Porsche 911 Speedster krijgt krachtbron 911 GT3 RS
Gebaseerd op 911-generatie 991
Porsche introduceert met deze nieuwe Porsche 911 Speedster een verzamelaarsobject. De open sportauto – gebaseerd op de 911-generatie 991 – wordt gebouwd in een oplage van 1.948 exemplaren en krijgt de krachtbron van de huidige 911 GT3 en 911 GT3 RS.
Atmosferische 4,0-liter zescilinder
Achterin deze Porsche 911 Speedster vinden we dus een atmosferische 4,0-liter zescilinder die maar liefst 9.000 toeren per minuut kan draaien. Het vermogen komt uit op 510 pk (375 kW) in combinatie met 470 Nm koppel. Porsche heeft de gasklephuizen speciaal voor de 911 Speedster verbeterd en ook de gasrespons aangescherpt.
Je kunt de Speedster krijgen met handgeschakelde GT-sport zesversnellingsbak. Die bespaart ten opzichte van de automatische PDK-transmissie met dubbele koppeling zo’n 18 kilogram. De prestaties mogen er zijn. De 0-100-sprint duurt slechts 4,0 seconden en de topsnelheid komt uit op 309 km/u.
LEES OOK: Verrassing: hier is de Porsche Cayenne Coupé
GT3-chassis
De 911 Speedster neemt meer over van de 911 GT3-reeks, zoals het chassis. Dat is afgeleid van de 911 GT3 en heeft een gekalibreerd achterasbesturingssysteem en speciale motorsteunen voor maximale precisie, stabiliteit en rijplezier, aldus Porsche. Porsche levert de open 911 met zijdeglans zwarte 20-inch wielen met centrale wielmoer met sportief rubber.
Ontwikkeld door Porsche Motorsport
Bijzonder is dat deze 911 Speedster de eerste is die door Porsche Motorsport is ontwikkeld. De voorruit en zijruiten zijn laag uitgesneden. Verder monteert Porsche een handbediende lichtgewicht stoffen kap. Bovenaan in het midden op de achterklep plaatst Porsche twee streamliners uitgevoerd in koolstofvezel. Dat lichtgewicht materiaal wordt ook rijkelijk toegepast in het interieur.
Porsche heeft zoveel mogelijk gewicht proberen te besparen. Vandaar de lichtgewicht deurpanelen met opbergnetjes en portierlussen. Airconditioning maakt geen deel uit van de standaarduitrusting, maar is wel optioneel leverbaar.
Nog meer gewichtsbesparing
Met het oog op gewichtsbesparing zijn de bagageklep, voorste spatborden en motorkap gemaakt van een koolstofvezelcomposietmateriaal. Voor de vóór- en achterzijde is lichtgewicht polyurethaan gebruikt.
De Porsche 911 Speedster heeft standaard Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB). Dit remsysteem is tot 50 procent lichter dan conventionele gietijzeren remschijven en dat is gunstig voor het onafgeveerde gewicht. Het gewicht van de 911 Speedster komt uit op 1.465 kilogram.
LEES OOK: Kijk nou, een Porsche Cayenne met ‘dubbele webers’
Medio 2019
Porsche verwacht dat de 911 Speedster halverwege 2019 bij de dealers. Prijzen zijn nog niet bekend. Zoals aangegeven baseert Porsche deze 911 Speedster op de uitgaande 911-generatie 991. Inmiddels levert Porsche al een generatie 992.
Speedster-flashback
De Porsche Speedster-modellen vinden hun oorsprong in de Verenigde Staten. Het eerste model was de 356 1500 America Roadster met een aluminium carrosserie die met de hand werd vervaardigd. In 2010 waren er in totaal acht verschillende modellen met de naam Speedster gemaakt.
De 356 A 1500 Carrera GT Speedster uit 1957 markeert een hoogtepunt in de geschiedenis van het model. De eerste 911 Speedster volgde in 1988. In 2010 verscheen de voorlaatste 911 (997) met de beroemde Speedster-aanduiding in een beperkte oplage van 356 stuks.