
Review – Volvo EX90 Twin Motor Performance Ultra (2025)
Heerlijk Zweeds onthaasten
![]() |
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |

De Volvo XC90 was en is een groot succes. Gaat de volledig elektrische opvolger Volvo EX90 dat evenaren? Tijd voor een uitgebreide kennismaking.
De Volvo XC90 was al snel een groot succes. De eerste generatie hield het ruim tien jaar vol en de tweede, geïntroduceerd in 2015, weet nog steeds van geen ophouden. Eind vorig jaar onderging hij een facelift (rijtest), dus die blijft nog wel even. Ondertussen is er ook de volledig elektrische Volvo EX90, die je kunt zien als het elektrische alternatief voor de XC90 (en ook wel als indirecte opvolger).
Prijzen Volvo EX90 (en XC90)
De prijzen zijn alvast vergelijkbaar, met zelfs een voordeel voor de Volvo EX90. De XC90 is er momenteel vanaf 93.495 euro (voortaan altijd plug-in hybride) en vanaf 83.495 euro kan je wegrijden in de EX90. De XC90 is wel minimaal een Plus-uitvoering. De EX90 biedt keuze uit drie uitrustingsniveaus: Core, Plus en Ultra. Die laatste twee laten de vanafprijs oplopen tot 87.995 en 99.195 euro. Al met al hebben de XC90 en EX90 gewoon vergelijkbare prijzen. Op basis daarvan hoef je de keuze niet te maken.

Aandrijving Volvo EX90
De Volvo EX90 is dus altijd volledig elektrisch aangedreven, waarbij je keuze hebt uit drie aandrijflijnen: Single Motor, Twin Motor en Twin Motor Performance. De belangrijkste specificaties van deze varianten op een rij:
- RWD, 205 kW (279 pk), 490 Nm, 0-100 km/u in 8,4 seconden, actieradius 606 km (WLTP)
- AWD, 300 kW (408 pk), 770 Nm, 0-100 km/u in 5,9 seconden, actieradius 681 km (WLTP)
- AWD, 380 kW (517 pk), 910 Nm, 0-100 km/u in 4,9 seconden, actieradius 616 km (WLTP)
De RWD heeft een 101 kWh batterij (bruikbare capaciteit), de andere twee een 107 kWh batterij. De Performance-aandrijflijn is alleen te combineren met uitrustingsniveaus Plus en Ultra. Wij rijden met het topmodel, de Twin Motor Performance in Ultra-uitvoering. Dat brengt de prijs op 104.195 euro en met nog wat opties erbij zit onze testauto op een totaalprijs van 110.759 euro.



Ruim en licht interieur
Tegenwoordig lijken zwarte interieurs en kleine zij- en achterraampjes de norm te zijn geworden. Wat dat betreft is de Volvo EX90 vanbinnen een verademing. Ook bij onze testauto is veel zwart, maar dat wordt gecombineerd met grijze bekleding (van lekker zachte wol) en lichte interieurdelen. Daarnaast zorgt niet alleen het panoramadak voor genoeg lichtinval, maar heeft de Volvo ook lekker grote zijruiten. Al met al komt het interieur heel licht en ruimtelijk over. Zagen we dat maar vaker. Bijkomend voordeel is de overzichtelijkheid van de carrosserie: de parkeersensoren en -camera heb je bijna niet nodig.
De ruimtelijkheid is niet alleen een impressie, maar ook daadwerkelijk meetbaar. Niet alleen voorin, maar ook op de achterbank zit je ruim. Alleen de derde zitrij is duidelijk bedoeld voor kinderen. Een kort ritje is er als volwassene misschien nog uit te houden, maar je komt al snel been- en hoofdruimte tekort. De derde zitrij is wel makkelijk bereikbaar.



Ook de bagageruimte is ruim, met zelfs nog 669 liter achter de derde zitrij. Met de derde zitrij neergeklapt wordt dat zomaar 1.029 liter en met ook de achterbank neergeklapt zit je al bijna aan 2.000 liter! Onder de voorklep is een frunk te vinden, maar met bescheiden afmetingen. Het is wel een handige opbergplek voor bijvoorbeeld de laadkabel.



Vergaande digitalisering in de EX90
Wat in het interieur van de EX90 ook opvalt is het gebrek aan knoppen. Er zijn er maar een paar, want bijna alles bedien je via het centrale display. Misschien is Volvo daar wel een beetje in doorgeschoten. Spiegels instellen? Via het beeldscherm. Stuur instellen? Beeldscherm. Zelfs voor het openen van het dashboardkastje moet je een menu in (al kan je het ook als sneltoets instellen). De menustructuur is wel logisch, op een paar specifieke dingen na. Simpelweg de tripteller (en het verbruik) bekijken en resetten gaat via een menu op het centrale scherm, in plaats van gewoon via het instrumentarium, om maar wat te noemen.
Veel gebruikte menu’s en functies komen als sneltoets onderaan het scherm te staan, dat scheelt weer een gang door de menu’s. Je kunt echter niet zelf kiezen welke sneltoetsen worden weergegeven en de sneltoetskeuzes van het systeem liggen niet altijd voor de hand.



