Review – Mercedes-AMG GT (2024), dat het nog kan!
Mark Rutte belt je persoonlijk op!
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Het paradepaardje van Mercedes-AMG. Maak kennis met de tweede generatie AMG GT. In dit geval direct een hele speciale. Dit is namelijk de Mercedes-AMG GT 63 4Matic+. Een auto met biturbo V8, dat het nog kan in deze tijd!
Tweede generatie Mercedes-AMG GT Coupé
De tweede generatie Mercedes-AMG GT Coupé is het nieuwe topmodel van Mercedes-AMG. Het is bovendien het vijfde door AMG ontwikkelde model. De SLS, tweedeurs GT, GT 4-Door Coupé en de nieuwe SL gingen de AMG GT voor. Over die SL gesproken: je zou haast kunnen stellen dat deze AMG GT de SL overbodig maakt. Maar die SL betreft een cabriolet. De AMG GT is een coupé. Qua prijs zitten de modellen in hetzelfde vaarwater, maar bij de AMG GT ligt het accent overduidelijk op meer sportiviteit.
Mega panamericana-grille
Over design valt te twisten, zo ook over de looks van deze Mercedes-AMG GT. Het is in ieder geval een auto die opvalt. Brede heupen, een mega panamericana-grille, een lange motorkap, forse wielen, extreem breed rubber, je hart maakt een sprongetje als je dit in je achteruitkijkspiegel ziet verschijnen. Laat staan als je er in mag rijden. Ook dat is een feest. Ken je de uitdrukking: it fits like a glove? Dat gevoel geeft deze tweede generatie AMG GT als je instapt. Alle knoppen zitten onder handbereik. Je merkt aan alles dat deze auto gemaakt is om de bestuurder op alle fronten te entertainen en te dienen.
MERCEDES-AMG GT (2024): Mark Rutte belt je persoonlijk op! – REVIEW – AutoRAI TV
Comfortabele comfortcruiser of hardcore supercar
Neem het stuurwiel, waarbij je met schakelaars het karakter van deze AMG GT met een handomdraai kunt veranderen van een comfortabele comfortcruiser, naar een meer hardcore supercar. Mag het geluid wat minder? Geen probleem! Sluit gewoon de kleppen in de uitlaat. Wil je juist wel extra genieten van gepruttel, geblaf en geroffel? Dan zet je het uitlaatsysteem lekker op. Doe dat liever niet met een koude start in de ochtend, want we hebben zo onze twijfels of de buurt dat op prijs stelt. De looks zullen ze ongetwijfeld waarderen.
Extra uitvoeringen Mercedes-AMG GT
De nieuwe AMG GT is er in meerdere smaken. Bijvoorbeeld als AMG GT 55 4Matic+ Coupé met een vermogen van 350 kW (476 pk). Daarnaast is er een AMG GT 43. Die heeft een 2,0-liter AMG-turbomotor met een vermogen van 310 kW (422 pk) en een maximumkoppel van 500 Nm. Alle motorvarianten hebben een 10 kW (14 pk) sterke riemaangedreven startdynamo (RSG) die voor een tijdelijke boost kan zorgen. De AMG GT 43 accelereert in 4,6 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 280 km/u.
4,0-liter biturbo V8-motor
Mercedes-Benz Nederland geeft ons de sleutels mee van de 1.970 kilogram zware Mercedes-AMG GT 63 4Matic+, het voorlopige topmodel in de line-up. De ingrediënten zijn samengesteld door een sterrenchef. Voorin lepelt Mercedes-AMG een 4,0-liter biturbo V8-motor met 585 pk (430 kW) en een systeemkoppel van 800 Nm. Dat koppel is ver een breed toerentalgebied tussen 2.500 en 4.500 toeren per minuut voorhanden. Schakelen gebeurt met een AMG Speedshift MCT 9G-automaat die soepel of met wat tweaks juist met stevige klappen schakelt. De 0-100-tijd duurt 3,2 seconden en de topsnelheid bedraagt 315 km/u.
