Nieuwe Nissan Qashqai: deze motorvarianten komen
Alle motorvarianten hebben een vorm van elektrische ondersteuning
De nieuwe Nissan Qashqai wordt leverbaar met diverse aandrijflijnen. Een ding is zeker: er is altijd een vorm van elektrische ondersteuning. Bij de instapper is dat een mild-hybride, maar er komt ook een e-Power-aandrijflijn.
Het gaat om de volgende motorversies:
Nissan Qashqai 1.3 Mild Hybrid 6MT 2WD
Vermogen: 140 pk (103 kW)
Koppel: 240 Nm
Aandrijving: voorwielen
Nissan Qashqai 1.3 Mild Hybrid 6MT 2WD
Vermogen: 158 pk (117 kW)
Koppel: 260 Nm
Aandrijving: voorwielen
Nissan Qashqai 1.3 Mild Hybrid CVT 2WD/4WD
Vermogen: 158 pk (117 kW)
Koppel: 270 Nm
Aandrijving: voorwielen of AWD
Nissan Qashqai 1.5 e-POWER
Vermogen: 190 pk (140 kW)
Koppel: 330 Nm
Aandrijving: voorwielen
Je leest het, de 1.3 turbobenzinemotor is er met 140 of 158 pk en de 1.5 e-POWER die pas in 2022 komt krijgt 190 pk. Verder is er keuze uit versies met voor- of vierwielaandrijving met een handgeschakelde zesversnellingsbak of een Xtronic CVT-transmissie.
In detail: 1.3 DiG-T-benzinemotor 12V ALiS Mild Hybrid
Een aan klanten lastig uit te leggen naam, maar we doen een poging om de werking van het systeem uit te leggen. Het betreft hier een mild-hybride systeem. ALiS staat voor Advanced Lithium-ion battery System. Het systeem ondersteunt de benzinemotor met extra trekkracht (Torque Assist) en zorgt voor een betere werking van het stop-/ startsysteem. Het is vooral een politiek verantwoord systeem om de CO2-emissie van de Qashqai te drukken. Het ALiS Mild Hybrid-systeem voegt 22 kilogram toe aan het gewicht van de auto, dat valt mee dus.
Zo werkt het:
Bij vaart minderen en remmen wint het systeem met regeneratie energie terug en slaat die als elektriciteit op in de lithium-ionbatterij. Die wordt gebruikt voor het stop-/ startsysteem, voor het uitschakelen van de motor bij uitrollen (alleen met CVT) en voor de Torque Assist. Bij uitrollen tot stilstand, bij snelheden onder de 18 km/u en bij afremmen schakelt het systeem de motor uit. De opgeslagen energie wordt dan gebruikt voor de elektrische uitrusting van de auto. Hierdoor kan de motor langer uitgeschakeld blijven, waardoor het brandstofverbruik nog lager uitvalt. Bij het accelereren (tussen 20 en 110 km/u) ondersteunt de elektromotor met de energie uit de lithium-ion-batterij gedurende twintig seconden de trekkracht van de benzinemotor met 6 Nm extra koppel. Hierdoor wordt de benzinemotor minder belast, wat het brandstofverbruik nog verder verbetert.
In detail: 1.5 e-POWER
Het e-POWER-systeem in de nieuwe Qashqai omvat onder meer een hoogvoltagebatterij. Die is onderdeel van de volledig geïntegreerde aandrijflijn, die verder bestaat uit een 115 kW sterke benzinemotor met variabele compressieverhouding, een generator om elektriciteit op te wekken, een omvormer en een 140 kW sterke elektromotor die vergelijkbaar is met die in de volledig elektrische modellen van Nissan.
Het kenmerk van e-POWER is dat de benzinemotor alleen dient om elektriciteit op te wekken, terwijl de elektromotor de wielen aandrijft. Op die manier kan de benzinemotor altijd op het optimale toerental draaien, wat zorgt voor een betere efficiëntie en minder CO2-uitstoot ten opzichte van een traditionele verbrandingsmotor.
Dankzij de elektromotor treedt er geen vertraging in de aandrijving op, zoals die bij een verbrandingsmotor of traditionele hybride wel optreedt. Met de directe, EV-achtige reactie op het gaspedaal is het hoge koppel direct voelbaar.
Drie rijmodi
e-POWER biedt drie rijmodi: Standard, Sport en Eco.
Standard: de auto heeft een een prettig acceleratievermogen en de regeneratie bij gas los is zo afgesteld dat deze vergelijkbaar is met afremmen op de motor met een conventionele auto.
Sport: de auto accelereert nog beter en het systeem schaelt de motor minder snel uit, zeker bij sportief rijgedrag.
Eco: alles is gericht op brandstofbesparing. Het batterijmanagement wordt geoptimaliseerd en de bestuurder kan heerlijk rustig cruisen op de snelweg.
B-modus en e-Pedal
Alle rijmodi hebben een aanvullende B-modus, waarin de energieterugwinning bij gas los versterkt is. De auto remt nog efficiënter af, zonder gebruik van het rempedaal. In de e-Pedal-modus voelt de auto aan als een elektrische auto. Hiermee kan de bestuurder wegrijden, accelereren en afremmen met alleen het gaspedaal. Dit is in 90 procent van de rijsituaties mogelijk.De energiestromen van het e-POWER-systeem zijn via het 12-inch TFT-scherm te bekijken. De nieuwe Nissan Qashqai met e-POWER komt in 2022 op de markt.