
Rolls-Royce levert recordaantal auto’s in 2018
Noord- en Zuid-Amerika grootste afzetmarkt.
![]() |
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |

Bij het hoofdkantoor van Rolls-Royce hangen de slingers aan het plafond. Het Britse luxemerk verkocht in 2018 een recordaantal auto’s. Wereldwijd werden 4.107 exemplaren aan klanten geleverd. De nieuwe Phantom was de grootste aanjager van het succes.
Rolls-Royce populairder dan ooit
Ruim 4.000 leveringen is uitzonderlijk veel voor een merk als Rolls-Royce dat uitsluitend peperdure luxemodellen verkoopt. In 2017 verkocht Rolls-Royce wereldwijd nog 3.362 auto’s. Noord- en Zuid-Amerika zijn de grootste afzetmarkten.
Het merk constateerde in 2018 ook een ongekend hoge vraag naar zogenoemde Bespoke-modellen, die geheel volgens de specifieke wensen van de klant zijn gebouwd. Bij Rolls-Royce is (bijna) alles mogelijk om een persoonlijke visie naar de auto te vertalen.
Ander hoogtepunt in 2018 was natuurlijk de marktintroductie van de Cullinan, de eerste SUV van Rolls-Royce. De eerste exemplaren zijn inmiddels geleverd en de orderboeken zijn tot ver tot in de tweede helft van 2019 gevuld.
Dankzij het wereldwijde succes van Rolls-Royce zijn bij de fabriek in het Britse Goodwood veel extra werknemers aangenomen. Nooit eerder sinds de opening van de fabriek in 2003 werken er zo veel mensen bij Rolls-Royce (ruim 2.000). De vooruitzichten voor 2019 zijn goed. Torsten Müller-Ötvös, de grote baas van Rolls-Royce Motor Cars, denkt in 2019 zelfs nog meer auto’s te verkopen.
ZIE OOK: Video – zó trillingsvrij draait een Rolls-Royce-motor





