Opel GT- en Calibra-ontwerper Erhard Schnell is niet meer
Verantwoordelijk voor diverse Opel-designs
Erhard Schnell – auctor intellectualis van onder meer de Opel GT – is afgelopen weekend op 92-jarige leeftijd overleden in zijn woonplaats in Trebur (Hesse). Hij was tot het laatste moment nauw betrokken bij Opel en woonde diverse Opel-evenementen bij. Zo vierde hij in 2018 nog het vijftigjarige bestaan van de iconische Opel GT op de Hockenheimring, samen met honderden fans van klassieke auto’s.
Gepassioneerd grafisch ontwerper
De in 1927 geboren Erhard Schnell studeert Commercial Graphics in Offenbach voordat zijn carrière als designer rugwind krijgt. In 1952 gaat hij als designer aan de slag bij Opel. Als gepassioneerd grafisch ontwerper is hij altijd bijzonder trots geweest op de belettering van de Opel Kapitän en Opel Rekord die hij ontwierp. In 1961 perfectioneerde hij zijn designtalent in het GM Tech Center in Detroit.
Van Experimental GT naar GT
In 1962 begint hij aan de ontwikkeling van het eerste studiemodel van een Europese autofabrikant. Zijn ideeën krijgen vorm in de ‘Opel Styling Studio’ die in 1964 de deuren opent in Rüsselsheim. De Experimental GT komt tot leven en zijn dynamische silhouet krijgt al snel de bijnaam ‘Coke Bottle Shape’. De Experimental GT viert zijn wereldpremière op de IAA-autoshow in Frankfurt in 1965. Slechts drie jaar later rolt de productieversie van de Opel GT van de band. Als geestelijk vader van de Opel GT is Schnell bijzonder trots op de auto met het lijnenspel van de eigentijdse Corvette.
Aerodynamische Opel Calibra
Schnell is later ook verantwoordelijk voor het design van de eerste generatie Opel Corsa en de uiterst aerodynamische Opel Calibra. “Mijn favoriete auto”, zei Schnell altijd over deze cult-coupé. “Een nieuwe, moderne designtaal. Ik kreeg de complete vrijheid in het ontwerpproces.”
Kort en krachtig
Erhard Schnell weigerde om na zijn vertrek bij Opel in 1992 met pensioen te gaan. In 2014 werd hem gevraagd of hij nu eindelijk zijn designpotlood zou wegstoppen. Hij antwoordde kort en krachtig: “Zeker niet, ik nam mijn werk simpelweg mee naar huis en ontwierp de tuin en mijn huis. Ik schilder ook vaak in aquarellen. Ik zal er nooit helemaal vanaf kunnen blijven.”