Peugeot 9X8: de naam leggen we graag even uit
In actie tijdens FIA World Endurance Championship (FIA WEC) in 2022
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Peugeot presenteert de 9X8, de Hypercar die in 2022 deelneemt aan het FIA World Endurance Championship (FIA WEC) in 2022. De 9X8 wordt aangedreven door een hybride krachtbron die zijn krachten verdeelt over vier wielen. De naamgeving van de Peugeot 9X8 behoeft wat uitleg.
Naamgeving Peugeot 9X8 uitgelegd
De ‘9’ zet de serie voort die de fabrikant gebruikte voor zijn recente topklasse endurance-racewagens: namelijk de Peugeot 905 (die racete van 1990 tot 1993) en de 908 (2007 tot 2011).
De ‘X’ verwijst naar de vierwielaandrijving en hybride aandrijflijn van de Peugeot Hypercar die de elektrificatie-strategie van het merk in de autosport onderstreept.
De ‘8’ is het achtervoegsel dat wordt gebruikt voor alle huidige modelnamen van Peugeot. Van de 208 en 2008 tot de 308, 3008, 5008 en natuurlijk de 508.
Opvolger van Peugeot 905
De Peugeot 9X8 is een directe opvolger van de Peugeot 905, winnaar van de 24 uur van Le Mans in 1992 en 1993 en de Peugeot 908, die in 2009 de Franse raceklassieker won. Met het model neemt Peugeot deel aan de Le Mans Hypercar-klasse.
Nieuwe Le Mans Hypercar (LMH)-klasse
De nieuwe Le Mans Hypercar (LMH)-klasse is de opvolger is van de voormalige LMP1-hoofdklasse in de endurance-racerij. De grotere flexibiliteit die de nieuwe technische regels met betrekking tot aerodynamica mogelijk maakt, draagt bij aan een radicaal nieuwe manier van denken en bevordert zo de opkomst van innovatieve auto’s. Bovendien krijgen ontwerpteams hiermee de ruimte om echt het verschil te maken en nieuwe oplossingen te bedenken.
Kenmerken design Peugeot 9X8
De voor- en achterverlichting van de 9X8, vormgegeven als drie klauwachtige strepen, zijn bekende handelsmerken van Peugeot, terwijl het nieuwe leeuwenkop-logo van het merk in verlichte vorm aan de voorkant en aan de zijkanten van de auto prijkt. De ‘Selenium Grey’ en contrasterende ‘Kryptonite acid’ groen/gele accenten van zowel de carrosserie als de binnenkant van de cockpit, weerspiegelen het kleurenschema dat werd gekozen voor de nieuwe Peugeot Sport Engineered-lijn – die werd geïntroduceerd met de 508 en 508 SW.
Hybride aandrijflijn
Sinds de aankondiging van de betrokkenheid van Peugeot in september 2020 bij de nieuwe Le Mans Hypercar-klasse in het endurance-racen, heeft de fabriek in Versailles, bij Parijs, gewerkt aan de 9X8. Het model heeft een achterin gemonteerde 2,6-liter 500 kW (680 pk) sterke, 90-graden twin-turbo V6-motor. Aan de voorzijde monteert Peugeot een 200 kW motor-generator-unit. De aandrijflijn bestaat verder uit een sequentiële versnellingsbak met zeven versnellingen en een accu. Deze ‘high-voltage’ (900 volt) en ‘high-density’ accu is mede ontwikkeld door Peugeot Sport en Saft, een dochteronderneming van TotalEnergies.
Peugeot 9X8 – technische specificaties:
Klasse: Le Mans Hypercar (LMH)
Lengte: 5.000 mm
Breedte: 2.080 mm
Hoogte: 1.180 mm
Wielbasis: 3.045 mm
Aandrijflijn (gecombineerd): Peugeot HYBRID4 500KW (all-wheel drive)
Aandrijflijn achter: 500 kW (680 pk), 2,6-liter twin-turbo, 90-graden V6 benzine verbrandingsmotor, gekoppeld aan een sequentiële zevenversnellingsbak
Aandrijflijn voor: 200 kW elektrische motor-generator + single-speed reductie.
Accu: high-density, 900 volt accu mede ontworpen door Peugeot Sport, TotalEnergies/Saft
Brandstof en smeermiddelen: TotalEnergies
Rijders van Peugeot 9X8
- Paul Di Resta – ex-Formule 1-coureur / 2010 DTM kampioen
- Loïc Duval – 2013 Le Mans 24-uur winnaar / 2013 World Endurance kampioen
- Mikkel Jensen – endurance-race coureur / 2019 ELMS LMP3 kampioen
- Kevin Magnussen – ex-Formule 1 coureur / IMSA endurance racing coureur
- Gustavo Menezes – World Endurance Championship coureur / 2016 LMP2 Le Mans 24-uur winnaar / 2016 LMP2 wereldkampioen
- James Rossiter – ex-Formule 1, ALMS en Super GT coureur
- Jean-Eric Vergne – ex-Formule 1 coureur / tweevoudig Formule E kampioen