Renault Clio RS: belofte ingelost
De derde generatie Renault Clio RS staat bekend als een van de beste ‘hot hatchbacks’ in zijn klasse. Nu is er een gloednieuwe generatie, maar die is in de basis beduidend anders. Heeft de nieuwe Clio RS het in zich om de fenomenale prestaties van zijn voorganger te evenaren?
In het segment van de ‘hot hatch’ heeft Renault een reputatie hoog te houden. De Renault 5 GT Turbo en de Clio Williams groeiden uit tot iconen, en de Clio Cup behoort al jaren tot de populairste autosportklassen in Nederland. Bovendien noteerde de huidige Mégane RS Trophy op de Nürburgring Nordschleife een recordtijd voor een voorwielaangedreven productieauto. Bij de nieuwe, vierde generatie Clio RS waren de verwachtingen dan ook hooggespannen. Niet alleen vanwege de kennis en ervaring van Renault Sport, ook omdat geen enkele soortgenoot kon tippen aan de prestaties van de vorige Clio RS. Maar in plaats van het huidige concept verder te ontwikkelen, bouwde Renault een totaal andere auto.
1.6 Turbo met EDC
De ingenieurs van Renault Sport moeten slapeloze nachten hebben gehad. Door de toenemende druk op het gebied van CO2-verlaging moest de atmosferische 2,0-liter viercilindermotor voor het eerst sinds de Clio Williams uit 1993 wijken voor een 1,6-liter turbomotor. Nog een substantieel verschil is de standaard aanwezige EDC-automaat met zes versnellingen, een dubbele koppeling en schakelflippers achter het stuurwiel.
Sneller en zuiniger
Het motorvermogen van de nieuwe Clio RS 200 EDC, zoals ‘ie voluit heet, is hetzelfde als dat van zijn voorganger: 147 kW (200 pk). Het maximumkoppel nam met 25 Nm toe tot 240 Nm. Mede dankzij het toegenomen koppel over een breed toerengebied en de razendsnel schakelende EDC-bak sprint de Clio RS in 6,7 seconden van 0 naar 100 km/u. Hij bereikt een top van 230 km/u. Op papier is de nieuwe RS dus sneller dan zijn voorganger. Tegelijkertijd is het verbruik vastgesteld op 6,3 l/100 km met een CO2-emissie van 144 g/km. Dat is nagenoeg 2,0 l/100 km en 50 gram CO2 minder dan de vorige Clio RS!
Volwassen
De vierde generatie Clio is een heel volwassen auto geworden en dat geldt dus ook voor de RS-versie. Onder normale omstandigheden is er minder beleving, minder lawaai en minder communicatie tussen de bestuurder en de voorwielen. Ideaal voor dagelijks gebruik. Zijn ware aard komt pas echt tevoorschijn als de Race-modus is ingeschakeld. De automaat en het gaspedaal reageren dan een fractie feller en de vooras volgt haarscherp de bewegingen van het stuurwiel.
Overstuur
Het onderstel, en met name het optionele Cup-sportonderstel (995 euro), verdient een aparte vermelding. Renault Sport heeft de balans dusdanig afgesteld, dat de Clio RS de neiging heeft te oversturen. Dat is ongebruikelijk voor een voorwielaangedreven auto, maar het stelt ervaren bestuurders wel in staat veel duurdere sportauto’s bij te houden.
Prijzen
De nieuwe Renault Clio RS is leverbaar voor prijzen vanaf 25.990 euro. Hij is standaard rijkelijk uitgerust. Optioneel is de Clio RS uit te breiden met het R-Link multimedia- en navigatiesysteem (595 euro), lichtmetalen 18-inchwielen (495 euro), lederen interieurbekleding (995 euro) en een Renault Sport Monitor (295 euro).