Met dit nieuwe merk wil Toyota meer bedrijfswagens verkopen
Toyota Professional nieuwe merkstrategie voor bedrijfswagens van Japanse autoreus
Door Wouter Vastenhout. Liefhebber van Italiaanse en Japanse merken. En van Mercedes. Rijdt een SLK 230 uit 1997 en een MX-5 uit 1995. En er staat ook een Fiat Stilo Abarth 5M17 met bouwjaar 2007 voor de deur. Keuzes, keuzes. |
Toyota wil in Europa meer bedrijfswagens verkopen. Hierbij gaat Toyota ambitieus te werk. Met deze 6 actiepunten is het de bedoeling dat jij de bedrijfswagens van Toyota vaker op de weg gaat zien.
1: Proace Electric, de eerste volledig elektrische auto van Toyota
Toyota brengt in de loop van 2020 de nieuwe Proace Electric op de markt. Feitelijk de eerste volledig elektrische auto van Toyota. Dan tellen we de vooralsnog alleen voor China aangekondigde Toyota C-HR Electric en waterstofauto Mirai voor het gemak niet mee – die laatste haalt zijn elektriciteit uit een brandstofcel.
De Proace Electric is een zogeheten BEV, Battery Electric Vehicle, en haalt zijn energie dus uit een batterij. Reken op meerdere varianten, zoals een extra compacte Proace City vanaf het jaar 2021 (afmetingen vergelijkbaar met die van de Ford Transit Courier) en een grotere Proace Long Worker met een laadinhoud tot 6,6 m3. Een hele serie volledig elektrische bedrijfswagens dus.
2: nieuw merk, Toyota Professional
Beslaan de Toyota bedrijfswagens in 2019 nog 46,6 procent van de bedrijfswagenmarkt, met de komst van de nieuwe Toyota Proace City moet dit een jaar later ruim 76 procent zijn. “Als dit minder dan 50 procent is, dan besta je niet voor de klant”, aldus Andrea Carlucci van Toyota Motor Europe (TME) tijdens een presentatie in Rome waarbij AutoRAI.nl als een van de weinige Nederlandse media aanwezig was.
“En als je serieus voor de dag wil komen, dan moet dat onder een nieuw merk, Toyota Professional”, vervolgt Carlucci. “En ja, we beseffen dat er meer marktaandeel is (van de grotere bedrijfswagens zoals de VW Crafter, red.), maar hier zijn nog geen concrete plannen voor.”
3: prominente rol voor Toyota Proace City
De Proace City krijgt een prominente rol in de ambitieuze toekomstplannen van Toyota Professional. “De Proace City zit in het centrum van alle marketingactiviteiten, het is de brand booster“, vertelt Umberto Mazzone, marketingmanager lichte bedrijfswagens bij TME. “Een van de twee consumenten die een bedrijfswagen in de klasse van de Proace City aanschaft, doet dit voor de eerste keer. Het is voor velen de eerste kennismaking met Toyota bedrijfswagens.”
Mazzone: “Daarbij is het marktaandeel van de Proace City het grootste van de volledige LCV-markt (Light Commercial Vehicle, red.). En zelfs het vierde fleetsegment, na de personenauto’s in het B-, C- en B-SUV-segment. We willen in 2020 ongeveer 35.000 exemplaren van de Proace City verkopen.”
Lees ook: onze test met de Toyota Proace 4×4
4: focus op dealer, niet zozeer product
Waarom een Toyota bedrijfswagen en bijvoorbeeld niet een Citroën of Peugeot, de merken waarmee Toyota de Proace ontwikkeld heeft? Die vraag leggen we voor aan Erwin Jongh, de bedrijfswagenspecialist bij Toyota Nederland. “Bij ons ligt de focus echt op de klant, en niet in de eerste plaats op het product. De Toyota dealer maakt het verschil. De klant heeft één contactpersoon voor al zijn vragen. Daarin gaan we heel ver; de klant heeft het 06-nummer van deze persoon zodat hij kan appen, ook in de avond.”
“We weten hoe belangrijk het voor klanten is dat een bedrijfswagen altijd inzetbaar is; stilstaan kost geld”, vervolgt Jongh. “Dus staan er bij de dealer altijd twee man klaar om de auto in maximaal één uur te servicen. Dat is onze express service. De klant komt op de eerste plaats, dan de dealer en dan het product.”
5: Toyota als leider elektrificatie bedrijfswagens
Omdat we met zijn allen steeds vaker pakketjes laten bezorgen, rijden er heel wat bestelwagentjes in stedelijke gebieden rond. Veelal uitgerust met een dieselmotor. Volgens Toyota wordt 34 procent van de uitstoot van fijnstof in steden veroorzaakt door lichte bedrijfswagens. Dit moet anders, zegt Toyota. “De klantbehoefte voor elektrisch aangedreven bestelwagens is er”, zegt Andrea Carlucci. “Maar we willen verder. We willen de leider worden als het gaat om elektrische bedrijfswagens, net als met onze hybride personenauto’s.”
Op de vraag of Toyota’s hybride technologie op termijn zijn doorgang zal vinden naar de bedrijfswagens, antwoordt Toyota bij monde van senior manager Vincent Dewaersegger ontkennend. “We maken louter gebruik van de technologie die mogelijk wordt gemaakt door onze samenwerking met PSA (Peugeot, Citroën en Opel, red.).
Overigens doet Toyota nog geen uitspraken over de actieradius van zijn toekomstige elektrische bedrijfswagens. Erwin Jongh licht wel een tipje van de sluier op door te vermelden dat de Proace Electric veel meer is dan een ‘last mile’-voertuig. Die zijn bedoeld om de laatste mijl of kilometer naar de klant zo duurzaam mogelijk af te leggen.
6: eigen dealers
Er komen speciale Toyota Professional dealers. Die hebben het volledige aanbod aan bedrijfswagens staan, inclusief de Toyota Hilux en Land Cruiser. De openingstijden zijn ruimer dan gebruikelijk en ze hanteren de speciale express service. Er is altijd een voorraad bedrijfswagens aanwezig en een bedrijfswagenspecialist. De eerste Toyota Professional dealers worden verspreid over het land bij bestaande personenauto-dealers geopend, onder meer in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Tilburg, Ede en Groningen.