Unieke occasion: Saab 900 Friction Tester uit 1987
Alles van Saab in één auto!
Je kent het vast wel: een avond op de bank met smartphone of laptop en rustig scrollen over de occasionpagina’s. Vaak draait het op niets uit, maar soms kom je unieke auto’s tegen. Zoals deze bijzondere occasion: een gele Saab 900 uit 1987 met zwaailichten en slechts 23.000 kilometer op de teller. Is dat nog niet bijzonder genoeg? Wacht maar, deze auto heeft namelijk vijf wielen!
Vol gas over de landingsbaan
En nee, daarmee doelen we niet op het reservewiel in de kofferbak, deze Saab 900 Friction Tester heeft daadwerkelijk vijf wielen. De achterbank is namelijk verwijderd om plaats te maken voor een gigantisch waterreservoir. Onder het gevaarte schuilt een wielophanging met wiel dat door een gat in de bodem het wegdek raakt. Dit systeem heet de Friction Tester en het wordt gebruikt om het asfalt van een vliegveld te analyseren. Via het waterreservoir wordt het vijfde wieltje gekoeld.
Tijdens de koude wintermaanden reed de Saab met zijn vijfde wieltje over de landingsbaan om de grip van het asfalt te testen. De bestuurder van de auto gaf de informatie via de boordradio aan de verkeerstoren door. Op die manier was te berekenen hoeveel meter een vliegtuig nodig had om te remmen.
Van oorsprong vliegtuigfabrikant
Het is niet heel vreemd dat juist Saab (Svenska Aeroplan Aktiebolaget) deze constructie bedacht, want het Zweedse merk is van oorsprong een vliegtuigfabrikant. In 1937 begonnen de Zweden met het bouwen van vliegtuigen en pas na de Tweede Wereldoorlog kwamen de eerste Saab automobielen. In de jaren zeventig merkte Saab dat er vraag was naar systemen om de frictie van landingsbanen te testen.
Het ging een samenwerking met SARSYS (Scandinavian Airport and Road Systems AB) aan om een frictiemeter te ontwikkelen. Het resultaat was dus de Friction Tester die in elke Saab gemonteerd kon worden, met uitzondering van de 9-7 X en 9-2 X. Vandaag de dag zijn er nog diverse Saab Friction Testers in gebruik, dus kijk niet raar op als je ’s winters een gele Saab over de landingsbaan ziet razen.
Nooit geregistreerd
De Saab 900 Friction Tester die nu op Marktplaats.nl opduikt, is nieuw geleverd in de Verenigde Staten. Later verhuisde de Saab naar Antwerpen om daar twintig jaar lang over de landingsbaan te rijden. Na jaren van trouwe dienst mocht de auto zijn dagen slijten als reservevoertuig en nu staat hij dus te koop. Het vijfde wiel is helaas spoorloos verdwenen en behalve enkele documenten zitten er geen kenteken- of andere registratiepapieren op de auto.
Omdat de 900 alleen maar over het vliegveld reed, is hij namelijk nooit geregistreerd. De auto heeft altijd binnen gestaan en alleen over glad asfalt gereden, waardoor hij roestvrij is. Interesse in dit stukje Saab-historie? Voor 2.950 euro mag je hem hier meenemen!