Review – Alfa Romeo Tributo Italiano (2024) – Maximaal Italiaans genieten
Nu het nog kan!
Dit jaar komt Alfa Romeo met zijn eerste volledig elektrische model: de Milano. Een veelbelovende toekomst, maar laten we niet vergeten waar Alfa Romeo groot mee is geworden: benzinepower. Om dat nog eens in volle glorie te ervaren – voordat het benzinefeest voorbij is – voelen we drie ras-Italiaanse Alfa’s aan de tand: de Tonale PHEV, Giulia en Stelvio Tributo Italiano. En wat is een betere setting hiervoor dan een Italiaanse roadtrip. Andiamo!
Comomeer
Het is vier uur ’s middags, zo’n 20 minuten na touchdown op Milano Malpensa, het vliegveld van de Italiaanse modestad. We krijgen een sleutel van een Alfa Romeo Giulia in onze handen gedrukt en duidelijke reisinstructies. Het plan is om richting het Comomeer te rijden, daar stoppen voor een nachtelijke pitstop, om vervolgens volle vaart koers te zetten naar het volgende Lombardische meer: Lago Maggiore. De perfecte setting om het temperament van een Alfa Romeo te ontdekken.
Tributo Italiono
Waarom we het Italiaanse trio opnieuw onder de loep nemen? Alfa Romeo heeft een flinke schep Italiaanse saus over de Tonale PHEV, Giulia en Stelvio gegoten, met als resultaat drie Tributo Italiano-edities. De nieuwe uitvoeringen zijn een eerbetoon aan de oorsprong en de karakteristieke sportiviteit van het merk. Italiaanser dan dit wordt het niet. Er ligt nog net geen spaghetti in de middenconsole.
Drie kleuren
De Giulia, net als de Stelvio en Tonale PHEV Tributo Italiano, heeft een two-tone carrosserie met een zwart dak. Er zijn geen saaie kleuropties. Je hebt slechts keuze uit de drie kleuren van de Italiaanse vlag: Rosso Alfa, Verde Montreal en Bianco Alfa. Voeg daarbij de buitenspiegelkappen met een subtiel geïntegreerde Italiaanse vlag en je hebt drie rasechte ambassadeurs van Italiaanse stijl.
Italiaanse paarden
Al na de eerste kilometers in de Giulia weten we weer waarom we zo dol zijn op dit merk. De Italiaanse sedan glijdt soepel door bochten en de 280 pk sterke 2,0-liter benzinemotor brult krachtig bij stevige acceleratie. In slechts 5,2 seconden tikt de teller 100 km/u aan. De motor is standaard gekoppeld aan een vliegensvlugge achttraps ZF-automaat, die de Italiaanse paarden richting alle vier wielen stuurt. Ook de Stelvio en Tonale Tributo Italiano beschikken over Q4-vierwielaandrijving.
De tijd achter het stuur van de Giulia vliegt voorbij en voor we het weten bereiken we de favoriete vakantiebestemming van George Clooney & Co: Lago di Como, het twee na grootste Italiaanse Alpenmeer. Aan de oevers van het merk duiken we ons hotelbed in en maken we ons op voor ronde twee én drie.
Alpenpas
Terwijl de zon door de ochtendnevel boven het betoverende Comomeer breekt, krijgen we de tweede Alfa Romeo-sleutel overhandigd. Het is tijd voor de Stelvio, de SUV die vernoemt is naar de beroemde Italiaanse Alpenpas. Enkele specifieke Tributo Italiano-elementen waaraan je hem kunt herkennen zijn een diepzwart ‘V-element’ in de grille, rode Brembo-remklauwen en lichtmetalen wielen. Daarnaast is zijn carrosserie voor het eerst volledig in kleur gespoten. Alle element die normaal gesproken zwart zijn – zoals de wielkastranden, zijskirts en verschillende stukken van de voor- en achterbumper – hebben nu een lik kleurrijke verf gekregen. Het zorgt voor een opgeruimde, strakke uitstraling.
Langs de slingerende wegen rondom het betoverende Comomeer sturen we de Italiaanse SUV richting onze volgende bestemming: Lago Maggiore. Met dezelfde 280 pk sterke tweelitermotor heeft de Stelvio slechts een fractie langer nodig voor een 0-100-sprint dan zijn sedanbroer. Qua functionaliteit spant de Stelvio echter de kroon. Waar de Giulia ‘slechts’ 480 liter bagageruimte biedt, kan de ruimere Stelvio bijna 50 liter meer herbergen. Passagiers op de achterbank genieten bovendien van extra hoofdruimte, terwijl je vanuit de bestuurdersstoel een beter overzicht hebt op de weg. Het iets hogere zwaartepunt lijkt nauwelijks invloed te hebben op de rijervaring, want ook met de Stelvio kun je messcherp de bochten aansnijden.
Groene aandrijflijn
Tussen het Comomeer en Lago Maggiore ligt ongeveer 65 kilometer asfalt. Voor de gemiddelde bestuurder neemt deze route zo’n twee uur in beslag, maar een beetje Italiaan flikt dit kunstje in anderhalf uur, ongeacht de staat en het bouwjaar van de auto. Klokslag 11:30 arriveren we in Cerro, een dorpje met nog geen honderd huizen.
Na een korte lunch aan het fabelachtige meer wisselen we van auto en stappen we in de ‘groenste’ Alfa van het trio: de Tonale PHEV. Over de groene aandrijflijn hebben we het dan vooral. Dankzij zijn lage uitstoot heeft de Tonale PHEV Tributo Italiano het minste last van een BPM-boete. Het absolute topmodel binnen de Tonale line-up is er vanaf 60.500 euro. Voor de Gulia Tributo Italiano moet je 76.300 euro neerleggen en voor de Stelvio Tributo Italiano vraag het merk 92.600 euro.
Snelle crossover
De plug-in hybride-aandrijflijn van de Tonale drijft alle vier de wielen aan, met een 118 pk sterke 1,3-liter benzinemotor en een 112 pk sterke elektromotor. Samen – wederom – goed voor 280 pk. Ook met de compacte crossover ben je snel weg bij het stoplicht. In zo’n zes seconden raast hij naar 100 km/u en pas bij 206 km/u stopt hij met versnellen.
De extra riant uitgevoerde Tonale herken je aan twee vuistdikke verchroomde uitlaatpijpen, skidplates en accenten aan de voor- en zijkant in de kleur Dark Miron. Adaptieve Full-LED Matrix-koplampen zijn standaard. De Tonale is verder voorzien van een adaptief onderstel met elektronisch geregelde demping. Pas je de rijmodi aan – bijvoorbeeld van Sport naar Comfort – dan verandert er daadwerkelijk wat aan het onderstel. Ook de Tonale blijkt hierdoor een echte Alfa te zijn, met directe besturing en een hoge rijdynamiek. De plug-in hybride aandrijving combineert zo moeiteloos elektrische efficiëntie met de kenmerkende sportiviteit van Alfa Romeo.
Elektrisch rijden
Na ons bezoek aan Lago Maggiore is het weer tijd om koers te zetten richting Milano Malpensa. We zetten de Tonale in de electric stand. Dankzij een stevig accupakket kan hij tot 80 kilometer volledig elektrisch en geruisloos afleggen. In de praktijk moet je op zo’n 50 tot 60 kilometer rekenen, afhankelijk van het weer en het gewicht van je rechtervoet.
We leunen wat meer achterover, rusten ons hoofd tegen het geborduurde Tributo Italiano-logo in de hoofdsteun en kijken nog eens rond in het interieur. Ook hier ademt alles de onmiskenbare sfeer van Italië. De sportstoelen, gehuld in zwart geperforeerd leder met rode accenten, het dashboard met zijn carbonlook, en de subtiele sfeerverlichting brengen die typische Italiaanse sfeer sterk naar voren. Net als zijn Tributo Italiano-broers, is de Tonale voorzien van mooie luxe spulletjes, zoals geventileerde en verwarmbare voorstoelen en een krachtig Harman Kardon audiosysteem.
Alfisti
Het is overduidelijk dat Alfa Romeo met deze speciale edities mikt op autoliefhebbers met een voorliefde voor Italië. Voor de toegewijde Alfa-fans, de ‘Alfisti’, vormt dit de laatste kans om nog een gloednieuwe, krachtige Alfa Romeo op benzine te bemachtigen. De Alfa Romeo Milano, die dit jaar dus al in de showrooms verschijnt, zal voornamelijk in Nederland beschikbaar zijn als puur elektrisch model, al komt er waarschijnlijk ook een zuinige mild-hybride variant. Het is goed dat de Italianen meegaan met de tijd, want we willen het merk niet kwijt, maar wie nog op ouderwets wil genieten, moet snel een Alfa Romeo Tributo Italiano zien te bemachtigen.