Review – Nissan X-Trail E-Power – Waarom deze elektrische auto trekauto van het jaar 2023 is
Een elektrische auto en een caravan vormen momenteel geen perfecte match. Je moet dankzij de slechte stroomlijn en het hoge gewicht van een caravan namelijk om de haverklap stoppen met een EV voor een laadpauze. Maar er is een oplossing: de Nissan X-Trail E-Power. Hij rijdt elektrisch, maar mag tot 1.800 kilogram trekken, terwijl hij toch een stevige actieradius heeft. Bovendien kun je hem in 5 minuten ‘opladen’. Hoe kan dat?
Nissan E-Power
Het klinkt bijna te goed om waar te zijn, toch? Nou, dat is het niet. De nieuwe X-Trail is uitgerust met de innovatieve e-Power-aandrijflijn van Nissan. Hoe dat werkt? De wielen van de auto worden aangedreven door een elektromotor, net zoals bij een volledig elektrische auto. De benodigde stroom wordt geleverd door een accupakket, ook net als bij een EV. Wat echter anders is, is waar de stroom vandaan komt.
In plaats van een (snel)lader of een stopcontact, haalt de X-Trail zijn energie uit een 1,5-liter benzinemotor. De enige taak van de benzinemotor is om elektriciteit te genereren voor de elektromotor. Die laatste drijft altijd de wielen aan. In de door ons geteste e-4ORCE-variant zorgen twee elektromotoren – een voor, een achter – voor de aandrijving.
5 minuten ‘laden’
In de X-Trail ervaar je dus de voordelen van een elektrische auto, maar hoef je nooit te stoppen om op te laden. Je kunt gewoon in slechts 5 minuten bijtanken, net als bij een traditionele benzineauto. Als de brandstoftank weer vol zit, geeft de boordcomputer 700 kilometer actieradius aan. Met een flinke caravan zal dat wat minder zijn, maar het is een stuk verder dan je momenteel nog met een volledig elektrische auto in combinatie met een caravan kunt halen. Zoals gezegd: de ‘laadbeurt’ duurt maar vijf minuten.
Lekker vlot
De basisversie van de X-Trail e-Power is voorzien van een 203 pk sterke elektromotor op de vooras. Voor de avontuurlijke rijders is er de e-4ORCE-uitvoering, die vierwielaandrijving biedt dankzij een extra elektromotor op de achteras die 128 pk levert. Het resultaat is een gecombineerd vermogen van 214 pk, waarmee de X-Trail in slechts 7 seconden van 0 naar 100 km/u schiet. Lekker vlot dus, zoals een echte elektrische auto dat ook is.
Lekker praktisch
In de inleiding hebben we al aangegeven dat deze elektrisch aangedreven auto in staat is om een caravan te trekken. Dat doet hij niet zomaar; hij heeft onlangs zelfs de prestigieuze titel ‘Trekauto van het Jaar 2023’ toegekend gekregen door de ANWB Kampeerkampioen. Met zeven zitplaatsen kan hij tot 1.650 kg trekken, terwijl de vijfzits configuratie tot 1.800 trekkracht biedt.
Wat de bagageruimte betreft, beschikt de X-Trail over een ruimte van 585 liter, wat 20 liter meer is dan het vorige model. De lage drempel maakt het laden en lossen van spullen erg eenvoudig.
De tweede zitrij is doordacht ontworpen, met deuren die extra ver openzwaaien voor moeiteloos instappen en het gemakkelijk plaatsen van kinderzitjes. Elke stoel kan afzonderlijk worden versteld, en verwarmde zitplaatsen en individuele klimaatregeling zorgen voor extra comfort achterin. De derde zitrij is enkel geschikt voor jonge kinderen, vanwege het gebrek aan beenruimte.
Grote broer van de Qashqai
In het interieur valt meteen het flinke digitale 12,3-inch instrumentarium op, dat de bestuurder voorziet van alle essentiële informatie. Het infotainmentscherm, met dezelfde royale afmeting, is niet het snelste op de markt, maar absoluut niet traag. Hij is voorzien van alle moderne gemakken, inclusief integratie van Apple CarPlay en Android Auto.
De algehele interieurkwaliteit staat een stapje hoger dan dat van zijn kleinere broer, de Qashqai. De gebruikte materialen stralen meer luxe uit. Fysieke knoppen zijn gelukkig aanwezig, waardoor je moeiteloos instellingen en andere zaken tijdens het rijden moeiteloos kan aanpassen, zonder dat het de aandacht van de bestuurder afleidt.
Geen zuinigheidswonder
Na onze testweek komt het brandstofverbruik uit op een gemiddelde van 1 op 15. Voor een forse zevenzitter zeker niet teleurstellend, maar met een geavanceerde, deels elektrische aandrijflijn zou je wellicht een zuiniger resultaat verwachten. Het verbruik verschilt niet significant dan dat van een standaard X-Trail van de vorige generatie. Waarom dan toch voor de X-Trail kiezen? Simpel: de uiterst soepele elektrische aandrijflijn.
Wat kost de nieuwe Nissan X-Trail e-Power?
De prijslijst start bij 50.000 euro. Voor dat geld krijg je de vijfzitter mee met een enkele elektromotor. Wie zeven zitplaatsen wenst moet automatisch kiezen voor de krachtigere e-4ORCE variant. Die is er vanaf 55.500 euro. Weten hoe hij rijdt? Bekijk dan de video hieronder: