Nieuwe Mercedes-Benz GLC kan ruim 100 kilometer elektrisch rijden
Altijd een hybrid
Mercedes-Benz presenteert de nieuwe GLC. Hij is uitsluitend verkrijgbaar met viercilindermotoren en enkel als mild hybrid of als plug-in hybrid. De PHEV-variant kan tot 100 kilometer volledig elektrisch rijden.
Succesverhaal
“Met de nieuwe GLC zetten we een succesverhaal voort naar de toekomst”. Zo begint het persbericht dat Mercedes-Benz onze kant op heeft gestuurd. Een succesverhaal, dat is de GLC zéker. De SUV is pas sinds 2015 op de markt, maar inmiddels zijn er al 2,6 miljoen exemplaren op kenteken gezet. De afgelopen twee jaar was het zelfs het best verkochte model van de Duitsers.
Nieuw gezicht?
Op een bestseller moet je zuinig zijn, moeten ze gedacht hebben bij Mercedes-Benz. Het design van de nieuwe SUV wijkt nauwelijks af van het uitgaande model. De nieuwe GLC oogt wel iets moderner, dankzij nieuwe, plattere koplampen die aan de grille verbonden zijn. De grille is wat groter én aan de achterkant zitten nieuwe tweedelige achterlichten met een binnenwerk in 3D-look.
Stukje groter
De GLC is wel gegroeid. Met een lengte van 4,71 meter is hij 6 centimeter langer en 4 mm lager dan zijn voorganger. De spoorbreedte is aan de voorzijde met 6 mm toegenomen (nu: 1,62 meter) en achter met 23 mm (nu: 1,64 meter). De voertuigbreedte is met 1,89 meter gelijk gebleven.
De bagageruimte profiteert van een grotere overhang aan de achterzijde en is aanzienlijk toegenomen tot 600 liter (+50 liter in vergelijking met het vorige model). De GLC beschikt standaard over een elektrisch bedienbare achterklep, die je kunt openen met de voertuigsleutel, de schakelaar in het bestuurdersportier of de ontgrendelingshendel op de achterklep.
C-klasse
Het interieur van de nieuwe GLC lijkt zo overgenomen te zijn van de nieuwe C-Klasse. Niet zo vreemd, want zoals de typebenaming al aangeeft, baseert de GLC zich grotendeels op de C-Klasse. Ook in de GLC krijg je dus een centraal geplaatst 11,9-inch infotainmentsysteem, waarop het nieuwe MBUX-systeem draait. Voor je neus krijg je een 12,3-inch digitaal instrumentarium. Ronde ventilatieroosters zijn uiteraard ook weer prominent aanwezig.
Altijd een hybrid
De nieuwe GLC is uitsluitend leverbaar met viercilindermotoren en altijd als hybrid: ofwel als plug-in hybrid of als mild hybrid met 48V-technologie en een geïntegreerde startdynamo. Vier motoren zijn mild hybrids en drie andere motorvarianten zijn volledig hybrids met een extra elektrisch vermogen van 100 kW en een elektrische actieradius van meer dan 100 km. Een negentrapsautomaat is standaard op alle uitvoeringen.
Plug-in hybride
De instap-PHEV is de GLC 300e. Deze is voorzien van een 204 pk sterke 2,0-liter viercilinder en een elektromotor, die samen goed zijn voor 313 pk en 550 Nm. Daarboven staat de GLC 400e, die beschikt over 381 pk en 650 Nm. De plug-in hybridemodellen hebben een elektrische maximumsnelheid van 140 km/u en zijn voorzien van een 31,2 kWh accupakket. Standaard kun je de accu tot 11 kW laden, maar snelladen tot 60 kW is mogelijk tegen een meerprijs. Een volledig lege accu zit bij de juiste snellader in 30 minuten op 100%. De plug-in hybrides zijn standaard voorzien van luchtvering met variabele demping.
De prijzen van de nieuwe GLC maakt Mercedes-Benz later bekend.
Bekijk ook: