Onthuld: de nieuwe Renault Mégane R.S.
Sportiefste uitvoering komt in twee varianten
Renault heeft vandaag op de autoshow van Frankfurt de nieuwe Mégane R.S. gepresenteerd. Het design was al geen geheim meer. Nu hebben we alle info!
1.8 Turbo
De sportiefste uitvoering van de Renault Mégane wordt aangedreven door dezelfde 1,8-liter viercilinder turbomotor als in de nieuwe Alpine A110. Het blok is wel een stuk krachtiger en levert in de R.S. 205 kW (280 pk) en 390 Nm. Tevens is het model voor het eerst leverbaar met keuze uit een handbak of EDC-automaat met dubbele koppeling.
LEES OOK: Autotest – Renault Twingo GT
4Control-onderstel
Voor de afstelling van de rijdynamiek werd hulp ingeroepen van Formule 1-coureur Nico Hülkenberg. De nieuwe Renault Mégane R.S. is standaard voorzien van compleet herzien sportonderstel en het 4Control-onderstel met vierwielbesturing (uniek in deze klasse). Bij lage snelheden draaien de achterwielen in tegengestelde richting voor optimale wendbaarheid en een kleinere draaicirkel bij lage snelheden. Op hoge snelheden sturen de voor- en achterwielen dezelfde kant op, wat zorgt voor een hogere stabiliteit in bochten.
Op de vooras zijn 355 mm remschijven met Brembo-remklauwen gemonteerd. Naar wens wordt de Mégane R.S. voorzien van het Cup-chassis met een specifieke set-up meer tractie en grip in bochten.
Via de touchscreen van het R-Link infotainmentsysteem kan de bestuurder kiezen uit vijf verschillende rijstanden, van extra comfortabel tot maximale sportiviteit. Ook is een telemetriesysteem (R.S. Monitor) ingebouwd waarmee de rijprestaties kunnen worden gefilmd en geanalyseerd, bijvoorbeeld op het circuit.
Ook als Mégane R.S. Trophy
De orderboeken van de nieuwe Renault Mégane R.S. openen eind 2017. De prijzen zijn nog niet bekend, evenals de accelereatietijden en de topsnelheid. Nog voor het einde van 2018 introduceert Renault Sport ook nog de Mégane R.S. Trophy met een 300 pk en 400 Nm sterke motor. Hij komt standaard met 19-inch wielen en het Cup-chassis, evenals additionele technieken die de rijdynamiek verder verbeteren.
LEES OOK: Renault droomt van ZOE R.S.