Review – Jeep Avenger E-Hybrid (2025) – Verrassend zuinig
Jeep breidt het aanbod van de Avenger uit met een gloednieuwe aandrijflijn. De Auto van het Jaar 2023 is nu niet alleen als elektrische en benzinevariant verkrijgbaar, maar ook als mild hybride. Hoe anders rijdt deze variant in de praktijk en wat is zijn meerwaarde?
Prijzen
Normaal gesproken sluiten we een review af met de prijzen, maar dit keer beginnen we ermee. De benzineversie van de Jeep Avenger start bij 30.900 euro. De nieuwe Avenger e-Hybrid? Die is twee mille duurder, met een vanafprijs van 32.900 euro. De grote vraag is nu: is die 2.000 euro extra het waard? We verklappen het maar gelijk: absoluut! We gaan je nu uitleggen waarom.
Pittiger
Net als de benzineversie heeft de hybridevariant – die uiteraard ook op benzine loopt – een 73 kW (100 pk) sterke 1,2-liter turbobenzinemotor onder de motorkap. Maar deze versie heeft een extraatje: een beetje hybridehulp. Dat levert hem extra spierballen op: 21 kW (28 pk) om precies te zijn. Dat maakt de Avenger e-Hybrid net even wat pittiger, vooral omdat dat vermogen van de elektromotor direct beschikbaar is.
Mild hybrid of full hybrid?
Vooral in de stad, met veel ‘stop-and-go-verkeer’, komt de elektrische ondersteuning uitstekend tot zijn recht. De elektromotor zorgt bij lage snelheden voor extra koppel, wat resulteert in vlotte, stille acceleratie. Maar ook bij een klein tussensprintje merk je dat je een klein duwtje in de rug krijgt van het hybridesysteem.
Officieel is de Avenger e-Hybrid een mild hybrid, maar in de praktijk voelt hij soms als een volwaardige hybride-auto. Bij lage snelheden rijdt hij verrassend lang volledig elektrisch, iets wat weinig mild hybrids hem nadoen.
Uitrollen
De stroom voor de compacte elektromotor komt uit een 0,9-kWh accu die slim verstopt zit onder de voorstoel. Energie terugwinnen doet de Avenger tijdens het remmen. Zodra je het gaspedaal loslaat, remt hij zeer stevig af op de elektromotor. Ook dit is vrij uniek voor een mild hybrid. Ondertussen doet de benzinemotor z’n best om zuinig te blijven. Hij schakelt zichzelf meteen uit wanneer je het gaspedaal loslaat, bijvoorbeeld als je aan het uitrollen bent of een heuveltje afgaat. Een zestrapsautomaat met dubbele koppeling zorgt voor soepele overgangen tussen de benzine- en elektromotor. Alleen wanneer je plots het gaspedaal diep intrapt, moet de automaat even naar de juiste versnelling zoeken, maar verder doet hij zijn werk keurig.
Verbruik
In de stad kan de Avenger flink wat zuinige kilometers maken, deels elektrisch. Maar ook op de snelweg laat hij z’n zuinige kant zien. Bij een constante snelheid van 100 km/u halen we keer op keer moeiteloos een verbruik van 1 op 22 op langere snelwegtrajecten. Jeep belooft dat het hybride systeem ongeveer 15% minder CO2 uitstoot dan de standaard benzineversie en dat geloven we meteen.
Zitcomfort met een kanttekening
Het interieur van de Avenger is modern en comfortabel, met een robuust randje. De stoelen zijn stevig maar comfortabel, maar een klein minpunt is de zitpositie. De voetensteun zit vrij ver naar voren, terwijl het stuur juist niet ver genoeg naar voren kan worden getrokken. Voor langere bestuurders kan dit leiden tot een ongemakkelijke houding, waarbij de knieën gebogen zijn en de armen gestrekt om het stuur te bereiken. Als je eenmaal de juiste zithouding hebt gevonden, is de Jeep Avenger een comfortabele auto voor lange ritten. Optioneel kun je de voorstoelen uitrusten met een massagefunctie en elektronische verstelling.
Tech
Op technologisch gebied is de Avenger E-Hybrid prima voor elkaar. Standaard krijg je een 7-inch digitaal instrumentenpaneel dat alle hybride-informatie netjes weergeeft. Het infotainmentsysteem is overzichtelijk, al is het niet het snelste dat we ooit hebben gebruikt. Het draait op een 10,25-inch scherm, handig dicht bij het stuur geplaatst, zodat je het stuur maar kort hoeft los te laten om het scherm te bedienen.
Offroad-capaciteiten en rijmodi
Zoals je van een Jeep mag verwachten, is de Avenger ook klaar voor wat ruiger terrein. Het Selec-Terrain systeem geeft je de keuze uit zes rijmodi, waaronder Snow, Mud en Sand. Standaard heeft de Avenger Hill Descent Control, waarmee hij gecontroleerd steile stukken afdaalt. Uit automatisme hebben we de Jeep in het bos gefotografeerd, maar de meeste kopers zullen hem waarschijnlijk vooral in de stad en op de snelweg gebruiken. Maar goed, het systeem geeft je toch wat extra veelzijdigheid. Voor wie écht de modder in wil, is er goed nieuws: in 2025 komt er een Avenger 4xe met vierwielaandrijving.
Conclusie
Normaal gesproken zien we een ‘mild-hybrid’-badge op een auto als een zwak excuus van fabrikanten om een model groener en zuiniger te laten lijken dan het eigenlijk is. Maar de Avenger e-Hybrid is juist te bescheiden! Deze mild hybrid heeft eerder wat weg van een full hybrid. Zowel in de stad als op lange snelwegritten is hij verrassend zuinig en biedt hij een comfortabele rijervaring. En ja, de reguliere benzineversie is misschien 2.000 euro goedkoper, maar wij zouden zonder twijfel voor de e-Hybrid kiezen.
Bekijk ook: JEEP AVENGER 4XE: zonder twijfel de LEUKSTE en RUIGSTE Avenger! – SNEAK PREVIEW – AutoRAI TV