Peugeot past motorvermogen 308 GTi aan
Iets minder peekaa's, maar wel méér koppel
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Peugeot heeft het vermogen van de 308 GTI iets teruggeschroefd om succesvol de nieuwe WLTP-meetcyclus te doorlopen. Voorheen had de Franse hot hatchback een motorvermogen van 270 pk, maar dat vermogen is nu teruggeschroefd naar 263 pk. Dat heeft AutoRAI.nl achterhaald.
-7 pk, + 10 Nm
De nieuwe naam van de motorisch iets gewijzigde Peugeot 308 GTi luidt volmondig Peugeot 308 GTi 263. De motor is PureTech 263 S&S gedoopt en levert naast de 263 pk (193 kW) bij 6.000 toeren per minuut een koppel van 340 Nm bij 2.100 Nm. Je levert als koper dus 7 pk in, maar krijgt er wel 10 nm voor terug. Voorheen leverde de 1,6-liter viercilinder turbomotor namelijk 330 Nm koppel bij 1.900 toeren per minuut.
45.220 euro
De Peugeot 308 GTi 263 is alleen met handgeschakelde zesbak te krijgen, sprint in 6,0 seconden naar 100 km/u en bereikt een topsnelheid van 250 km/u. De Peugeot 308 GTi heeft een prijskaartje van 45.220 euro.
250 en 270 pk
Bij de marktintroductie van de huidige 308 GTi leverde Peugeot in eerste instantie een variant met 250 pk en een versie met 270 pk. Omdat alle kopers de sterkere variant kozen, besloot Peugeot om de versie met 250 pk te schrappen. Lange tijd was de 308 GTi dus alleen met 270 pk leverbaar. Omdat de turbomotor onverkoopbaar dreigde te worden met het oog op de WLTP-meetcyclus, besloot Peugeot om het motorvermogen terug te schroeven. Meer fabrikanten hebben dit gedaan. Ook Kia met de Stinger en Stinger GT.