Mercedes-AMG GLE 63 Coupé in twee smaken
Mét of zónder 'S'
Mercedes-AMG introduceert van de GLE 63 twee motorvarianten. Er is keuze uit een versie mét ‘S’, of een variant zónder ‘S’. Het verschil in vermogen komt uit op 41 pk.
Groen randje
De Mercedes-AMG GLE 63 4MATIC+ Coupé en GLE 63 S 4MATIC+ Coupé hebben beide een groen randje. Het zijn namelijk mild-hybrides. Het systeem bestaat uit een startmotor en dynamo in één krachtige elektromotor en is geïntegreerd tussen de motor en de transmissie om ruimte te besparen.
+22 pk en 250 Nm
Het systeem levert tijdelijk 22 pk extra vermogen en 250 Nm aan koppel. Dit maakt niet alleen sneller wegrijden mogelijk, maar levert ook de energie voor het 48V-boordnet. En op papier kan Mercedes-AMG een lagere CO2-uitstoot noteren.
571 of 612 pk
In de basisversie schopt de 4,0 liter V8-biturbomotor het tot 571 pk. Kies je de S-variant, dan geniet je van 612 pk. De krachtbron heeft cilinderuitschakeling. In het deellastbereik zijn de cilinders twee, drie, vijf en acht uitgeschakeld.
Prestaties
De versie met 571 pk en 750 Nm + 22 pk van de EQ Boost startdynamo sprint in 4,0 seconden naar 100 km/u en haalt een top van 250 km/u (280 km/u met optioneel AMG Driver’s Package). De GLE 63 S 4MATIC+ Coupé met 612 pk en 850 Nm alsook een 22 pk sterke EQ Boost startdynamo sprint in 3,8 seconden naar 100 km/u en haalt standaard 280 km/u.
AMG Dynamic Select
Keuze uit rijprogramma’s is er genoeg. Wat zeggen we: via AMG Dynamic Select is er keuze uit zeven rijmodi, te weten Comfort, Sport, Sport+, Individual, RACE (allen voor S-model van GLE 63 Coupé), Trail en Sand.
Elke rijmodus uitgelegd
Comfort: comfortabel en zuinig rijden, onder meer door vroegtijdig opschakelen. Het onderstel en de besturing zijn afgesteld met de nadruk op comfort.
Sport: sportieve eigenschappen dankzij een soepeler respons van het gaspedaal, kortere schakeltijden, sneller en preciezer terugschakelen door tussengas. Dynamischer afstelling van het onderstel.
Sport+: extreem sportieve eigenschappen dankzij een nog soepeler respons van het gaspedaal, tussengas bij het terugschakelen en gerichte momentingrepen bij het opschakelen met cilinderuitschakeling voor optimale schakeltijden. Verhoogd stationair toerental voor sneller optrekken. Onderstel, besturing en aandrijving zijn nog dynamischer afgesteld.
Individual: individuele aanpassingen voor de aandrijving, transmissie, AMG DYNAMICS, onderstel en uitlaat. Daarnaast is de ‘zeil’functie beschikbaar in de rijmodi ‘Reduced’ en ‘Moderate’.
RACE (exclusief voor het S-model): het rijprogramma ‘RACE’ is ontworpen voor zeer dynamische ritten op gesloten racecircuits. Bij dit rijprogramma zijn alle parameters afgesteld op maximaal presteren.
Trail: veilig rijden en maximaal presteren op een zachte, modderige of gladde ondergrond door het aanpassen van de gaspedaalrespons, het onderstel en de krachtverdeling tussen de voor- en achteras. Het voertuigniveau wordt hierbij verhoogd. Vanaf 70 km/h wordt het voertuigniveau automatisch weer verlaagd.
Sand: de instellingen van het onderstel en de vierwielaandrijving 4MATIC+ worden afgesteld op het sportief rijden op een rulle, zanderige ondergrond. Het voertuigniveau wordt hierbij verhoogd. Vanaf 70 km/u wordt het voertuigniveau automatisch weer verlaagd.