Porsche 918 Spyder klaar voor productie!
Drie jaar na de lancering van het conceptmodel is het eindelijk zo ver: de Porsche 918 Spyder is klaar voor productie. De spectaculaire plug-in hybride wordt in een oplage van 918 exemplaren gebouwd en hij is zelfs al te bestellen bij de Nederlandse Porsche Centra.
De Porsche 918 Spyder is de meest geavanceerde Porsche ooit. De spirituele opvolger van de Porsche Carrera GT wordt aangedreven door een 4,6-liter V8 met een vermogen van 447 kW (608 pk) bij 8.600 tpm. De V8 is gekoppeld aan de zeventraps PDK-transmissie en hij werkt samen met twee elektromotoren: één voor de vooras en één voor de achteras. Zodoende heeft de 918 Spyder vierwielaandrijving. Als de V8 en de elektromotoren optimaal samenwerken, bedraagt het gecombineerde vermogen maar liefst 657 kW (887 pk) en het koppel is meer dan 800 Nm (tussen 800 en 5.000 tpm).
Acceleratietijden
De bestuurder heeft keuze uit liefst vijf verschillende ‘samenwerkingsvormen’. In ‘E-power’ modus ligt de nadruk opvolledige elektrische aandrijving. In deze stand duurt de sprint van 0 naar 100 km/u minder dan 7 seconden en de topsnelheid is begrensd op 150 km/u. De zogenoemde ‘Hot Lap’ modus is de heftigste stand. Als deze knop wordt ingedrukt, heeft de bestuurder het maximale vermogen van 657 kW (887 pk) tot zijn beschikking. De acceleratietijden zijn huiveringwekkend: de sprint van 0-100 km/u duurt slechts 2,8 seconden, van 0-200 km/u duurt 7,9 seconden en de sprint van 0-300 km/u is in 23 seconden geklaard. De topsnelheid van de 918 Spyder bedraagt ‘meer dan 340 km/u’.
Concurentie
Dit soort sprinttijden zijn natuurlijk angstaanjagend, maar de Porsche 918 Spyder moet het wel afleggen tegen zijn twee grootste concurrenten: de LaFerrari en de McLaren P1. Vooral de sprint van 200-300 km/u duurt bij de 918 Spyder aanzienlijk langer. Aan de andere kant kosten de Ferrari en de McLaren minimaal twee ton meer dan de Porsche.
79 gram CO2
De Porsche 918 Spyder geeft de concurrentie wél het nakijken als het gaat om verbruik en uitstoot. En niet zo’n klein beetje ook. Volgens NEDC (New European Driving Cycle) verbruikt de 918 Spyder gemiddeld 3,3 l/100 km met een CO2-uitstoot van slechts 79 g/km. Dat is minder dan een Toyota Prius!
Geavanceerde technologie
Het uitzonderlijke lage verbruik is niet alleen te danken aan de ingenieuze aandrijflijn. De complete dragende structuur van de 918 Spyder is gemaakt van ultralicht CFRP (met koolstofvezel versterkte kunststof). Ook de motor maakt volop gebruik van lichtgewicht materialen, waaronder titanium. Het totaalgewicht bedraagt circa 1.640 kg. Verder maakt de 918 Spyder gebruik van technologie uit de autosport met onder meer adaptieve schokdempers, achterasbesturing en actieve aerodynamica. Dankzij de uitgekiende plaatsing van de benzinemotor, de elektromotoren en de lithium-ion-accu is de gewichtsverdeling ideaal: 43 procent voor en 57 procent achter.
Weissach-pakket
Tot slot is de Porsche 918 Spyder leverbaar met het Weissach-pakket. Het dak, de achterspoilers, de buitenspiegels en de raamframes zijn dan uitgevoerd in carbonfiber. Ook worden magnesium wielen gemonteerd en de geluidsisolatie is beperkt. Deze maatregelen zorgen voor een gewichtsbesparing van circa 35 kg. De Weissach-versies zijn herkenbaar aan de zespuntsgordels en de speciale kleurstellingen die verwijzen naar legendarische Porsche-raceauto’s.
Wie een van de 918 exemplaren wilt bestellen, kan vanaf heden bij de Porsche-dealer terecht voor een offerte. De prijzen beginnen bij 780.450 euro, inclusief BTW.
[video-1]
[video-2]
[video-3]