Review – Deze Opel bestelbus kan 400 kilometer volledig elektrisch afleggen
Opel ziet toekomst in waterstof
In drie minuten kun je hem voltanken en de actieradius bedraagt meer dan 400 kilometer. We hebben het hier over de waterstofaangedreven Opel Vivaro-e HYDROGEN. Hij komt in het tweede kwartaal van 2023 naar Nederland, maar AutoRAI.nl mocht al achter het stuur kruipen.
Waterstof heeft toekomst?
Over een aantal jaar zijn bedrijfswagens op diesel niet meer welkom in de binnenstad. Veel ondernemers stappen daarom over op volledig elektrische busjes. Het aanbod is groot, maar toch zijn er nog veel ondernemers die iets missen: een elektrisch busje met een grote actieradius en die binnen vijf minuten weer volledig opgeladen is. Zo’n bus bestaat nog niet. Tenminste, zo’n batterij-elektrische bus bestaat nog niet. Een waterstof-elektrische bus met deze eigenschappen wel.
Opel Vivaro-e HYDROGEN
Maak kennis met de Opel Vivaro-e Hydrogen. Het model is gebaseerd op de bestaande batterij-elektrische Opel Vivaro-e. Hij haalt zijn energie niet uit volgeladen batterijen, maar uit waterstoftanks. Onder de motorkap ligt een 45 kW brandstofcel, die het goedje uit de tanks omzet in elektriciteit. Met volle waterstoftanks bedraagt de actieradius meer dan 400 kilometer. Het tanken van waterstof duurt zo’n drie minuten – ongeveer net zo lang als het tanken van een conventionele diesel- of benzineauto.
Waterstof plug-in hybride
Naast de waterstoftanks ligt ook een klein accupakket in de bus, met een capaciteit van 10,5 kWh. De waterstofbus is dus een plug-in hybride, je kunt hem namelijk gewoon aan de lader hangen. De bus is zelfs standaard voorzien van een driefase boordlader (11 kW).
Elektrisch rijden
De batterij zorgt voor wat extra vermogen, bijvoorbeeld tijdens het wegrijden en accelereren. Op een volle acculading haalt de bus zo’n 50 kilometer. De waterstofaandrijflijn zorgt voor de overige 350 kilometer actieradius. De Vivaro-e Hydrogen rijdt als een normale elektrische bus. Een elektromotor drijft de voorwielen aan, net zoals in eenreguliere Vivaro-e. Dankzij de accu kan de waterstof Vivaro regeneratief remmen. De energie die vrijkomt bij het remmen slaat de bus dan op in de accu.
Pakezel
Ondanks zijn waterstofaandrijflijn biedt hij nog steeds evenveel laadvolume ten opzichte van een versie met verbrandingsmotor: tot 5,3 of 6,1 m3. De waterstof-elektrische bedrijfswagen is leverbaar in de lengtes M en L (4,95 en 5,30 meter lang) en met een laadvermogen tot 1.000 kg.
Tanken
Met de bus richt Opel zich op bedrijfswagenklanten die dagelijks meer dan 300 kilometer rijden en dus een grotere actieradius nodig hebben dan veel batterij-elektrische bussen kunnen bieden momenteel. Maar er is nog een doelgroep die Opel wil bedienen: werknemers die een bus van de zaak mee naar huis nemen, maar geen laadpaal hebben. Denk aan bouwvakkers, elektriciens en loodgieters die hun werkbus als auto van de zaak hebben. In iedere straat zie je deze busjes staan, maar vaak hebben hun eigenaren geen toegang tot een eigen laadpaal. Met een waterstofbus zou deze doelgroep makkelijker kunnen overstappen op elektrisch rijden.