Review – Volvo C40 (2023) – Grotere actieradius, sneller laden
De elektrische Volvo XC40 is tegenwoordig een vertrouwd gezicht op onze wegen. Zijn broer met coupédaklijn, de C40, zie je wat minder vaak rijden. Volvo heeft beide modellen een flinke update gegeven. Een mooi moment om de C40 aan de tand te voelen.
Het nieuws een notendop
Volvo heeft vooral ‘onder de motorkap’ gesleuteld. Sterker nog, onder de motorkap ligt helemaal geen motor meer. De vernieuwde XC40 en C40 hebben voortaan hun elektromotor achterin liggen. Dat mag je gerust bijzonder noemen, want Volvo heeft al 25 jaar geen achterwielaandrijver meer gemaakt. Maar er is meer nieuws. Beide modellen komen voortaan verder op een acculading, beschikken over meer vermogen en zitten bij een snellader eerder vol.
Volvo C40
Nog even voor de duidelijkheid. De C40 is in feite de ‘coupéversie’ van de XC40 en is sinds 2021 op de markt. Technisch gezien zijn ze identiek. Wel kan je de XC40 ook op benzine krijgen, terwijl de C40 uitsluitend wordt aangedreven door elektriciteit. Vrijwel alle specificaties die we in dit artikel noemen gelden voor beide modellen. Daar gaan we!
Meer vermogen
De basisversie van de C40 beschikt voortaan over een 238 pk sterke motor – die dus achterin ligt – maar de Extended Range-versie die wij rijden beschikt over 252 pk. Hij heeft ruim zeven seconden nodig voor een 0-100-sprint, maar het voelt sneller. Het direct verkrijgbare koppel is daar verantwoordelijk voor.
Je merkt duidelijk dat het vermogen nu naar achteren is verplaatst. Elektro-koppel op de voorwielen zorgt in haast alle opzichten voor onrust. In het stuurgedrag, de koets, bij het afremmen. Nu de krachten naar achteren gaan, is er aanzienlijk meer stabiliteit in korte bochten. De C40 biedt nu de comfortabele rijervaring die je verwacht van een Volvo. Heb je een haastig leven, kies dan de Twin Motor-versie. Die heeft een dubbele motorconfiguratie en beschikt daardoor over 408 pk, wat resulteert in een acceleratie van 0-100 km/u in slechts 4,7 seconden.
Actieradius
Er zijn twee accu-opties: een 69 kWh-accu die zorgt voor 477 kilometer (WLTP), en een nieuwe 82 kWh Extended Range-accu die op papier goed is voor maar liefst 581 kilometer. Een aanzienlijke verbetering ten opzichte van het uitgaande model. Uiteraard haal je deze waarde nooit in de praktijk, maar ga uit van een minimaal bereik van 400 kilometer met de grootste accuvariant. Het opladen is ook verbeterd. De C40 kan nu tot 205 kW snelladen, wat betekent dat je binnen een half uur van 10 tot 80% kunt opladen. Thuis laden is mogelijk met een vermogen van 11 kW.
Scandinavisch design
Binnenin de C40 kom je een typisch minimalistisch Scandinavisch ontwerp tegen. Materialen voelen hoogwaardig aan en dragen bij aan de luxueuze sfeer. Alles wat je aanraakt voelt zacht aan. De wollen stoelbekleding zorgt voor een huiselijke sfeer. Op het verticale infotainmentscherm draait Android Automotive. Dit Google-systeem is voorzien van een aantal handige Google-apps, zoals Google Maps. Het werkt lekker vlot en is extreem overzichtelijk. We zeggen het maar gewoon: er bestaat geen beter infotainmentsysteem dan dit. Volvo is niet de enige automaker die dit doorheeft. Ook merken als Renault maken inmiddels gebruik van de diensten van Google voor hun infotainmentsysteem.
Opvallend ruim
Op de achterbank biedt de C40 verrassend veel hoofd- en beenruimte. Kinderen hoeven achterin niet te vechten om een oplaadpunt, er zijn twee USB-C-poorten aanwezig. De bagageruimte biedt 419 liter ruimte. Indrukwekkender is het trekvermogen van de compacte elektro-SUV: tot 1.500 kilogram. Er is een ‘frunk’ met een capaciteit van 30 liter, maar de toegang tot deze ruimte is enigszins omslachtig. Je moet de ‘motorkap’ ouderwets openen via een hendel in de voetenruimte. Laadkabels gooi je in de praktijk dus eerder even snel achterin.
Prijzen Volvo C40
De vernieuwde Volvo C40 is er vanaf 50.995 euro. Je krijgt dan de 238 pk sterke Single Motor-versie mee. De Single Motor Extended Range die wij testen beschikt zoals gezegd over 252 pk en een 82 kWh-accupakket. Voor deze versie vraagt Volvo minimaal 52.995 euro. Slechts 2.000 euro meer dus, voor 100 kilometer extra actieradius. Daar zouden wij niet lang over moeten nadenken. Voor de 408 pk sterke Twin Motor moet je minimaal 61.495 euro neerleggen. Een minder aantrekkelijk aanbod. In de video hieronder vertellen we je alles over de vernieuwde C40.