Opel presenteert zesde generatie Astra
Voor het eerst leverbaar als plug-in hybride
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Dit is de zesde generatie Opel Astra. De orderboeken voor de nieuwe Opel Astra openen komend najaar, de levering start begin 2022. Voor het eerst is de Astra ook leverbaar als plug-in hybride. Opel trapt af met de vijfdeurs hatchback. Een sports tourer moet later volgen. Beide modellen worden in Rüsselsheim geproduceerd.
Derde generatie EMP2-platform
Strakke oppervlakken, geen overbodige elementen en natuurlijk het nieuwe Opel Vizor-familiegezicht. Dat is in een notendop de nieuwe Opel Astra. De nieuwe Astra is gebaseerd op de derde generatie van het modulaire EMP2 multi-energy-platform van de Stellantis-groep. De Peugeot 308 staat op dezelfde bodemgroep. Het onderstel maakt gebruik van McPherson-veerpoten op de vooras en een torsiestang op de achteras. De torsiestijfheid is 14% hoger dan die van de vorige Astra.
“De nieuwe Astra vertegenwoordigt de volgende fase in de uitvoering van Opel’s nieuwe designtaal.”
Afmetingen Opel Astra
Hij is lager dan voorheen, maar wel ruimer. De vijfdeurs hatchback is 4.374 mm lang en 1.860 mm breed. Dankzij de korte overhang aan de voorzijde is de nieuwe Astra slechts 4 mm langer dan het vorige model, terwijl de wielbasis van 2.675 mm met 13 mm groeide. De bagageruimte met een verstelbare bodem biedt de bestuurder en zijn vier passagiers 422 liter aan laadcapaciteit.
Designtaal
“De nieuwe Astra vertegenwoordigt de volgende fase in de uitvoering van onze nieuwe designtaal”, aldus Vice President Design, Mark Adams. “Met zijn gedurfde familiegezicht, gespierde wielkasten en strakke oppervlakken heeft de nieuwe Astra een zeer sportieve en zelfverzekerde persoonlijkheid. Het interieur zet eveneens een gedurfde stap in de toekomst. De nadrukkelijk op de bestuurder gerichte Pure Panel cockpit met naadloze glazen afwerking biedt onze klanten een geheel nieuwe ervaring.”
“Je krijgt twee 10-inch displays die op elkaar aansluiten.”
Twee 10-inch displays
Over het interieur gesproken: analoge instrumenten zijn verleden tijd. Alles is digitaal. Je krijgt twee 10-inch displays die op elkaar aansluiten. Dankzij een sluiterachtige laag die opwaartse reflecties in de voorruit voorkomt, hoeft er geen kap over de schermen geplaatst te worden. Telefoonkabels zijn overbodig, want de nieuwe Astra is standaard uitgerust met draadloze Apple CarPlay en Android Auto. De bediening van belangrijke voorzieningen zoals de klimaatregeling gaat nog steeds met fysieke schakelaars en knoppen. Een head-up display is ook mogelijk in de nieuwe Opel Astra.
Verwarmbare en geventileerde voorstoelen
Wie kiest voor nappa-lederen bekleding krijgt ook verwarmbare en geventileerde voorstoelen, een bestuurdersstoel met massagefunctie en een verwarmbare achterbank. Alcantara stoelbekleding behoort ook tot de mogelijkheden.
“Apple CarPlay en Android Auto gaat draadloos.”
Rijhulpsystemen
De architectuur van de nieuwe Astra integreert diverse rijhulpsystemen. Die maken gebruik van een multifunctionele camera in de voorruit, vier camera’s rond de auto (voor, achter, links en rechts), vijf radarsensoren (aan de voorzijde en op elke hoek) en twee ultrasone sensoren (voor en achter).
De camera’s en sensoren zijn geïntegreerd met e-horizon-connectiviteit in Intelli-Drive, wat het bereik van de camera’s en de radar vergroot. Hierdoor kan het systeem de snelheid in bochten aanpassen, snelheidsadviezen geven en semi-automatisch van rijstrook wisselen. ‘Hands-off’-detectie op het stuurwiel zorgt ervoor dat de bestuurder te allen tijde betrokken blijft bij het rijden.
“Verwarmbare en geventileerde voorstoelen zijn mogelijk.”
Adaptieve cruise control
Het aanbod rijhulpsystemen bestaat uit adaptieve cruise control (dit systeem kan de auto geheel tot stilstand brengen), een head-up display, dodehoekdetectie met een groot bereik, Intelli-Vision 360-graden camera voor eenvoudige parkeermanoeuvres, uitgebreide herkenning van verkeersborden, waarschuwing voor kruisend verkeer achter en actieve rijstrookpositionering om de auto in het midden van de rijbaan te houden.
Intelli-Lux LED Pixel Matrix verlichting
De Astra is leverbaar met adaptieve Intelli-Lux LED Pixel Matrix verlichting, rechtstreeks afkomstig van de Insignia. Deze lichttechniek maakt gebruik van 168 LED-elementen (84 per koplamp). Intelli-Lux LED kan in milliseconden de lichtbundel aanpassen op basis van de rijsituatie en de omgeving, zonder dat medeweggebruikers verblind worden.
“Benzine, diesel en PHEV.”
Motoren Opel Astra, ook als plug-in hybride
De zesde generatie Opel Astra is de eerste die met geëlektrificeerde aandrijving op de markt komt. Direct vanaf de introductie is er keuze uit twee plug-in hybridevarianten en benzine- en dieselmotoren, met vermogens variërend van 110 pk tot en met 225 pk. Een zesversnellingsbak is standaard op de benzine- en dieselmotoren, terwijl een 8-traps automaat optioneel leverbaar is voor de krachtigere varianten. Beide plug-in hybrides zijn standaard uitgerust met een geëlektrificeerde 8-traps automaat. Opel levert twee PHEV’s, te weten een Hybrid 180 e‑EAT8 en een Hybrid 225 e‑EAT8. Meer informatie over de Astra maakt Opel op een later moment bekend.