De snelste auto met dieselmotor ter wereld
Alle details nieuwe Porsche Panamera
Wie had tijdens de lancering van de eerste generatie Panamera in 2009 ooit gedacht dat het model zou uitgroeien tot een van Porsches bestsellers? De Panamera blijkt een absolute succesformule: de prestaties van een sportauto met het comfort van een limousine. De compleet nieuwe generatie Panamera tilt alles weer naar een nog hoger plan, met nieuwe motoren, transmissies, een beter onderstel én een flink opgewaardeerd interieur. Vooral de nieuwe Panamera 4S diesel is indrukwekkend en mag zichzelf de snelste auto met dieselmotor ter wereld noemen.
Nog groter
De Porsche Panamera was altijd al een flinke jongen. De nieuwe generatie is zelfs nog groter. Hij is nu 5,05 meter lang (+3,4 cm ten opzichte van zijn voorganger), 1,94 meter breed (+0,6 cm) en 1,42 m hoog (+0,5 cm). De wielbasis groeide met 3 cm naar 2,95 meter.
[gallerij-1]
911-design
Het design is nog altijd heel herkenbaar als Panamera, maar vooral de achterzijde is meer in lijn met de Porsche 911 vormgegeven. De lichtunits vóór en achter zijn voorzien van led-techniek. De carrosserie bestaat volgens Porsche vrijwel volledig uit aluminium. Rollen doet de Panamera op lichtmetalen 19- of 20-inchwielen, 21-inchwielen zijn optioneel.
Porsche voorziet de Panamera van een aantal nieuwe systemen, zoals een meesturende achteras, een actief stabiliteitssysteem, een nieuwe elektromechanische stuurinrichting én adaptieve luchtvering.
[gallerij-2]
Minder knoppen
Ten opzichte van de uitgaande Panamera is het interieur van het nieuwe model een wereld van verschil. Minder knoppen, nog mooiere materialen – daar komt het eigenlijk op neer. In het blikveld van de bestuurder bevinden zich twee 7-inch displays met daartussen een analoge toerenteller.
12,3-inch touchscreen
In de middenconsole installeert Porsche een forse 12,3-inch touchscreen. Dit scherm geeft toegang tot het Porsche Communication Management (PCM), waarmee de bestuurder online (navigatie-)functies, smartphone-integratie via Apple Car Play en spaakbediening kan inschakelen. De middenconsole heeft aanraakgevoelige panelen. Geen echte knoppen dus.
[gallerij-3]
Praktisch
We schreven het al: de Panamera combineert de prestaties van een sportauto met het comfort van een limousine. Bij comfort hoort ook bagageruimte. De nieuwe Panamera heeft 495 tot 1.304 liter bagageruimte en de leuningen van de achterbank zijn in drie delen (40/20/40) neer te klappen. Dan de prestaties. Porsche levert voorlopig drie versies, al volgen in de nabije toekomst nog meer versies, waaronder een plug-inhybride.
[parallex-1]
Porsche Panamera 4S
- Motor: 2,9-liter V6 bi-turbo
- Vermogen: 324 kW (440 pk) bij 5.650 t.p.m.
- Trekkracht: 550 Nm tussen 1.750 en 5.500 t.p.m.
- 0-100 km/u: 4,4 seconden (4,2 s met Sport Chrono Pakket)
- Topsnelheid: 289 km/u
- Prijs in Nederland: € 133.800
Porsche Panamera Turbo
- Motor: 4,0-liter V8 bi-turbo
- Vermogen: 404 kW (550 pk) bij 5.750 t.p.m.
- Trekkracht: 770 Nm tussen 1.960 en 4.500 t.p.m.
- 0-100 km/u: 3,8 seconden (3,6 s met Sport Chrono Pakket)
- Topsnelheid: 306 km/u
- Prijs in Nederland: € 187.900
Porsche Panamera 4S diesel
- Motor: 4,0-liter V8 bi-turbo
- Vermogen: 310 kW (422 pk) bij 3.500 tpm
- Trekkracht: 850 Nm tussen 1.000 en 3.250 tpm
- 0-100 km/u: 4,5 seconden (4,3 s met Sport Chrono Pakket)
- Topsnelheid: 285 km/u
- Prijs in Nederland: € 143.400
November
De nieuwe Porsche Panamera staat vanaf november bij de Nederlandse Porsche Centra. Opties zijn er genoeg! Zoals een panoramisch kanteldak, massagestoelen, sfeerverlichting en een 3D high-end sound system van Burmester.
[parallex-2]
Video: het design van de nieuwe Porsche Panamera
[video-1]
Video: Porsche Panamera Turbo en 4S in beweging
[video-2]
Video: de nieuwe Porsche Panamera
[video-3]
Video: nieuwe Porsche Panamera in de ‘groene hel’
[video-4]