Rijgedrag Volvo EX90
De Volvo EX90 is een fijne reisgenoot. Ondanks de behoorlijk grote wielmaat van onze testauto (maar liefst 22 inch) is hij nog steeds erg comfortabel geveerd. Complimenten aan de luchtvering. Ondanks de comfortabele afstelling helt de EX90 niet ver over in bochten, maar het gewicht van de auto (kentekengewicht testauto: 2.687 kg) blijft merkbaar. Is dat erg? Niet per se, want de EX90 brengt je vooral in alle rust en comfort naar je bestemming, niet zo snel mogelijk. Het is een onthaastende auto en dat is ook wel eens fijn.
Als je een keer wel haast hebt, dan voelt de EX90 dankzij 380 kW (517 pk) en 930 Nm koppel altijd vlot aan. Als je dat wilt kan je in 4,9 seconden op de 100 km/u zitten. Naar wens is ook ‘one pedal driving’ mogelijk. Bij gas los is de regeneratie vrij sterk, maar zonder dat dat de auto daardoor zwaar aanvoelt, zoals vaak het geval is. De regeneratie werkt bovendien tot aan volledige stilstand. Dit is echt een van de betere one pedal driving-systemen.



Geavanceerde rijassistentie
Maar liefst acht camera’s, vijf radars, zestien ultrasone sensoren en een lidar zorgen voor geavanceerde rijhulpsystemen. De lidar (dat taxibord op het dak) verzamelt op dit moment alleen nog verkeersdata voor de algemene database, voor de finetuning van de rijsystemen. Naar verwachting wordt de lidar vanaf eerste kwartaal 2026 ook beschikbaar voor de rijsystemen van de auto zelf. Vanwege een hardware-aanpassing moet de EX90 voor die activatie wel langs de dealer.

Over het algemeen doen de rijassistenten hun werk goed, maar er zijn wel een paar kanttekeningen. Zo houdt de adaptieve cruise control met stuurhulp te veel afstand tot de voorganger. Het is de ideale twee seconden afstand, maar in het drukke Nederland betekent dat gewoon dat er steeds anderen voor je duiken. Daardoor mindert de Volvo snelheid, vergroot de afstand, duikt er weer iemand voor, et cetera. De afstand tot de voorganger is helaas niet in te stellen.
Positieve notities zijn er ook. Ingrepen van de rijstrookassistent zijn mooi subtiel en gebeuren ook pas wanneer je daadwerkelijk de lijn gaat overschrijden, niet al ruim daarvoor zoals je nog vaak ziet. Rijstrookassistentie is een systeem dat we vaak al snel uitzetten, maar die behoefte hebben we de bij de EX90 de hele week niet gehad. Dat zegt wel wat. Volvo heeft ook hiermee een van de betere systemen.



Verbruik en actieradius
De door ons geteste uitvoering – een Volvo EX90 Twin Motor Performance Ultra – zou in theorie (WLTP) 615 km ver moeten komen op een batterijlading, met een gemiddeld verbruik van 20,7 kWh/100 km. Na onze testweek (met gevarieerde kilometers en ‘ideale’ buitentemperatuur) komen we uit op gemiddeld 21 kWh/100 km in de praktijk. Een nette score.



Heeft de Volvo EX90 echt zo veel storingen?
In alle eerlijkheid moet het toch even benoemd: hier kunnen wij nu over meepraten. Sommige ritten was de auto ineens offline (onhandig voor de navigatie), weigerden de rijstrookassistent en verkeersbordherkenning een aantal keer dienst (lekker rustig, maar het hoort niet) en diverse keren wilde de automatische achterklep nog maar voor zo’n 20% openen en mocht je de rest zelf doen.
Opvallend is dat wij in een andere review ook precies deze drie storingen tegenkomen. Dat betekent op zich dat Volvo dat met een doelgerichte (software-)update kan oplossen. Maar waarom dat niet al vóór de marktintroductie is gedaan… Het moet wel gezegd dat Volvo lang niet het enige merk is met dergelijke voorvallen.

Conclusie
Net als sommige andere merken lijkt Volvo wat te zijn doorgeschoten in het automatiseren, digitaliseren en elektrificeren van functies die prima handmatig, analoog of mechanisch kunnen zijn. Dat is niet alleen wennen voor het gebruiksgemak, maar het werkt dus ook niet altijd feilloos. Om er een positieve draai aan te geven: een gerichte software-update kan dit oplossen en hiermee hebben we ook meteen de belangrijkste aanmerking gehad.
Voor de rest is de Volvo EX90 een zeer fijne auto, met een mooi en ruim interieur dat in alle gemakken voorziet. Daarbij kun je vertrouwen op comfortabele rijeigenschappen, een fraai design en een mooi afgewerkt interieur. De Volvo EX90 is met recht het nieuwe Volvo vlaggenschip. Hij brengt je met de bekende Zweedse rust en kalmte op je bestemming en zorgt ervoor dat je daar uitgerust aankomt, terwijl inzittenden en bagage onderweg alle ruimte hebben.
