Review – Jeep Grand Cherokee 4xe Summit Reserve (2023)
It’s back!
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
De Jeep Grand Cherokee is terug van weggeweest. De volledig nieuwe modelgeneratie zorgt voor een plug-in hybride rentree op de Nederlandse markt. Wat heeft deze SUV in huis? En moet je hem serieus overwegen?
Stel je bent op zoek naar een luxe SUV, in het zogenaamde E-segment. Dan zou je kunnen kiezen voor een Audi Q7, BMW X5 of Mercedes-Benz GLE. Prima keuzes, niets mis mee. Hoewel, rij door Het Gooi en je komt er gegarandeerd een tegen. Misschien hebben je buren er zelfs ook al een. Wat nou als je een meer onderscheidende keuze wilt maken? Wat heeft de nieuwe Jeep Grand Cherokee bijvoorbeeld te bieden?
Comeback als plug-in hybride
De Jeep Grand Cherokee keert terug naar Nederland in een volledig nieuwe gedaante. In 2021 introduceerde Jeep een nieuwe modelgeneratie – de vijfde – en vorig jaar kwam het model ook naar Europa. Het belangrijkste nieuws is misschien wel de plug-in hybride aandrijflijn, die zorgt voor een laag verbruik en dus ook een lage emissie en daarmee weer een lage bpm.
De plug-in hybride aandrijflijn
Laten we met die aandrijflijn beginnen. In Europa wordt de nieuwe Jeep Grand Cherokee altijd geleverd met een nieuwe, plug-in hybride aandrijflijn. Een 2,0-liter viercilinder turbobenzinemotor zorgt samen met een elektromotor voor een systeemvermogen van 280 kW (375 pk) en een koppel van maar liefst 637 Nm. Daarmee zit je als je dat wilt al in 6,3 seconden op de 100 km/u. De 17,3 kWh batterij zorgt afhankelijk van de uitvoering voor een volledig elektrische actieradius tot 51 km (WLTP). Het gemiddelde WLTP-verbruik komt uit op 2,6 l/100km.
Zoals de aanduiding 4xe al aangeeft heb je de beschikking over vierwielaandrijving. Uitgebreide offroad-rijmodi en -assistenten zorgen ervoor dat je in goede Jeep-traditie ook naast het asfalt uitstekend uit de voeten kunt. Bovendien mag er 2.215 kg aan de haak (geremd), dat kan ook lang niet iedere plug-in hybride zeggen.
Prijzen Jeep Grand Cherokee
Laten we ook maar gelijk de prijzen doornemen. Of eigenlijk: prijs. Vorig jaar waren bij introductie alle uitrustingsniveaus beschikbaar, met een vanafprijs van 84.100 euro. De zuinige plug-in hybride aandrijving biedt daarmee gelijk zijn voordeel, want vanwege de hoge bpm had de vorige generatie Grand Cherokee een vanafprijs van minimaal 113.735 euro. Er is echter een ‘maar’.
Vanwege de beperkte productie voor Europa/Nederland heeft Jeep Nederland besloten om alleen nog topmodel Summit Reserve aan te bieden. Je krijgt de Jeep Grand Cherokee dus standaard met alles erop en eraan. De keerzijde is dat de Nederlandse vanafprijs daarmee gelijk stijgt naar 103.700 euro. Dat is wel nog steeds een stuk voordeliger dan voorheen. De Summit-uitvoering van de vorige generatie had met een vergelijkbaar motorvermogen een vanafprijs van 153.035 euro.
Uitrustingen Jeep Grand Cherokee
Voor die euroton krijg je wel een hoop. Slechts enkele highlights: lederen bekleding, echt notenhouten inleg, stoelmassage, head-up display, nachtzicht, digitale binnenspiegel, een premium McIntosh-audiosysteem, 10,1-inch centraal scherm en een eigen 10-inch breed infotainmentscherm voor de voorpassagier. Twee 10,1-inch beeldschermen voor de passagiers achterin en de carrosseriekleuren zijn de enige opties. Het scherm voor de voorpassagier is zo geconstrueerd dat alleen de passagier erop kan kijken, de bestuurder ziet gewoon een zwart vlak en wordt dus niet afgeleid.
