McLaren 765LT: als het nog een tikkeltje sneller mag
Sterker, lichter, agressiever
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De McLaren 720S is al een van de snelste supercars van dit moment. Deze nieuwe McLaren 765LT – gebaseerd op de 720S – doet er nog een flinke schep bovenop. Hij is sterker, lichter en nog agressiever.
Longtail
De lettercombinatie ‘LT’ is binnen de McLaren-familie best beroemd. Het staat voor Longtail. McLarens met die aanduiding bieden meer dynamiek en nog meer power. Voorbeelden zijn de McLaren 600LT Coupé, 600LT Spider, McLaren 675LT Coupé en de 675LT Spider. Deze McLaren 765LT is het nieuwste lid van de atletische LT-familie.
Meer power!
Ten opzichte van de McLaren 720S biedt de 765LT nog meer performance. De 4,0-liter biturbo V8-motor (M840T) levert deze keer 765 pk en 800 Nm, een toename van 45 pk en 30 Nm in vergelijking met de 720S. De sprinttijden zijn extreem, onder meer dankzij een opnieuw gekalibreerde zeventraps automaat die 15 procent sneller reageert. Uniek: McLaren heeft een opvallend ‘kijkluikje’ gemaakt en motorruimteverlichting toegepast om dit V8-juweel te zien liggen.
Lagere topsnelheid dan 720S
De 765LT sprint in 2,8 seconden naar 100 km/u, in 7,2 seconden van 0 naar 200 km/u en de topsnelheid komt uit op 330 km/u. Dat is 11 km/u trager dan de 720S. Hoe dat komt? De McLaren 765LT heeft meer downforce en dat resulteert automatisch in een lagere topsnelheid.
Lager gewicht
De Mclaren 765LT is liefst 80 kilogram – met alle lichtgewicht opties – afgevallen ten opzichte van de McLaren 720S (1.339 kilogram). In zijn lichtste vorm weegt de 765LT slechts 1.229 kilogram versus 1.283 kilogram voor de 720S in de meest lichte ‘outfit’. In dat opzicht komt het gewichtsverschil uit op 54 kilogram. Afijn, McLaren spreekt graag over 80 kilogram. Wat heeft McLaren allemaal gedaan om al die kilogrammen weg te snoepen?
Mclaren 765LT: de gewichtsbesparing uitgelicht
Carbon Fibre Race Seat: -18 kilogram
Lichtgewicht LT-wielen, titanium wielbouten, Pirelli P Zero Trofeo R-banden: -22 kilogram
Verwijderen van airco: -10 kilogram
Nieuwe koolstofvezel panelen: -14,3 kilogram
Lichtgewicht lithium-ion batterij: -3 kilogram
Verwijderen van audiosysteem: -1,5 kilogram
Lichtgewicht glas en polycarbonaat beglazing: -6 kilogram
Verwijderen van tapijt: -2,4 kilogram
Koolstofvezel middentunnel en deurvakken: -2,5 kilogram
Lichtgewicht wielophanging: -1,5 kilogram
McLaren Senna remklauwen en vacuümpomp: +4,2 kilogram
Volledig titanium uitlaatsysteem: -3,8 kilogram
High-flow brandstofsysteem: +0,8 kilogram
Totaal: -80 kilogram
57 millimeter langer
De airconditioning en het audiosysteem zijn standaard afwezig. Zonder meerprijs kun je ze wel gewoon bestellen. De neus van de McLaren 765TL is 48 millimeter langer dan de 720S. Dankzij de nieuwe ‘Longtail’ actieve achterspoiler is de achterkant 9 millimeter langer. In totaal is de 765LT dus 57 millimeter langer dan de McLaren 720S. De lengte komt nu uit 4.600 millimeter. Bagageruimte is er ook. Voorin is er 150 liter beschikbaar en achterin 210 liter. Samen dus 360 liter aan bagageruimte.
Oplage McLaren 765LT
De oplage van de McLaren 765LT wordt eigenlijk al verklapt door de typenaam. McLaren produceert namelijk 765 exemplaren, allemaal individueel genummerd. Naar verwachting zijn alle exemplaren zo vergeven. LT staat dus niet alleen voor Longtail, maar ook een beetje voor ‘limited to the few’.