
Nieuwe Renault 4 maakt de tongen los: dit zijn de prijzen
Met te gekke retrostyling!

Na de succesvolle introductie van de nieuwe Renault 5 E-Tech electric is het nu de beurt aan zijn grotere broer om de markt te bestormen. De Renault 4 E-Tech electric is vanaf 12 maart 2025 te bestellen met keuze uit drie uitvoeringen en twee batterijversies. De prijzen beginnen bij 29.990 euro. Lees hier alles over de nieuwe elektrische Renault 4 inclusief alle prijzen, technische specificaties en uitrusting.
Over de Renault 4
De Renault 4 E-Tech electric is een moderne interpretatie van het iconische model dat tussen 1961 en 1994 werd gebouwd. De originele Renault 4 was een ongekend succes, met 8.135.424 verkochte exemplaren in dertig jaar tijd, in meer dan honderd landen op vijf continenten. Daarmee is hij wereldwijd het bestverkochte model van Renault ooit en zelfs de op drie na bestverkochte auto aller tijden.
Marktintroductie Renault 4 E-Tech electric
De nieuwe Renault 4 E-Tech Electric zal met het DNA van het oorspronkelijke model het succes verder uitbouwen. Hij is net zo retro-futuristisch ontworpen als de nieuwe Renault 5 E-Tech electric en zit boordevol technologie om het leven met deze compacte SUV nog prettiger te maken. De Renault 4 E-Tech electric is vanaf 12 maart 2025 te bestellen. De eerste exemplaren staan vanaf de zomer bij de Nederlandse Renault-dealers.
Prijzen Renault 4 E-Tech electric
De Renault 4 E-Tech electric is leverbaar als ‘urban range’ met een 90 kW (120 pk) en 225 Nm sterke elektromotor, 40 kWh-batterij en actieradius tot 308 km (WLTP). Deze versie is alleen verkrijgbaar in de uitvoering Evolution voor de prijs vanaf 29.990 euro.
Renault levert de nieuwe R4 ook als ‘comfort range’ met een 110 kW (150 pk) en 245 Nm sterke elektromotor, 52 kWh-batterij en actieradius tot 409 km (WLTP). De prijzen van de Comfort Range beginnen bij 32.990 euro voor de Evolution-uitvoering. De 52 kWh-batterijvariant van de Renault 4 E-Tech electric is daarnaast ook leverbaar in de luxere Techno- en Iconic-uitvoeringen, voor prijzen van respectievelijk 34.990 en 36.490 euro.
Verder introduceert Renault later dit jaar ook nog de uitvoering Plein Sud. Die is uitgerust met een elektrisch bedienbaar canvas dak. Het schuifdak (92 x 80 cm) kan zodanig ver open, dat ook passagiers achterin kunnen genieten van de buitenlucht, zonder dat dit ten koste gaat van de hoofdruimte. De prijzen van de Plein Sud-uitvoering van de Renault 4 E-Tech electric worden later bekend gemaakt.
Positie in line-up
De Renault 4 E-Tech Electric is in het B-segment net boven de Renault 5 E-Tech Electric gepositioneerd. Hij is iets groter en ruimer dan de Renault 5 E-Tech Electric. Qua positionering verhouden deze modellen zich tot elkaar als de Renault Captur tot de Renault Clio. De Renault 5 E-Tech electric zich richt vooral op klanten in een stedelijke omgeving; de Renault 4 E-Tech Electric richt zich op een breder publiek en wil iedereen, inclusief jonge gezinnen, helpen om over te stappen op elektrische mobiliteit.
Afmetingen Renault 4 E-Tech electric
Met 4,14 meter is hij net iets langer dan de Renault Clio (+ 9 cm) en iets korter dan de Renault Captur (- 9 cm). De wielbasis bedraagt 2,62 meter, voor meer interieurruimte. De breedte bedraagt 1,80 meter en de hoogte komt uit op 1,57 meter, vergelijkbaar met de Captur. Maar de bodemvrijheid is 18,1 cm – 1,2 cm meer dan de Captur. Renault voorziet alle versies van de Renault 4 E-Tech electric van 18-inch wielen, die zijn avontuurlijke karakter versterken.
Bagageruimte
De bagageruimte bedraagt 420 liter, de drempel van de bagageruimte is laag en er zijn slimme bergvakken, een neerklapbare achterbank én een plat neerklapbare passagiersstoel – een primeur voor een elektrische Renault!
ADAS
Renault voorziet de 4 E-Tech electric verder van comfort- en veiligheidstechnologie, zoals Active Driver Assist voor autonoiom rijden op level 2, maar liefst 26 rijhulpsystemen en My Safety Switch. Deze populaire functie in nieuwe modellen van Renault stelt de bestuurder in staat om zijn voorkeursinstellingen voor vijf ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) met één druk op de knop te activeren. Voor extra veiligheid combineert het nieuwe dynamische remsysteem de remmen met ESP in één module, wat de reactietijd halveert. Andere functies zijn Fireman Access en waarschuwingssystemen als de Occupant Safe Exit Alert, Safety Score en Safety Coach, die al beschikbaar zijn in de Renault 5 E-Tech Electric en de Renault Scenic E-Tech Electric.

