Plug-in hybrides Volvo komen verder dankzij grotere accu’s
Modellen uit 90- en 60-serie krijgen grotere batterijen
De plug-in hybrides van Volvo uit de 90- en 60-serie komen voortaan verder dankzij grotere accu’s. Volvo heeft de batterijen aanzienlijk vergroot waardoor de elektrische actieradius stevig toeneemt. Er is voortaan sprake van een volledig elektrische actieradius van naar schatting 70 tot 90 kilometer (afhankelijk van model) op een enkele lading.
Gemiddelde woon-werkafstand
Aangezien de gemiddelde woon-werkafstand tussen de 30 km en 70 km ligt (afhankelijk per regio), zullen de meeste Volvo-rijders met een thuislaadpunt hun dagelijkse autorit volledig elektrisch kunnen afleggen in een nieuwe plug-in hybride van Volvo. De nieuwe aandrijflijn wordt geïntroduceerd op alle Volvo Recharge plug-in hybride modellen op basis van de Scalable Product Architecture (SPA), waartoe de Volvo S60, V60, XC60, S90, V90 en XC90 Recharge-modellen behoren.
Nieuwe long-range batterij
De belangrijkste verbeteringen zijn een nieuwe long-range batterij met een derde laag cellen om de capaciteit te verhogen van 11,6 kWh tot 18,8 kWh en een krachtigere elektromotor op de achteras die nu 107 kW / 145 pk levert. Het extra elektrische vermogen resulteert in een totaal gecombineerd vermogen van 257 kW / 350 pk voor de Recharge T6 en 335 kW / 455 pk voor de Recharge T8-modellen, waarmee deze laatste de krachtigste Volvo’s ooit geproduceerd zijn.
One-pedal-driving
Naast de nieuwe aandrijflijn wordt one-pedal-drive ook standaard voor de Volvo XC60, S90 en V90 Recharge plug-in hybrides. Deze techniek kennen we reeds uit de volledig elektrische C40 en XC40 Recharge Pure electric modellen.
Lagere CO2-uitstoot = minder BPM
De grotere accucapaciteit betekent dat meer klanten in staat zullen zijn om hoofdzakelijk volledig elektrisch te rijden. Volvo Cars schat dat de nieuwe aandrijflijn het potentieel heeft om de CO2-uitstoot in de WLTP-rijcyclus met ongeveer 50 procent te verminderen.
Meer verbeteringen
Naast de verbeteringen aan de aandrijflijn is ook de T8-benzinemotor met turbocompressor verbeterd voor een hogere brandstofefficiëntie en betere prestaties. Dit betekent een hoger motorvermogen bij lage toerentallen en bij het wegrijden, terwijl een meer verfijnde geëlektrificeerde aandrijving wordt gegarandeerd met een lagere CO2-uitstoot via de uitlaat. Voor sommige varianten daalt de CO2-uitstoot zelfs tot onder de 20 gram, hierdoor komen nu ook de XC60 en XC90 in aanmerking voor halvering van de wegenbelasting.
Prijzen van plug-in hybride Volvo-modellen op een rij
Ondanks de verbeterde specificaties wijzigen de consumentenadviesprijzen nauwelijks. De Volvo S60 en V60 Recharge nemen met 200 euro in prijs toe. Voor de overige modellen blijven de consumentenadviesprijzen ongewijzigd. De prijzen op een rij.
Volvo S60
Recharge T6 AWD 257 kW / 350 pk
- Inscription: € 52.195
Recharge T8 AWD 335 kW / 455 pk
- Inscription: € 55.195
- Polestar Engineered (ook 455 pk): € 64.195
Volvo V60
Recharge T6 AWD 257 kW / 350 pk
- Inscription Expression: € 51.195
Recharge T8 AWD 335 kW / 455 pk
- Inscription: € 57.195
- Polestar Engineered (ook 455 pk): € 66.195
Volvo XC60
Recharge T6 AWD 257 kW / 350 pk
- Inscription Expression: € 62.995
Recharge T8 AWD 335 kW / 455 pk
- Inscription: € 70.495
- Polestar Engineered (ook 455 pk): € 79.495
Volvo S90
Recharge T8 AWD 335 kW / 455 pk
- Inscription: € 67.995
Volvo V90
Recharge T6 AWD 257 kW / 350 pk
- Inscription Expression: € 64.995
Recharge T8 AWD 335 kW / 455 pk
- Inscription: € 70.995
Volvo XC90
Recharge T8 AWD 335 kW / 455 pk
- Inscription (7 zitplaatsen): € 83.995
PHEV’s
“Het is 2021 en mensen zouden voor hun woon-werkverkeer niet langer op benzine of diesel moeten vertrouwen,” zegt Henrik Green, Chief Technology Officer bij Volvo Cars. “Onze nieuwste plug-in hybrides leveren al het elektrische rijbereik dat nodig is in het dagelijks leven van de meeste mensen.”
De nieuwe en verbeterde elektromotor verhoogt het vermogen op de achterwielen met 65 procent, waardoor de prestaties en rijeigenschappen in alle scenario’s verbeteren. Samen met de verbeterde batterij zorgt de vernieuwde elektromotor ook voor een beterde vierwielaandrijving, wat bijzonder nuttig kan zijn bij lage snelheden, bij het trekken van lasten of bij het rijden op gladde wegen waar extra tractie en stabiliteit vereist zijn.
Volledig elektrisch in 2030
Volvo Cars is vastbesloten om een leider te worden in de snelgroeiende markt van elektrische premium auto’s. Halverwege dit decennium wil Volvo wereldwijd 1,2 miljoen auto’s verkopen, waarvan minstens de helft volledig elektrisch. Tegen 2030 wil Volvo Cars een volledig elektrisch autofabrikant zijn. “Rijden met een plug-in hybride is vaak een opstapje naar volledig elektrisch rijden,” zegt Henrik Green. “Wij geloven dat deze upgrade aan velen zal laten zien dat elektrisch rijden de toekomst is, en ons dichter bij onze 2030-ambitie brengt om een volledig elektrisch merk te worden.”
Onderzoek van Volvo
Uit klantenonderzoek blijkt dat de plug-in hybrides van Volvo Cars nu al ongeveer de helft van de tijd in volledig elektrische modus rijden. Deze upgrade van de aandrijflijn zal dat percentage verhogen, waardoor hun positie als ‘parttime elektrische auto’s’ verder wordt verstevigd.