De nieuwe Porsche 911, stiekem best een revolutie
Achtste generatie Porsche 911 gepresenteerd in Los Angeles
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Evolutie? Revolutie? Zo op het eerste gezicht kiest Porsche duidelijk voor een evolutie van de Porsche 911. Aan de binnenkant van de nieuwe, alweer achtste generatie 911 (type 992) is er echter wel sprake van een kleine revolutie.
Onbegonnen missie
Het uiterlijk van de Porsche 911 drastisch wijzigen is een onbegonnen missie. Porsche zou dan afbreuk doen aan de vorm die juist al decennia zo herkenbaar is over de hele wereld. Dat Porsche op safe speelt, is dus geen verrassing. Ten opzichte van de vorige generatie (type 991) heeft Porsche bij deze generatie 992 de wielkasten aanzienlijk verbreed en omvatten ze de grote 20-inch wielen vóór en 21-inch wielen achter. Een brede achterkant is standaard om de slanke taille extra te benadrukken. En de voorzijde? Die is met 45 millimeter verbreed.
Elektrisch uitklapbare handgrepen
Andere kenmerken van de nieuwe Porsche 911 zijn elektrisch uitklapbare handgrepen in de portieren, een aanzienlijk bredere, variabele achterspoiler, een subtiele lichtstrip en tot slot een strakkere voorklep tussen de nieuwe led-koplampen als knipoog naar de eerste generaties van de 911. Op een aantal onderdelen op de vóór- en achterzijde na, is de gehele body van de nieuwe 911 nu gemaakt van aluminium.
Interieur: een revolutie
Door naar het compleet nieuwe interieur. Zoals gezegd: hier mag je best spreken over een revolutie. Het dashboard heeft diverse verzonken instrumenten. Designers hebben zich laten inspireren door de Porsche 911-modellen uit de jaren zeventig. Het instrumentencluster springt er direct uit, dankzij een centraal geplaatste analoge toerenteller met daarnaast twee dunne en frameloze displays die de bestuurder de benodigde informatie geven.
10,9-inch groot display
Het middendisplay van het Porsche Communication Management (PCM) is voortaan 10,9-inch groot. Onder het scherm van het PCM bevinden zich vijf knoppen waarmee toegang kan worden verkregen tot de belangrijkste voertuigfuncties. Standaard PCM-functies omvatten online navigatie op basis van zowel zwermdata als Porsche Connect Plus.
Doorontwikkelde 3,0-liter zescilinder bi-turbo boxermotoren
Porsche trapt af met de 911 Carrera S- en 911 Carrera 4S-modellen. Die beschikken over doorontwikkelde 3,0-liter zescilinder bi-turbo boxermotoren met een vermogen van 450 pk (331 kW): een toename van 30 pk ten opzichte van voorheen. De vermogenstoename is bereikt door verbeterde inspuiting en een nieuwe layout voor de turbo’s en intercoolers.
Prestaties 911 Carrera S en 911 Carrera 4S
De coupé met achterwielaandrijving sprint in 3,7 seconden naar 100 km/u. De 911 Carrera 4S met vierwielaandrijving doet hier 3,6 tellen over. Beide modellen zijn daarmee 0,4 seconde sneller dan hun voorgangers. Indien de nieuwe 911 Carrera S of 911 Carrera 4S zijn uitgerust met het optionele Sport Chrono Pakket, dan sprinten ze beide nog eens 0,2 seconde sneller naar 100 km/u. Wat rest is de topsnelheid: de 911 Carrera S haalt 308 km/u en de Carrera 4S-versie 306 km/u. Schakelen gebeurt met een volledig nieuw ontwikkelde achttraps Porsche Doppelkupplung (PDK).
WET-modus
Bijzonder is dat de nieuwe Porsche 911 over een WET-modus beschikt. Deze functie detecteert water op de weg, stelt de regelsystemen van de auto daar alvast op in en waarschuwt de bestuurder zodat deze op het gevaar kan anticiperen. Dat kan met een druk op een knop of door het verdraaien van de rijmodusschakelaar op het stuur als de auto is voorzien van een Sport Chrono Pakket.
Warmtebeeldcamera
What’s more? Een optionele nachtzichtassistent met warmtebeeldcamera maar ook een optionele adaptieve cruise control met automatische afstandsregeling, stop-and-go-functie, proactieve inzittendenbescherming en een autonome noodhulpfunctie. Standaard heeft elke nieuwe 911 een op camera’s gebaseerd waarschuwings- en remhulpsysteem, dat het risico op aanrijdingen met bewegende objecten detecteert en zo nodig een noodstop in gang zet.
Drie digitale diensten
Dit alles wordt aangevuld met drie digitale diensten: de ‘Porsche Road Trip’ app, de ‘Porsche 360+’ personal assistant en de ‘Porsche Impact’ emissiecalculator.
- Porsche ‘Road Trip’ ondersteunt autoliefhebbers bij het plannen, organiseren en navigeren van speciale reizen. De samengestelde routes omvatten exclusieve hotel- en restaurant aanbevelingen, points of interest en de mooiste vergezichten die onderweg zijn te zien.
- Het hart van de ‘Porsche 360+’ app is een persoonlijke lifestyle-assistent die de inzittenden de hele dag ter beschikking staat. De assistent is bedoeld om het dagelijkse leven makkelijker te maken.
- ‘Porsche Impact’ – tot slot – is een emissiecalculator. De app berekent de financiële bijdrage die de Porsche-klanten kunnen leveren om hun CO2-voetafdruk te compenseren. Ze kunnen kiezen in welke internationaal gecertificeerde klimaatprojecten ze willen investeren. Die projecten zijn over de hele wereld verspreid en richten zich op wind-, waterkracht- en zonne-energie en op bosbescherming.
De vanafprijs van de nieuwe Porsche 911
Porsche levert de nieuwe 911 Carrera S vanaf 156.700 euro. De 911 Carrera 4S kost op z’n minst 165.100 euro. Bestellen kan vanaf vandaag, maar de levering start pas in het voorjaar van 2019. Het programma van de nieuwe Porsche 911 wordt de komende maanden fors uitgebreid. Op het programma staat de 911 Cabrio, de 911 Targa en natuurlijk talloze andere motorvarianten zoals de 911 Turbo, 911 Turbo S, 911 GT3, 911 GT3 RS, 911 GTS en wellicht ook weer een nieuwe 911 GT2 RS. Ook een 911 Carrera T behoort tot de mogelijkheden.