De digitale binnenspiegel biedt vooral voordeel wanneer passagiers op de achterbank of bagage achterin het zicht door de achterruit blokkeren. De spiegel toont een mooi helder beeld, gewoon op de plek van de reguliere binnenspiegel. In het donker of wanneer er vocht (regen) of vuil op het cameraatje zit, is het beeld wel snel wat troebel.
Concurrenten Jeep Grand Cherokee
De marktpositionering van de Jeep Grand Cherokee is in Europa een lastig verhaal. In Amerika valt het model zowel qua prijs als afmetingen in de hogere middenklasse. In Europa zijn we kleinere auto’s gewend. Tel daarbij op dat de Grand Cherokee hier duurder is dan in de VS. De bpm valt voor de verandering mee, maar er zijn ook importkosten om de auto in Europa te krijgen. Al met al komt de Jeep hier qua prijs en afmetingen terecht in het zogenaamde E-segment, tussen auto’s zoals de genoemde Audi Q7, BMW X5 en Mercedes-Benz GLE. Zelfs een ‘kale’ Range Rover Sport komt in beeld.
Een andere voor de hand liggende Jeep-concurrent is de Ford Explorer PHEV. Die auto is in veel opzichten vergelijkbaar. Wel zijn er twee belangrijke verschillen. De Ford wordt hier ook geleverd in slechts één uitrustingsniveau, maar wel een die met een prijs van 88.345 euro een stuk voordeliger is dan de Jeep Grand Cherokee Summit Reserve. Ten tweede valt de Ford Explorer PHEV als concurrent binnenkort weg, want het model staat op het punt om in Europa – zo is de officiële lezing – alvast plaats te maken voor de volledig nieuwe (maar veel kleinere) Ford Explorer EV.
Op pad met de Jeep Grand Cherokee
Gelukkig kan de Jeep Grand Cherokee zich prima staande houden tussen zijn E-segmentconcurrenten. De kwaliteitsbeleving in het interieur is dik in orde, waarbij de houtinleg en het ruitpatroon in de lederen bekleding voor een heerlijk Amerikaans sfeertje zorgen. Wat ook opvalt: veel knoppen op het dashboard. Zagen we dat maar vaker! Juist veel gebruikte functies zoals de klimaatcontrole bedien je nu snel en intuïtief. Minder vaak gebruikte functies, zoals specifieke audio- of andere instellingen, bedien je via het touchscreen met heldere en logische menustructuren. Zo hoort het, wat ons betreft.
Eenvoudig parkeren met de Jeep Grand Cherokee
Toegegeven: de eerste keer uitparkeren bij de importeur en de eerste meters daarna voelen een beetje alsof je met een vrachtwagen onderweg bent. Zeker aangezien we vlak daarvoor nog met de compacte Jeep Avenger reden. De afmetingen van de Jeep Grand Cherokee wennen echter bijzonder snel. Allerlei parkeersensoren en camera’s helpen je bovendien bij het manoeuvreren. Toch heb je die niet eens zo vaak nodig. De carrosserie van de Grand Cherokee is verrassend overzichtelijk en laat zich goed plaatsen. We hadden de parkeerassistenten eigenlijk niet eens nodig. Inparkeren is met behulp van alleen de spiegels en gewoon naar buiten kijken ook prima te doen.
Rijgedrag Jeep Grand Cherokee
Wat valt verder op tijdens het rijden met de Jeep Grand Cherokee? De stilte aan boord bijvoorbeeld. Zeker in volledig elektrische rijmodus (tot 130 km/u) heerst aan boord vooral een serene rust. In Hybrid-modus, dus als de auto zelf de meest efficiënte aandrijfvorm kiest, springt de benzinemotor wel al snel bij. Bij lage belasting merk je dat vooral aan een zachte brom en een lichte trilling in het gaspedaal.
Als de viercilinder voornamelijk zelf aan het werk moet, laat hij zo nu en dan wel merkbaar van zich horen en dat wat rauwe geluid past niet zo bij de auto. Op dat punt biedt de concurrentie wat meer verfijning, al went het geluid wel snel. Op constante snelheid is de motor wel mooi op de achtergrond aan het werk. Ook bij ‘lege’ batterij blijft er nog wat stroom over om de eerste meters vanuit stilstand op gang te komen. De Jeep Grand Cherokee rijdt wel het fijnst wanneer er (meer) stroom in de batterij zit. Dan is de aandrijflijn wat stiller en soepeler en bovendien reageert de auto dankzij de elektromotor net wat alerter op het gaspedaal. Uiteraard is er een regeneratiestand, waarmee de Grand Cherokee tijdens het uitrollen en afremmen extra stroom opwekt om de batterij bij te laden.