OpenR link multimediasysteem met Google
De Renault 4 E-Tech electric biedt bovendien het openR link multimediasysteem met Google en de Reno-avatar: de nieuwe, virtuele assistent van Renault. Reno werkt samen met de ChatGPT AI-chatbot en completeert het technologische aanbod van de Renault 4 E-Tech electric. De avatar helpt inzittenden om elektrische functies eenvoudig te begrijpen, zelfs voor wie technisch minder onderlegd is.
Laadtechnologie
Tot slot is de Renault 4 E-Tech electric uitgerust met een nieuwe 11 kW AC (wisselstroom) bi-directionele lader die geschikt is voor V2L (vehicle-to-load) en V2G (vehicle-to-grid) technologie. Hierdoor is de auto te gebruiken als energiebron. Ook zijn diverse services beschikbaar voor het dagelijks gebruik van een elektrische auto: slim laden met Mobilize Smart Charge, toegang tot meer dan 800.000 laadpunten in 25 Europese landen met de Mobilize Charge Pass en automatisch laden zonder badge of creditcard met de Plug & Charge-functie.
Uitvoeringen Renault 4 E-Tech electric
De instapversie evolution is uitgerust met aerodynamisch geoptimaliseerde wielcovers met de naam Jogging. De Techno-uitvoering is voorzien van vierspaaks, zwarte diamantgeslepen lichtmetalen wielen, genaamd Sixties, als verwijzing naar het oorspronkelijke model. De Iconic-uitvoering is eveneens uitgerust met zwarte diamantgeslepen lichtmetalen wielen, ‘Parisienne’ genaamd.
De namen Jogging, Sixties en Parisienne zijn zorgvuldig gekozen. Elk van deze namen verwijst naar een speciale uitvoering van de originele Renault 4: de Jogging uit 1981, de Sixties uit 1985 en de Parisienne – een samenwerking met het damesblad ELLE – uit 1963.
Later dit jaar introduceert Renault ook de uitvoering Plein Sud met een elektrisch bedienbaar canvas dak. Het schuifdak (92 x 80 cm) kan zodanig ver open, dat ook passagiers achterin kunnen genieten van de buitenlucht, zonder dat dit ten koste gaat van de hoofdruimte.
Retrolook
Met zijn retro-futuristische ontwerp heeft de eigentijdse Renault 4 E-Tech eElectric enkele iconische elementen van de oorspronkelijke Renault 4 die de fabrikant opnieuw heeft uitgevonden. De 1,45 meter brede grille is vervaardigd uit één enkel stuk en omvat de ronde koplampen. De doorlopende omlijsting doet denken aan het verchroomde randje van het oorspronkelijke model.

Kleuren Renault 4 E-Tech electric
De Renault 4 E-Tech electric is leverbaar in zeven stijlvolle, elegante kleuren: Blanc Glacier, Gris Urbain, Noir Étoilé, Rouge Carmin, Brun Terracotta, Vert Hauts-de-France en Bleu Nuage. Bij de introductie is de Renault 4 E-Tech electric uitgevoerd in de nieuwe kleur Vert Hauts-de-France. Hoewel deze tint doet denken aan het Bleu Île-de-France uit 1961, is het nu een parelmoerachtige kleur, die verandert van blauw naar groen, afhankelijk van de lichtinval. De naam verwijst naar de productielocatie in Maubeuge, in de regio Hauts-de-France in Noord-Frankrijk.
AmpR Small-platform
De Renault 4 E-Tech electric is het tweede model in het gamma van Renault dat is gebouwd op het AmpR Small-platform – het Ampere-platform specifiek voor elektrische auto’s in het B-segment. De Renault 5 E-Tech Electric en de Renault 4 E-Tech Electric hebben 68% van hun componenten met elkaar gemeen. Daardoor bereikt Renault een aanzienlijk schaalvoordeel, zonder concessies te doen aan de kwaliteiten van de auto’s – een overtuigend staaltje van industriële en technische expertise.
Ondanks de bodemvrijheid van 18,1 cm is de laaddrempel van de Renault 4 E-Tech Electric bijzonder laag: 61 centimeter. Daarmee neemt hij een voorbeeld aan de oorspronkelijke Renault 4. Maar de achterklep moet open zijn om het te zien, die loopt namelijk door tot in de bumper. Als een deel van de bumper omhooggaat met de achterklep, geeft dat altijd een verrassingseffect. Voor deze constructie zijn specifieke metalen onderdelen nodig. De dwarsdrager is verlaagd en is nu verborgen achter de bumper, terwijl de zijdragers hun oorspronkelijke positie behouden.
