Peugeot 5008: van MPV naar SUV
Gebouwd op EMP2-platform en aanzienlijk lichter
De vernieuwingsdrang bij Peugeot is groot. Nieuwe modellen worden kort na elkaar gepresenteerd. Na de nieuwe generatie 3008 is het nu weer tijd voor de nieuwe 5008. In plaats van een traditionele MPV zoals de eerste generatie uit 2009 is de nieuwe 5008 meer SUV dan ooit. Daarbij komt: het is een zevenzitter. Toch is en blijft het model actief in het C-segment.
5008 vijfde Peugeot-SUV van dit jaar
Leuk detail: de nieuwe Peugeot 5008 is de vijfde nieuwe SUV van Peugeot dit jaar! Begin maart onthulde Peugeot de vernieuwde 2008, gevolgd door de nieuwe 3008. In China onthulde Peugeot een opgefriste versie van de vorige generatie 3008 en op de Salon van Chengdu presenteerde Peugeot onlangs de verlengde versie van de 3008 onder de noemer Peugeot 4008. Deze nieuwe 5008 brengt het aantal op vijf.
i-Cockpit
Alle huidige kenmerken van Peugeot zijn in de nieuwe 5008 aanwezig. Denk bijvoorbeeld aan het i-Cockpit-ontwerp van het dashboard, dat op de bestuurder is gericht, en het compacte stuurwiel. Ook een 8-inch capacitieve, tabletachtige touchscreen op het dashboard en een digitaal head-up HD-instrumentenpaneel van 12,3 inch maken deel uit van i-Cockpit. Het infotainmentsysteem ondersteunt Apple Carplay en Android Auto, maar ook MirrorLink.
Parfum
Peugeot levert naar wens i-Cockpit Amplify, waarmee ‘de zintuigen worden geprikkeld’. Hoe? Onder meer door parfumlucht in het interieur te spuiten en te spelen met sfeerverlichting en geluiden. Ook een massagefunctie van de stoelen (met vijf programma’s) is van de partij. Je smartphone draadloos opladen is eveneens mogelijk door hem op een bepaald gedeelte van de middenconsole te leggen. Het opladen gebeurt dan door middel van magnetische inductie.
EMP2-platform
Typisch voor hedendaagse Peugeot is het nieuwe EMP2-platform (Efficient Modular Platform). Hierop staan ook de nieuwe 308 en 3008. EMP2 levert vooral gewichtsvoordelen op. Ten opzichte van de vorige 5008 is de nieuwe versie 95 kilogram lichter.
Gegroeid
De 5008 heeft een wielbasis van 2,84 meter, dat is 16,5 centimeter meer dan de 3008 en 11 centimeter meer ten opzichte van de vorige generatie van de 5008. Het gevolg? Veel meer binnenruimte. Op de achterste zitrij genieten de benen zelfs van zes centimeter meer bewegingsruimte. De totale lengte van de nieuwe 5008 bedraagt 4,64 meter. Ten opzichte van de 3008 is de nieuwe 5008 19 cm langer.
MPV-gebruiksgemak, SUV-verpakking
Volgens Peugeot zijn de praktische eigenschappen van een MPV behouden, maar is alles verpakt in een stoere SUV-verpakking. We noemden het al eerder: de 5008 biedt plaats aan zeven personen, waarbij er eigenlijk plaats is voor twee kinderen op de derde zitrij. De tweede zitrij heeft drie even grote en neerklapbare individuele stoelen. De twee neerklapbare individuele stoelen op de derde zitrij zijn ook uitneembaar. Deze derde zitrij is standaard in de 5008 en kan onder de vloer van de bagageruimte worden weggeklapt. Gebruik je ze niet, dan heb je er ook geen last van.
Vouwfiets
De bagageruimte komt op 1.060 liter met de derde zitrij neergeklapt. Naar wens levert Peugeot de 5008 met de e-Bike eF01, een elektrische vouwfiets. Net als de e-Kick (elektrische step van de 3008) kan de e-Bike simpel worden bevestigd op het dockstation in de bagageruimte van de nieuwe Peugeot 5008. Het idee achter de fiets is dat je de auto buiten de stad parkeert en de rest van de weg per fiets aflegt.
Black Diamond
Peugeot heeft de 5008 een stoer uiterlijk willen meegeven. De auto heeft een hoekig design en grote wielkasten. Naar wens levert Peugeot de carrosserieafwerking Black Diamond waarbij het dak in glanzend zwart is gespoten. Een groot panoramisch glazen schuif-/kanteldak is optioneel.
Veiligheid
Aan veiligheidssystemen ontbreekt het natuurlijk niet. De 5008 is leverbaar met Active Lane Departure Warning System, vermoeidheidsherkenningssysteem, grootlichtassistent, verkeersbordherkennings- en snelheidsadviessysteem, actieve dodehoekbewaking, actieve parkeerhulp en Visiopark (360°-camera). Ook Advanced Grip Control met Hill Assist Descent Control (HADC) en Active Safety Brake (automatisch noodremsysteem) en Distance Alert (waarschuwing bij kans op een aanrijding) zijn leverbaar.
Motoren
Peugeot biedt de nieuwe 5008 aan in de uitvoeringen Access, Active, Allure, GT Line en GT. Er zijn twee benzinemotoren en drie diesels. Het benzinegamma wordt gevormd door een 1.2 PureTech 130 S&S met handgeschakelde zesversnellingsbak, een 1.2 PureTech 130 S&S met zestrapsautomaat en een 1.6 THP 165 S&S met zestrapsautomaat. Dieselen kan met een 1.6 BlueHDi 120 S&S met handgeschakelde zesbak, een 1.6 BlueHDi 120 S&S met zestrapsautomaat, een 2.0 BlueHDi 150 S&S met handgeschakelde zesbak en een 2.0 BlueHDi 180 S&S met zestrapsautomaat. Die laatste diesel is alleen als GT leverbaar en heeft ook sportievere looks.
Voorjaar 2017
De nieuwe generatie Peugeot 5008 debuteert op de Autosalon van Parijs (1 tot en met 16 oktober) en komt in het voorjaar van 2017 op de Europese markt. Het doel van de nieuwe 5008? Leider worden in zijn subsegment: dat van de grote SUV’s met 7 zitplaatsen uit het C-segment. Peugeot bouwt het model in het Franse Rennes. Ook de motoren worden in Frankrijk gebouwd (in Trémery en Douvrin).