Het onderstel van de Jeep is relatief stevig geveerd. Korte oneffenheden zijn goed voelbaar. Aan de andere kant ligt de Jeep Grand Cherokee daardoor wel opvallend strak op de weg, ook in bochten. Daarbij weet hij zijn gewicht (2.578 kg op kenteken) niet helemaal te verbergen, maar dat geeft ook juist wel een machtig gevoel. Je koopt de Grand Cherokee sowieso niet om lekker bochten mee aan te vallen, wel om in alle rust en comfort op je bestemming aan te komen. Daar slaagt hij uitstekend in. Die bestemming mag van ons ver weg zijn, want we zoeven in alle comfort over het asfalt. Overigens is de rijhoogte van de Jeep instelbaar. Laag voor een optimale aerodynamica, hoog voor als je gaat offroaden (of een zo imposant mogelijke uitstraling wilt).
Praktische eigenschappen Jeep Grand Cherokee
Wanneer we naar de achterbank verhuizen, dan hebben we ook daar met onze lengte van ca. 1,80 meter meer dan genoeg ruimte. Ook met de voorstoel in onze stand. Wel zorgt (de rand van) het mooie panoramadak ervoor dat we net met ons kruin tegen het dak zitten. De bagageruimte meet een ruime 533 liter. Dat is gemeten tot aan de hoedenplank, dus daarboven kun je nog iets verder stapelen. Enig praktisch verbeterpuntje is dat er niet echt een opbergplek is voor de laadkabel.
Praktijkverbruik Jeep Grand Cherokee 4xe Summit Reserve
Het WLTP-verbruik voor de door ons geteste uitvoering bedraagt 2,6 l/100km, met een volledig elektrische actieradius van 48 km. Vooropgesteld: het praktijkverbruik hangt volledig af van hoe vaak je de batterij oplaadt en wat voor soort ritten je vervolgens maakt. Daar kunnen wij dus geen algemene praktijkwaarde voor melden.
Om toch een idee te geven: bij een volle batterij meldt de boordcomputer een actieradius van 49 km, dus nipt meer dan de theorie. In de praktijk haal je die afstand natuurlijk zelden. Toch kwamen wij dicht bij 40 praktijkkilometers, na een rit die ongeveer voor de helft over de snelweg ging en vervolgens door de stad. Toen we de Jeep bij wijze van experiment niet hadden opgeladen, kwamen we op die (gevarieerde) ritten tot een gemiddeld brandstofverbruik van 8,9 l/100 km (1 op 11,2). Best netjes voor een auto van dit formaat en gewicht.
Nachtzicht in de Jeep Grand Cherokee
Je zag het al in de lijst met standaarduitrustingen: de Jeep Grand Cherokee heeft een nachtzichtcamera. Die toont zijn beelden op het digitale instrumentarium achter het stuur. Dat zorgt niet per se voor beter zicht dan door de voorruit. Daarvoor is het camerabeeld te donker en heeft het te weinig contrast. Ook zit de weergave daar net buiten je reguliere blikveld. Wel een groot voordeel van de nachtzichtcamera is dat fietsers en voetgangers op de weergave duidelijk geel zijn gemarkeerd, zodat je ze zeker weten niet over het hoofd ziet. Het systeem weet fietsers en voetgangers bovendien goed te onderscheiden van bomen of andere objecten vlak naast de weg.
Conclusie
We vinden het erg fijn dat de Jeep Grand Cherokee zijn rentree heeft gemaakt op de Nederlandse markt. Het is een onderscheidende keuze in het segment van luxe SUV-modellen en dankzij de plug-in hybride aandrijflijn is hij ook nog eens erg zuinig. Daarnaast biedt de Grand Cherokee erg fijne rijeigenschappen en volop comfort. We zijn hem in de loop van de testweek steeds meer gaan waarderen. We hopen wel dat de importeur heroverweegt om de lagere uitrustingsniveaus weer aan het aanbod toe te voegen, zodat de vanafprijs wat daalt. Dan wordt de Grand Cherokee al helemaal een interessant aanbod.