Dit is de nieuwe Nissan Juke: nog altijd lekker anders
Na bijna tien jaar is er een compleet nieuwe generatie!
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
In Europa zijn we klaarblijkelijk groot fan van de Nissan Juke. De cijfers spreken voor zich. De eerste generatie verscheen hier in 2009 op de markt en sindsdien zijn er bijna 1 miljoen exemplaren verkocht. De compleet nieuwe generatie Nissan Juke is nog altijd lekker anders.
B-segment crossover
Nissan heeft de nieuwe generatie Juke speciaal voor de Europese autokoper ontwikkeld. De B-segment crossover concurreert hier met modellen als de Renault Captur, Peugeot 2008, Opel Crossland X en vele andere. Nog altijd aanwezig zijn de coupélijnen en het ‘zwevende dak’. Ook gebleven zijn de kenmerkende ronde koplampen, voortaan uitgerust met LED-techniek.
Nieuwe Juke groter
Ten opzichte van de eerste generatie Juke is de nieuwe variant iets groter geworden. De lengte komt uit op 4.210 millimeter (+75 mm), de hoogte op 1.595 millimeter (+30 mm) en de breedte op 1.800 millimeter (+35 mm).
Meer interieurruimte
Die gegroeide buitenmaten hebben een positieve uitwerking op de interieurruimte. De knieruimte op de achterbank nam bijvoorbeeld met 5,8 centimeter toe terwijl de hoofdruimte hier met 1,1 centimeter groeide. Ook de bagageruimte werd groter. Die meet nu 422 liter, een toename van 20 procent. En toch – ondanks die extra millimeters – is de nieuwe Juke toch 23 kilogram lichter dan voorheen.
Personaliseren
Nissan rust de Juke standaard uit met sportstoelen met vaste hoofdsteun. Optioneel zijn deze stoelen te bekleden met leder of alcantara. De eerste Juke had een middenconsole geïnspireerd op de tank van een motorfiets. Nissan heeft gelukkig geen afscheid genomen van dat onderdeel in de nieuwe Juke. Nissan levert de nieuwe generatie Juke in elf carrosseriekleuren waaronder de nieuwe metallic lakkleur Fuji Sunset Red. Sowieso is de Juke uitgebreid te personaliseren, onder meer met speciale bumpers, zijskirts en 19-inch lichtmetalen wielen.
Turbobenzinemotor
En hoe zit het met motoren? Nissan heeft voorlopig alleen een nieuwe DIG-T turbobenzinemotor aangekondigd met een vermogen van 117 pk (86 kW). Deze motor is gekoppeld aan een handgeschakelde 6-bak of een 7-traps automaat met dubbele koppeling (DCT) en schakelflippers. Er is keuze uit de rijmodi Eco, Standard en Sport.
ProPILOT technologie
De Juke heeft voor het eerst ProPILOT technologie, die de bestuurder assisteert bij het sturen, versnellen en remmen. ProPILOT is speciaal ontworpen voor ‘single-lane’ snelweggebruik. Als aanvulling op ProPILOT heeft de nieuwe Juke ook een botspreventiesysteem met voetgangers- en fietsersherkenning, verkeersbordenherkenning, rijstrookassistent, een waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer achter en Blind Spot Intervention. Laatstgenoemde is een primeur voor Nissan. Het systeem waarschuwt de bestuurder voor een auto die zich in de blinde hoek bevindt en stuurt – indien nodig – de Juke terug naar zijn oorspronkelijke positie op de rijstrook.
Google Assistant
Zoals je mag verwachten van een nieuw infotainmentsysteem ondersteunt ook het nieuwe NissanConnect infotainmentsysteem Apple CarPlay. Het systeem heeft verder TomTom Maps & Live Traffic. Aan een wifihotspot is ook gedacht. Saillant detail is dat de eigenaar dankzij Google Assistant controle heeft over diverse functies, zoals de centrale portiervergrendeling en de verlichting. Bovendien is het mogelijk om de bestemming naar het navigatiesysteem van de auto te sturen door tegen hun smartphone te praten.
Hij is al te bestellen
Ter introductie van de nieuwe generatie Juke komt Nissan met de Juke Première Edition, uitgerust met onder meer NissanConnect, parkeersensoren vóór en achter, een two-tone lak en 19-inch lichtmetalen wielen. Een zwart dak is ook standaard, evenals het Cold Pack, bestaande uit verwarmbare voorstoelen en een verwarmbare voorruit. De Nissan Juke Première Edition kost in Nederland op z’n minst 27.990 euro voor de handbak óf 29.990 euro voor de DCT-automaat.
November
De eerste Europese leveringen start eind november 2019. De Juke is overigens een Brits product, want de productie vindt plaats in Sunderland, gelegen in Groot-Brittannië.