Mini Cabrio Cooper S – Rijtest
Prachtig Nederlands product
NedCar in het Limburgse Born is de enige fabriek die de Mini Cabrio bouwt. We hebben hier dus te maken met een Nederlands product. Maar mogen we er ook net zo trots op zijn als op onze klompen, molens, tulpen, stroopwafels en lekkere kaassoorten? Yes we can! Helemaal als Cooper S is de Mini Cabrio een absolute lekkernij.
Concurrenten, bestaan die wel?
Echt vergelijkingsmateriaal voor de Mini Cabrio is er niet. Hoewel de Cooper S-versie door zijn vrij hoge vanafprijs van 35.990 euro in het vaarwater komt van auto’s als de Audi A3 (vanaf 36.100 euro), BMW 2 Serie Cabriolet (vanaf 38.115 euro) en de Mazda MX-5 (vanaf 29.790 euro). De BMW en Audi zijn vooral op comfort gericht, terwijl Mazda de MX-5 positioneert als een echte stuurmansauto.
[gallerij-1]
Comfortabele cruise of snel bochtenwerk
Net als de MX-5 is de nieuwe Mini Cabrio Cooper S een speelse cabriolet die in is voor een comfortabele cruise over de boulevard, maar ook voor snel bochtenwerk. Tijdens dat laatste blijkt maar weer hoe goed Mini het onderstel en de aandrijflijn in orde heeft.
[parallex-1]
Vierzitter = tweezitter
Als basis dient als vanouds de driedeurs Mini hatchback. De instap naar achteren is daardoor niet zo ruim. Erg is dat niet, want ook al is deze B-segment cabriolet op papier een vierzitter, je gebruikt hem in de praktijk eigenlijk vooral als tweezitter. Ruimte op de achterbank is er nauwelijks, omdat deze heel dicht tegen de voorstoelen is geplaatst. Alleen kinderen zitten er goed. Zie de Mini Cabrio dus vooral als een tweezitter.
[gallerij-2]
Verslavende uitlaatplofjes
We zijn op pad met een Cooper S met sportautomaat met dubbele koppeling. Schakel de sportstand in en je hoort telkens plofjes uit de uitlaat. Heerlijk, verslavend zelfs! Dat geldt ook voor het uitlaatgeluid: de 2,0-liter viercilinder turbobenzinemotor met 141 kW (192 pk) en 280 Nm koppel heeft een plezierige hese sound.
[parallex-2]
Breed toerenbereik
Alle trekkracht is over een breed toerenbereik beschikbaar – van 1.250 tot 4.600 tpm. Wie het gaspedaal vloert vanuit stilstand, sprint in ongeveer 7,2 seconden naar 100 km/u en haalt uiteindelijk een topsnelheid van 230 km/u. De fabriek geeft een gemiddeld brandstofverbruik op van 6,1 l/100 km, maar in de praktijk haal je 7,2 l/100 km. Toch nette cijfers.
Zicht naar achteren
De stoffen cabriokap opent met een druk op de knop in 18 seconden. Dit kan zowel stilstaand als rijdend, bij snelheden tot 30 km/u. Met het dak geopend is het zicht naar achteren niet optimaal omdat het dak als het ware achter op de auto ligt. Je leert daardoor echt ‘op je spiegels’ te rijden. Een achteruitrijcamera is optioneel, maar wel een aanrader. Alleen met gesloten kap heb je voldoende zicht naar achter.
[gallerij-3]
215 liter
Doordat de kap niet in de ‘kofferbak’ verdwijnt als je open gaat rijden, bedraagt de beschikbare bagageruimte altijd 215 liter. Maar omdat er vrijwel toch nooit achterpassagiers meegaan, kun je de boodschappentassen natuurlijk ook makkelijk op de achterbank kwijt.
Uitstekende interieurafwerking
De afwerking van het interieur is uitstekend. Mini gebruikt hoogwaardige materialen en de bediening van het infotainmentsysteem werkt perfect. Leuke feature: het systeem heeft een regenalarm. Zo weet je precies wanneer het dak dicht moet.
[gallerij-4]
Open rijden, zo veel mogelijk
Het liefst rijd je natuurlijk zo veel mogelijk open. Dat is niet alleen goed voor de score op de ingebouwde cabrio-urenteller, maar ook goed voor je welzijn. Je kunt uren ontspannen, jezelf inspannen tijdens snel bochtenwerk en daarna weer tot rust komen. In de Mini Cabrio (Cooper S) zit je echt ‘buiten’, want de voorruit staat heel rechtop. Genieten geblazen.
[parallex-3]
Een product om trots op te zijn
Het is een Mini, dus de lijst met accessoires is er een waar je u tegen zegt. Het samenstellen van de auto moet een leuke maar ook lastige bezigheid zijn, want de keuze is reuze en de prijs loopt snel op.
We bedoelen maar: de vanafprijs van deze Mini Cabrio Cooper S – met de zeer fijne sportautomaat met dubbele koppeling – begint bij 36.986 euro. Maar met de nodige opties als de prachtig bruine lederen bekleding, de aanbevolen achteruitijcamera, het windscherm, elektrisch verwarmbare voorstoelen, rijhulpsystemen, led-koplampen, DAB-audio, de Harman-Kardon-geluidsinstallatie, het Chili-pakket en nog veel meer opties bedraagt de prijs van deze Mini 51.283 euro. Prijzig, maar oh zo plezierig, deze in Nederland geboren Mini. Een product om trots op te zijn.
[video-1]