achtergrondafbeelding
Wiesmann MF4 Wiesmann MF4

Onthulling nieuwe sportauto Wiesmann in 2019

De liefhebbers kunnen beginnen met aftellen.

8 aug 2018, 13:46  •  Autonieuws  •  Door
AutoRAI.nl
AutoRAI.nl
  1. Autonieuws
  2. Onthulling nieuwe sportauto Wiesmann in 2019
  1. Autonieuws
  2. Onthulling nieuwe sportauto Wiesmann in 2019

Wiesmann presenteert zijn nieuwe sportauto in de loop van 2019. Dat kan het merk bevestigen. Om het publiek alvast op te warmen voor de herlancering van het merk is Wiesmann aanwezig tijdens de autoshow Salon Privé met diverse V8-motorenmodellen: een GT MF5 Coupé en een MF4 Roadster.

Overeenkomst met BMW

Wiesmann werkt al twee jaar aan een comeback en stippelt zijn toekomstplannen in een rustig tempo uit. In oktober 2017 sloot Wiesmann een overeenkomst met BMW voor de levering van V8-motoren voor toekomstige Wiesmann-modellen. Ook in het verleden gebruikte Wiesmann BMW-motoren. “Wiesmann is het laatste volbloed Europese automerk uit Duitsland en ik ben ontzettend trots om er deel van uit te mogen maken”, stelt Roheen Berry, Managing Director van Wiesmann Sports Cars.

Wiesmann

1988

Wiesmann werd oorspronkelijk opgericht in 1988. Het bedrijf kwam in 2009 in de problemen doordat het merk de fabriek in Dülmen liet uitbreiden voor enkele miljoenen euro’s. In 2009 begon tevens de wereldwijde economische crisis met als gevolg een flinke daling van het aantal inkomsten. Bovendien waren de ontwikkelingskosten voor nieuwe modellen te hoog en het budget te krap. Daarnaast weigerde Wiesmann verschillende openstaande rekeningen te betalen aan leveranciers.

Manufaktur der individualisten

Wiesmann noemde zichzelf de manufaktur der individualisten en heeft sinds de productiestart in 1993 niet meer dan 1.700 auto’s gebouwd. Het merk deed ongeveer 350 uur over het produceren van één sportwagen. Dat was een kostbaar proces en dat zag je ook aan de vanafprijzen. Voor minder dan 160.000 euro ging een Wiesmann niet de deur uit.

MF3, MF4 en MF5

Voor de productiestop produceerde Wiesmann alleen nog de MF4 en MF5. Het kleinere instapmodel, de MF3, ging begin 2013 uit productie. De MF3 had een zes-in-lijn E46 M3-motor, de MF4 een E92 M3 V8-motor en de MF5 in eerste instantie een 507 pk sterke V10-motor van de toenmalige BMW M5. Later werd dat een 4,4-liter geblazen V8-motor van BMW met 555 pk omdat de V10 uit productie ging.

Share Tweet Share Share E-Mail

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

Je kunt hier aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Voor een perfect werkende website – dus inclusief embedded content als video’s – kun je het beste alle vakjes aanvinken. Hoe dan ook: veel plezier! Lees onze volledige privacyverklaring hier.