappen en degelijke Volkswagen-kwaliteit voor een bescheiden SEAT-prijsje. Wil je meer weten? In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten over de SEAT Arosa.
Ken je de SEAT Marbella nog? Deze Spaanse Fiat Panda was in de jaren ’90 de voorganger van de Arosa. Wat een vooruitgang bleek deze SEAT Arosa! Benieuwd naar dit model? In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten over de SEAT Arosa.
Dit nieuwe model werd tussen 1997 en 2004 gebouwd. De eerste modellen rolden in de Volkswagen-fabriek in Wolfsburg van de band. Later verhuisde de productie naar de SEAT-fabriek in Spanje. De Fiat Panda, Peugeot 106, Citroën Saxo en Suzuki Alto waren belangrijke concurrenten van de Arosa.
Zijn naam ontleent de Arosa aan de plaats Vilagarcía de Arousa, in de Spaanse provincie Pontevedra. Fun fact: Arosa-eigenaren kunnen trots zeggen dat hun auto is ontworpen door dezelfde man die ooit de Bugatti Veyron ontwierp: de Slowaak Jozef Kabaň.
Motoren SEAT Arosa
De SEAT Arosa kwam met kleine, zuinige benzinemotoren. Je had de keuze uit 1,0-liter (met 50 pk) of een 1.4 (eerst als 8-klepper met 60 pk, later als 16-klepper met 100 pk). Een handgeschakelde versnellingsbak met vijf verzetten was de standaard; een automaat met vier versnellingen was een optie bij de 1.4.
Diesel
Van de Volkswagen Lupo herinner je je misschien nog die extreem zuinige 3L-versie. Een ultrazuinige 1,2-liter driecilinder turbodiesel die 100 kilometer kon afleggen op drie liter diesel. De SEAT Arosa kreeg geen superzuinige versie. Wel verkrijgbaar waren een 1.4 TDI en 1.7 SDI (zonder turbo), maar in Nederland zijn die redelijk schaars gebleven.
Facelift SEAT Arosa
In 2000 kreeg de SEAT Arosa een stevige facelift. De Spaanse autofabrikant gaf het vernieuwde model een echt SEAT-smoelwerk: een iets gespierder front met strakkere koplampen en voor die tijd typische SEAT-achterlichten achter helder glas. Dit is een van de beter geslaagde facelifts, als je het ons vraagt. Ook kwamen er verbeterde 1.4-motoren, zowel op benzine (100 pk) als diesel (75 pk).
Interieur
Ook het interieur van de SEAT Arosa ging er flink op vooruit. In plaats van een jaren-’90-ontwerp kreeg de Spaanse stadsauto een frisse cockpit met moderne tellers en een nieuw stuurwiel. Er waren diverse uitvoeringen beschikbaar, van de spartaans uitgevoerde Select tot leuker uitgeruste versies zoals de Stella, Signo en Sport.
Afmetingen SEAT Arosa
Qua afmetingen doet de SEAT Arosa sterk denken aan de recentere SEAT Mii. De Arosa is 3.531 mm lang (10 mm korter dan de Mii), 1.639 mm breed (2 mm korter dan de Mii) en 1.460 mm hoog (20 mm lager dan de Mii). Met een gewicht van zo’n 880 kilo was de SEAT Arosa voor een volwassen en veilige stadsauto lekker licht, vergelijkbaar met de SEAT Mii (840 kilo). Wellicht ietwat onhandig als stadsauto: de SEAT Arosa is alleen als driedeurs hatchback verkrijgbaar geweest.
Verkoopaantallen SEAT Arosa
In totaal zijn er van deze compacte SEAT ruim 175.000 exemplaren geproduceerd. Aanzienlijk minder dan er exemplaren van de Volkswagen Lupo werden verkocht: 480.000 stuks.
Bijzondere uitvoeringen
De Volkswagen Lupo werd vanaf 2000 ook als GTI verkocht. Een sportief model met 125 pk sterke viercilinder motor, 15-inch Bathurst lichtmetalen velgen en een sportief interieur. Je zou zeggen: dan kan SEAT dat ook, als het sportieve merk binnen de Volkswagen groep. Maar helaas, zo’n sportversie van de SEAT Arosa is er nooit gekomen.
Op de Frankfurt Motor Show van 2001 plaagde SEAT ons nog met de sportieve SEAT Arosa Racer en luxere Arosa City Cruiser. Die conceptauto’s zijn helaas nooit in productie gegaan.
Aandachtspunten SEAT Arosa
Overweeg je een SEAT Arosa? Ons advies is om een exemplaar te bemachtigen met de krachtiger 1.4 benzinemotor. De kleinste motoren hebben eigenlijk te weinig power om makkelijk mee te komen in het hedendaagse verkeer.
Let bij aanschaf van jouw SEAT Arosa wel even op de volgende aandachtspunten:
- Heeft de auto een uitgebreide onderhoudshistorie? Check of de distributieriem tijdig vervangen is.
- De temperatuursensor van de motor zit pal onder de thermostaat. Kortom: bij een kleine koelvloeistoflekkage kan deze sensor (en daarmee ook de motor) ontregeld raken.
- Een regelmatig voorkomend euvel: rammeltjes uit het onderstel. Dit is vaak een teken dat er nieuwe rubbers gemonteerd moeten worden.
Opvolger
Volkswagen kwam in 2005 met de in Brazilië gebouwde Volkswagen Fox als opvolger van de Lupo. SEAT kon niet op tijd omschakelen naar dit nieuwe model, dus kreeg de Arosa geen opvolger. Pas toen de Volkswagen UP! in 2011 uitkwam, had SEAT weer een kleine stadsauto in zijn modellengamma: de SEAT Mii.
Tuning SEAT Arosa
In zijn leven werd de SEAT Arosa een geliefd object voor tuners. Verschillende merken hebben zich uitgeleefd om met spoilerpakketjes, andere wielen en smaakgebonden accessoires voor binnen- en buitenkant van deze kekke Spaanse stadsauto. Bij deze auto hoeft dat echt niet veel geld te kosten. Kortom: de SEAT Arosa biedt alle mogelijkheden om de auto naar je eigen hand te zetten.