Aandrijftechnologie Renault 4 E-Tech electric
De Renault 4 E-Tech electric komt in de versies 40 en 52 kWh. De elektromotor is er met 90 of 110 kW (120 of 150 pk). De versie met de 52 kWh-batterij en 110 kW sterke elektromotor heeft een actieradius tot 409 kilometer (WLTP). De lithium-ion batterij bevat NMC-technologie (nikkel-mangaan-kobalt) voor de hoogste energiedichtheid op de markt. De batterij is opgebouwd uit vier grote modules in één behuizing, wat een gewichtsbesparing van 20 kg oplevert ten opzichte van de Renault Zoe. Hierdoor weegt de batterij in de Renault 4 E-Tech electric minder dan 300 kg.
De elektromotor in de Renault 4 E-Tech electric is gebaseerd op die in de Megane en Scenic E-Tech electric. Met 110 kW (150 pk) vermogen en 245 Nm koppel is die net zo krachtig als in de Renault 5 E-Tech Electric. De Renault 4 accelereert hiermee binnen 8,5 seconden van 0 naar 100 km/u en in minder dan 7 seconden van 80 tot 120 km/u. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 150 km/u.
Renault voorziet alle versies van de Renault 4 E-Tech electric van een 11 kW AC bi-directionele lader, waardoor de auto extra vrijheid biedt en in elke Europese stad kan opladen. De versie met 110 kW vermogen en 52 kWh-batterij heeft een 100 kW DC-lader voor aansluiting op snellaadpunten, vooral langs snelwegen. De laadtijden zijn als volgt:
- 11 kW AC: van 10 tot 100% in 4 uur en 30 minuten
- 100 kW DC: van 15 tot 80% in 30 minuten
90 kW (120 pk)
De Renault 4 E-Tech electric is er ook met elektromotor met 90 kW (120 pk) en 225 Nm in combinatie met een 40 kWh batterij. Deze versie levert Renault met een 80 kW DC-boordlader. De actieradius komt op papier uit op 308 kilometer (WLTP) en de laadtijden zijn als volgt:
- 11 kW AC: van 10 tot 100% in 3 uur en 30 minuten;
- 80 kW DC: van 15 tot 80% in 30 minuten.
Tweerichtings-V2G-functie
De tweerichtings-V2G-functie moet zijn gekoppeld aan een specifiek elektriciteitscontract met Mobilize. Het contract is gebaseerd op een technologisch partnerschap van Mobilize en The Mobility House en biedt de garantie van groene energie. De gebruiker heeft de mogelijkheid om de energie die hij teruglevert aan het elektriciteitsnet te gelde te maken via het geautomatiseerde beheer van bi-directioneel opladen. Het contract garandeert de gebruiker dat hij energie krijgt geleverd tegen een tarief dat concurrerend is met de referentiemarktprijs en dat de klant de elektriciteit kan verkopen.
Productie
Renault Group laat de Renault 4 E-Tech electric in Europa produceren bij Ampere ElectriCity. De assemblage van de auto vindt plaats in Maubeuge. De elektromotor wordt gebouwd in de fabriek in Cléon en de batterij in Douai. Maar liefst 75% van de toeleveranciers bevindt zich binnen een straal van 300 kilometer rond ElectriCity.
Technische specificaties Renault 4 E-Tech
AFMETINGEN EN GEWICHTEN
- Lengte: 4,14 m
- Breedte: 1,80 m
- Hoogte: 1,57 m
- Wielbasis: 2,62 m
- Overhang voorzijde: 766 mm
- Overhang achterzijde: 753 mm
- Bodemvrijheid: 181 mm
- Gewicht: v.a 1.410 kg
- Bagageruimte: 420 l
- Hoogte drempel bagageruimte: 607 mm
- Maximaal aanhangergewicht: 750 kg
AANDRIJVING EN BATTERIJ
‘Comfort Range’
- Synchrone elektromotor met gewikkelde rotor, 110 kW (150 pk) vermogen en 245 Nm koppel
- 52 kWh lithium-ionbatterij, actieradius maximaal 400 kilometer (WLTP)
‘Urban Range’
- Synchrone elektromotor met gewikkelde rotor, 90 kW (120 pk) vermogen en 225 Nm koppel
- 40 kWh lithium-ionbatterij, actieradius maximaal ruim 300 kilometer (WLTP)
OPLADERS
- 11 kW AC bi-directioneel voor beide elektromotoren (90 en 110 kW)
- 80 kW DC voor de 90 kW sterke elektromotor
- 100 kW DC voor de 110 kW sterke elektromotor
PRESTATIES (110 kW elektromotor en 52 kWh batterij)
- 0-100 km/u: < 8.5 sec
- 80-120 km/u: < 7 sec
- Topsnelheid: 150 km/u




































































