
Middendemper verwijderen
Hoe je eenvoudig je auto een stuk leuker kunt laten klinken.

Een van de belangrijkere dingen voor autoliefhebbers is het geluid dat hun auto maakt. Bij sommige auto’s is dit geluid vanuit de fabriek al oorverdovend, maar dat geldt niet voor de meeste auto’s. Als je je auto wat stoerder wil laten klinken, kan het weghalen van de middendemper een goede optie zijn. Maar hoe werkt dat eigenlijk en wat is toegestaan?
Hoe gaat het verwijderen van een middendemper in zijn werk?
Het verwijderen van een middendemper is geen enorm lastige klus. De demper, een soort bak waarin uitlaatgassen terechtkomen, wordt namelijk weggezaagd. In de plaats van deze demper, komt er dan een recht stuk roestvrijstalen pijp. Je zal er op vermogen niet op vooruit gaan, maar het zal je auto wel een stuk leuker laten klinken.
Kosten van het verwijderen van een middendemper
Het verwijderen van een middendemper is voor de gemiddelde beunhaas een simpele klus. Het enige wat je nodig hebt, is een autobrug, lasapparaat, zaag en een stuk RVS pijp. Nou snappen we dat je niet iedereen jouw auto toevertrouwd. Er zijn gelukkig bedrijven die gespecialiseerd zijn in auto-upgrades zoals chiptuning, maar ook in het monteren van andere uitlaten. Hier trek je wel de portemonnee voor: prijzen beginnen bij 350 euro.
Tekst gaat verder onder de foto

Regels voor het verwijderen van een middendemper
De uitlaat van een personenauto op benzine mag bij 3.500 toeren per minuut niet meer dan 95 decibel produceren. Het is dus compleet legaal om je middendemper te verwijderen, mits het uitlaatsysteem gasdicht is en het geluid dus onder de 95 decibel blijft. De auto zal dan gewoon door de apk heenkomen, ondanks het ietwat sportievere geluid.
Lees ook: