“Progressive Hydraulic Cushions ouder dan je denkt” – Interview
Citroën rolt nieuwe comfortveerpoten uit in meer modellen
De vernieuwde Citroën C4 Cactus is uitgerust met zogeheten Progressive Hydraulic Cushions: een technische term voor veerpoten die het veercomfort van legendarische Citroëns van weleer moet laten herleven. Nicolas Berlinger, Chassis Engineering en ontwikkelaar van deze veerpoten, legt in een interview met AutoRAI.nl de toekomstplannen uit.
Tweede Citroën met Progressive Hydraulic Cushions
Volgens Nicolas Berlinger is de nieuwe veerpoot niet helemaal nieuw. De C5 Aircross die eind dit jaar naar Europa komt, heeft deze technologie bijvoorbeeld ook al. “De Citroen C4 Cactus is de eerste auto in Europa met deze nieuwe veerpoot. We kunnen de technologie in meer modellen toepassen, zoals de C3 bijvoorbeeld. DS kunnen we ook doen, maar daar bestaan vooralsnog geen plannen voor.”
Drie jaar ontwikkelingstijd
Citroën heeft iets langer dan drie jaar aan het klaarstomen van de Progressive Hydraulic Cushions voor productiemodellen gewerkt. “Een goede setup vinden duurde een jaar, vervolgens duurde het twee jaar om het productieklaar te maken. Ons team bestond uit vier tot vijf man.”
Geen elektronica
“De technologie heeft positieve invloed op chassisgeluiden en absorbeert beter vibraties. Er zit geen elektronica is. Het werkt dus puur hydraulisch waardoor er minder kans op falen bestaat”, zegt Berlinger.
Oorsprong
Dat de C5 Aircross deze veerpoten ook heeft, hebben we al genoemd, maar wist je dat de oorsprong van de veerpoot in een veel verder verleden ligt? Nicolas legt het uit. “De Citroën ZX Rallyraid waarmee Jacky Ickx de Paris-Dakar-rally reed had een soortgelijke ophanging, uiteraard wel van een veel hogere kwaliteit maar het principe is hetzelfde. De technologie was toen geheim. Verder wordt er in landingstoestellen van vliegtuigen en helikopters soortgelijke technologie toegepast. Citroën Racing heeft het afgelopen vier jaar ook gebruikt in het WRC.”
Veel energie absorberen
De comfortveerpoten hebben de eigenschap om heel veel energie in korte tijd te absorberen. “De nieuwe veerpoot is uitgebreid getest. We hebben bijvoorbeeld ook de C4 Cactus en de vernieuwde C4 Cactus laten springen. De oude had twee tot drie rebounds na de landing om weer in het gareel te komen. De vernieuwde C4 Cactus met Progressive Hydraulic Cushions ging meteen vlak.”
Twintig patenten
Citroën heeft twintig patenten op de nieuwe comfortveerpoot. Maar wat maakt de comfortveerpoot dan zo uniek? Een normale veer heeft aan de boven- en onderkant een mechanische stop met daartussen een veer, een schokbreker en een veer. Progressive Hydraulic Cushions van Citroën heeft tussen de mechanische stop en veer een hydraulische stop, zowel boven als onder. Bekijk onderstaande foto’s om de verschillen goed te kunnen zien.
Weten hoe de vernieuwde Citroën C4 Cactus rijdt? Dat lees je hier!