Nederlandse Toyota wint ‘best of show’-award tijdens Retromobile 2025
Toyota Sports 800 wint Trophée de la préservation
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De Toyota Sports 800 van het Louwman Museum in Den Haag is tijdens de klassiekerbeurs Retromobile 2025 in Parijs uitgeroepen tot ‘best of show’ in de categorie ‘beste geconserveerde na-oorlogse auto’. Deze zogeheten Trophée de la préservation werd in ontvangst genomen door Sjoerd van Bilsen, conservator bij het Louwman Museum.
Toyota Sports 800: best of show
Museumconservator Sjoerd van Bilsen zegt in gesprek met AutoRAI.nl het volgende: “Het is bijzonder om op de stand van Toyota France voor het grote publiek onbekende Sports 800 te tonen, waarop de bezoekers enthousiast reageren. Immers, voor velen was het de eerste kennismaking met de kekke open sportcoupé. Dat de jury vanuit Retromobile de aanwezigheid van de Sports 800 ook niet is ontgaan maakt het nog leuker voor ons als bewakers van de autogeschiedenis. Dan prijst de jury het exemplaar ook nog als ‘best of show’ in de categorie ‘beste geconserveerde na-oorlogse auto’. We zijn vereerd met deze onderscheiding op een beurs als Retromobile, waar oud en nieuw, onbekend en onbemind, liefhebbersauto’s en racehistorie elkaar ontmoeten. Geweldig dat de zeer compacte Sports 800 uit de schaduw van die honderden race-en sportwagens stapt.”
Over de Toyota Sports 800 uit 1965
De kleine Toyota Sports 800 (1965) is de allereerste sportwagen die Toyota bouwde. De tweedeurs targa-coupé werd ontworpen door Shozo Sato en heeft een lengte van 3,58 meter. Voor de aandrijving zorgt een 790 cm³ tweecilinder boxermotor met een vermogen van 33 kW (45 pk). Dankzij zijn lage gewicht van 580 kg, presteerde de Sports 800 echter opmerkelijk goed (topsnelheid: 155 km/u). Tijdens de 24-uursrace op het circuit van Fuji in 1967, werd een Sports 800 als derde afgevlagd, achter twee Toyota’s 2000 GT. Van de Sports 800 zijn 3.131 exemplaren geproduceerd, exclusief voor de Japanse markt. Daar kreeg de Sports 800 de koosnaam ‘Yota-Hachi’ (afkorting van ‘Toyota 8’).