Donkerbruin geroffel
Imponerende cijfers, nietwaar? Toch is het vooral het motorgeluid waar je kriebels van in de buik krijgt. Donkerbruin geroffel, woest, puur en met een stevige bite tijdens schakelacties en gasliften. Het is een op zichzelf staande attractie waar je eigenlijk al meer dan 300.000 euro voor wilt betalen. Al kunnen we zo nog een reden noemen: volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4Matic+. Ook met dat systeem is het karakter van de auto eenvoudig te tweaken.
Elektromechanisch geregelde koppeling
Het systeem combineert dankzij volledig variabele koppelverdeling op de voor- en achteras de voordelen van verschillende aandrijfconcepten. Een elektromechanisch geregelde koppeling verbindt de continu aangedreven achteras op variabele wijze met de vooras. De nieuwe coupé kan zo traploos schakelen tussen een tractiegerichte vierwielaandrijving met een 50:50 krachtverdeling over de voor- en achteras tot uitsluitend achterwielaandrijving. Driftmodus? You name it!
Mercedes-AMG GT ook praktisch? Jazeker!
De nieuwe Mercedes-AMG GT is 4,73 meter lang en de wielbasis bedraagt 2,7 meter. De breedte van de auto komt uit op 2,10 meter en de hoogte bedraagt 1,35 meter. De auto heeft een 2+2-stoelopstelling. Achterin zitten doe je als volwassen persoon liever niet. Beschouw de achterbank liever als extra bagageruimte. Over bagageruimte gesproken: die is opvallend ruim. De bagageruimte heeft een inhoud van 321 liter, dat is ruim voldoende voor een aantal weekendtassen. Je kunt er probleemloos boodschappen mee doen, al moet je wel voorzichtig zijn met de lange neus. Gebruik bij drempels bij voorkeur het liftsysteem waarbij de neus eventjes omhoog komt. Er past 70 liter in de brandstoftank. Die grotere capaciteit is ook hard nodig, want het gemiddelde verbruik op papier bedraagt 14 liter per 100 kilometer. Wie rustig aan doet, haalt met een snelheid van ongeveer 105 km/u een verbruik van 1 op 10.
Vanafprijs Mercedes-AMG GT 63 4Matic+
De vanafprijs van de Mercedes-AMG GT 63 4Matic+ komt uit op 298.901 euro, waarvan 100.397 euro aan bpm. Dat is geen grap. Je betaalt serieus 100.000 aan CO2-taks. Absurd? Ach, we zijn het inmiddels wel gewend dat auto’s als de AMG GT alleen voor de happy few bereikbaar zijn. Wie bijvoorbeeld in Duitsland shopt en woont, is aanzienlijk goedkoper uit.
Opties AMG GT
Opties zijn er natuurlijk in overvloed. Je kan denken aan een AMG-aerodynamicapakket, AMG-nightpakket, sierdelen in AMG-carbon en 21-inch kruisspaaks gesmede AMG-velgen. Al die pakketten en opties drijven de prijs op. Dit specifieke testexemplaar kost bijvoorbeeld 330.000 euro. Om de lage neus mooi te houden zouden wij zeker opteren voor het liftsysteem op de vooras. Dat kost wel 2.178 euro. Maar de auto is het waard. Een zeer prijzige optie is het High Performance keramisch composiet AMG remsysteem. Daar betaal je 9.075 euro voor. Voor AMG Performance sportstoelen ben je 5.142 euro kwijt. Als aanvulling op de V8-soundtrack kan je ook kiezen voor een Burmester High-End 3D Surround Sound systeem. Een optie van 4.489 euro.
Verliefd
De koper zal het niet deren. Die wil genieten. Elke rit. Elke dag. Wees gerust: in de nieuwe Mercedes-AMG GT 63 4Matic+ is dat uitstekend mogelijk. Het is een auto waar je verliefd op wordt, alleen al vanwege die magistrale V8-motor die onder de motorkap rust. Nou ja, rust… Brult!