Review: Honda ZR-V e:HEV, verbluffend goed!
Dit zijn de aandachtspunten van deze Honda ZR-V
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Potjandrie, wat maakt Honda toch uitstekende auto’s. En nee, Honda heeft ons niet betaald omdat te zeggen. We zijn namelijk een objectief platform en we kunnen niet anders concluderen dan dat deze nieuwe Honda echt een topauto is. Maar ook dan blijven er nog steeds aandachtspunten over. Welke dat zijn, dat vertellen we in deze review van de Honda ZR-V e:HEV.
Garantietermijn Honda kan beter
Het is bijvoorbeeld vreemd dat Honda nog niet zo’n uitgebreide garantie geeft, terwijl kwaliteit zo hoog in het vaandel staat bij deze Japanse autofabrikant. Dus Honda, kom op met die garantietermijn. Honda geeft nu 3 jaar tot 100.000 kilometer garantie. Dat moet toch echt beter kunnen? Geef op z’n minst 5 jaar, of pak eens uit met 8 jaar op het voertuig. Honda staat voor kwaliteit en dat komt niet tot uiting in de garantievoorwaarden.
Supermals
De prijs van deze Honda is natuurlijk aan de hoge kant. Maar in die zin kan je het ook vergelijken met het kopen van een stukje vlees bij de slager. Het kost wat meer, maar je krijgt ook aanzienlijk betere kwaliteit dan bij de supermarkt. De vraag is alleen of jij dat er voor over hebt. Als deze Honda een biefstukje was, dan was dat biefstukje van de allerhoogste kwaliteit. Supermals. Sorry vegetariërs, voor dit voorbeeld. Maar het punt is duidelijk.
Wat is fijn aan deze Honda?
Het stuurwiel kan naar je toe gehaald worden. De stoelen zitten echt perfect, al zijn de zittingen wellicht iets aan de korte kant. De auto heeft verder dunne A-stijlen en dankzij het grote raamoppervlak heb je ook perfect zicht rondom de auto. Ook heel fijn: Honda gebruikt geen hoogglans zwart kunststof voor de middentunnel, maar juist een mooi mat en zacht materiaal. Dat ziet er in de eerste plaats ook heel erg fraai uit, maar dankzij de rondingen is het ook lekker comfortabel voor je knieën. Honda bewijst dus opnieuw dat het merk uitstekend nadenkt over hoe een auto in elkaar moet steken.
HONDA ZR-V HYBRID (2024): Dit is wat je noemt een HEERLIJKE auto – AutoRAI TV
Goede ergonomie
De ergonomie van het interieur is uitstekend. Alle knoppen zitten waar ze moeten zitten en alles laat zich ook eenvoudig bedienen. Daarnaast oogt het geheel ook bijzonder rustig, terwijl het toch een gevoel van luxe oproept. Het infotainment systeem is kinderlijk eenvoudig te bedienen reageert ook snel op aanrakingen en heeft een duidelijke menustructuur. Bovendien ondersteunt het systeem Apple CarPlay en Android auto. De auto is verder voorzien van alle alle gemakken die je in een moderne SUV mag vinden. Denk dus aan een draadloze inductielader voor je telefoon, diverse USB-laadpunten, voldoende opbergruimte en een afzonderlijke bedieningsunit voor de klimaatcontrole.
Dit kan beter
Een kleine kanttekening: wil je bepaalde veiligheidssystemen uitschakelen, dan dien je dat voor vertrek te doen. Tijdens het rijden is het menu voor auto-instellingen niet toegankelijk. Daarvoor moet de auto echt stilstaan. Wellicht wat overdreven, maar Honda vindt het kennelijk niet veilig als je onderweg instellingen gaat wijzigen van de auto. Gewoon een kwestie van wennen en vooraf even je instellingen selecteren. Scheelt een hoop ergernis onderweg. Al met al zijn het slechts kleine aandachtspunten voor deze Honda, want verder zijn we vol lof over deze auto. Honda is een zwaar onderschat merk. Wat dat betreft is het jammer dat niet meer mensen de kwaliteiten van Honda kennen. Dit merk verdient simpelweg meer succes.
Fijn stuurgevoel in deze Honda ZR-V
De Honda heeft een lekker vlezig stuur gevoel je krijgt als bestuurder ook lekker veel feedback tijdens het sturen. Sterker nog deze auto is een van de fijnst sturende SUV’s van dit moment, in zijn moment. Hij rijdt oprecht lekker.
Fijne aandrijflijn en gunstig verbruik
De hybride aandrijflijn hangt lekker aan het gas en is toch zuinig . Het samenspel tussen de elektromotor en benzinemotor verloopt keurig. Met de flippers achter het stuur bepaal je het niveau van recuperatie. Je kan er als bestuurder dus voor kiezen om de auto uit te laten rollen of om de auto extra sterk af te laten remmen op de elektromotor. In dat laatste geval win je ook extra energie terug en dat is weer gunstig voor het brandstofverbruik. Dat verbruik ligt ongeveer bij 5,6 l op 100 km en dat is gezien het formaat en gewicht van deze auto een keurige score. Je haalt met gemak meer dan 800 km op een volle tank. Tijdens onze testkilometers bleek de ZR-V lekker zuinig op de snelweg. Tijdens langere ritten realiseerden we gemiddeld 4,8 tot 5,5 liter op 100 kilometer.
Prijzen Honda ZR-V
De Honda ZR-V e:HEV Full Hybrid is er vanaf 50.205 euro voor Elegance, 52 mille voor Sport en 55 mille voor Advance. De Sport heeft een andere grille, mocht je de standaard grille niet fraai vinden.
Technische specificaties Honda ZR-V e:HEV Full Hybrid
- Aandrijflijn: Intelligent Multi Mode Drive
- Motor: 1.993 cc viercilinder
- Vermogen benzinemotor: 105 kW (143 pk)
- Koppel benzinemotor: 186 Nm
- Vermogen elektromotor: 135 kW (184 pk)
- Koppel elektromotor: 315 Nm
- 0-100 km/u: 7,8 seconden
- Topsnelheid: 173 km/u
- Gecombineerd brandstofverbruik: 5,7 l/100 km
- Lengte: 4.568 mm
- Breedte: 1.840 mm
- Hoogte: 1.620 mm
- Wielbasis: 2.657 mm
- Brandstoftank: 57 liter
- Bagageruimte: 380 tot 1.322 liter
- Leeggewicht: 1.589 kilogram
- Geremd trekgewicht: 750 kilogram
- Fabrieksgarantie: 3 jaar tot 100.000 kilometer
- Aandrijflijngarantie: 5 jaar tot 100.000 kilometer
- Garantie op hoogvoltage batterij: met Full Hybrid is dat 5 jaar tot 100.000 kilometer. Voor PHEV en EV is dat 8 jaar tot 160.000 km.