Met Subaru naar Rovaniemi, de thuisbasis van de Kerstman
Subaru Snow Days 2020 - DEEL 1
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Ping, een email van Subaru valt op de digitale deurmat. Of we willen denken aan thermo-ondergoed, warme schoenen en wollen sokken. Er staat een bijzondere trip op het programma: de Subaru Snow Days 2020 in het ijskoude Finse Rovaniemi, de officiële thuisbasis van de Kerstman en een speeltuin voor alle Subaru’s. Dit moet bijzonder worden, dat kan niet anders.
Trouwe fanbase
Subaru is een bijzonder merk met een zeer trouwe fanbase. Hoewel legendarische tijden in het World Rally Championship van Subaru al jaren voorbij zijn, klinkt de donkerbruine roffel van sissende boxerturbomotoren van Impreza STi’s nog altijd na in het geheugen van liefhebbers.
Loyaal
Daarnaast staat Subaru al jarenlang bekend als een betrouwbaar merk. Subaru’s blijven mede om die reden jarenlang in families – blijkt uit onderzoek – en na een eerste Subaru volgt vaak een andere Subaru. Kopers zijn kortom erg loyaal. Van die rijke rallyhistorie en betrouwbare reputatie profiteert Subaru tot op de dag van vandaag, al blijft Subaru ten opzichte van andere automerken een relatief kleine speler.
Future proof
Subaru is nog altijd een merk met modellen met permanente vierwielaandrijving en boxerbenzinemotoren. Die twee aspecten blijven in de toekomst, maar dan wel op een manier die future proof is. De aandrijflijnen in de huidige modellen – Impreza, XV, Forester, Outback – hebben relatief gezien een wat hogere CO2-uitstoot.
Bye bye BRZ en Levorg
De CO2-emissie van de Levorg en BRZ was voor de Nederlandse markt simpelweg te hoog met als gevolg een zeer hoge BPM-boete en dus hoge vanafprijs. Subaru Nederland heeft de BRZ en Levorg daarom per 1 januari 2020 van de prijslijst geschrapt. Net als elke andere autobouwer moet ook Subaru zijn gemiddelde CO2-uitstoot drastisch verlagen. In 2021 mag het vlootgemiddelde van een autobouwer niet meer dan 95 gram CO2 per kilometer bedragen.
e-Boxer
Subaru ontwikkelde ter verlaging van de CO2-uitstoot de zogeheten e-Boxer-technologie. Een hybride aandrijflijn (benzine + elektro) die als eerste wordt toegepast in de XV en Forester en later dit jaar ook in de Impreza. In het Finse Rovaniemi kunnen we de XV e-Boxer en Forester e-Boxer testen onder extreme omstandigheden. Zo rijden we met een XV een skipiste op (en af!), beproeven we de offroadkunsten van de nieuwe Forester op ruige bospaden en rijden we mee met een professioneel rallycoureur in een vroeg prototype van de nieuwe Impreza e-Boxer. En omdat het gewoon te leuk is: stappen we in een BRZ voor een uitgebreide driftsessie. Daarover lees je alles in de komende verhalen over de Subaru Snow Days 2020, hier op AutoRAI.nl.
Rovaniemi
Eerst even wat achtergrondinformatie over de bestemming: Rovaniemi. We zijn dus in Fins Lapland. Lapland – ook wel Sápmi genoemd – strekt zich uit over het noorden van Noorwegen, Zweden, Finland en Rusland. Je vindt er gletsjers, fjorden, heuvels en serieuze bergen. Neem de 2.111 meter hoge Kebnekaise als voorbeeld. Beren, wolven, rendieren en bij warmere temperaturen vooral heel veel insecten, ze leven allemaal in Finland. Muggen zijn er in overvloed, maar houden zich in de winter gelukkig koest.
Sauna’s in overvloed
In Finland vind je vooral heel veel bossen. Sterker nog: meer dan 70 procent van Finland bestaat uit bos. En vergeet de meren niet. Finland heeft er 187.888. En nu we toch in de cijfers zitten. Fins Lapland telt meer dan 200.000 rendieren, terwijl er maar 180.000 mensen wonen. Ook bijzonder: Finland telt meer dan 2,2 miljoen sauna’s. Dat is er één per 2,5 inwoners.
Noorderlicht
Rovaniemi is de hoofdstad van de regio Fins Lapland en een goed beginpunt voor een winters avontuur. Het noorderlicht is meer dan 200 dagen per jaar te zien, áls je geluk hebt. Want de licht- en luchtomstandigheden moeten goed zijn wil je dit zachtgroene licht met eigen ogen willen bewonderen. Toch wel een bucketlist-dingetje. Over lucht gesproken: die is in Finland heel schoon. Volgens de wereldgezondheidsorganisatie heeft Finland zelfs de schoonste lucht ter wereld. Dat geloven we graag, want je hebt het gevoel de meest pure zuurstof ooit in te ademen. Het kan er vooral heel koud zijn.
Best koud
Een week voor vertrek tikte de temperatuurmeter in Rovaniemi nog de -30 graden Celsius aan. Op het moment dat wij in de Subaru stappen, is het er aanzienlijk warmer: ongeveer -15 graden Celsius. Maar die ‘hoge’ temperatuur is maar van korte duur. Ook wij trotseren op een gegeven moment -30. Maar het kan nog kouder, want in januari 1999 werd hier een temperatuur van -51,5 graden Celsius gemeten, een record. Gemiddeld is het in januari ongeveer -8 tot -18 graden Celsius. De lage temperaturen die wij ervaren zijn dus een uitzondering.
Thermo-ondergoed
Met temperaturen ver onder het vriespunt is thermo-ondergoed en warme winterschoenen een goede investering. Die mail van Subaru kregen we dus niet voor niets. Vooral het gezicht heeft bescherming nodig, omdat bevriezing van de dunne hoofdhuid nauwelijks merkbaar is. Zelfs een paar minuten in de vrieskou kan zonder juiste bescherming al onprettig worden.
Diverse uitdagingen
Een ding is zeker: in de winter biedt Rovaniemi een betoverend landschap, vol uitdagingen. Per Subaru gaan we die uitdaging aan. Waar liggen de grenzen? Hoe goed is die nieuwe e-Boxer-technologie? Hoe zit het met de toekomst van Subaru? Je leest het allemaal in de komende verhalen. Blijf ons dus volgen voor meer.