Mazda doet goede zaken in EU
Mazda blikt terug op een opvallend goed verkoopjaar in Europa. De Japanse autofabrikant noteerde een groei van 18 procent ten opzichte van 2012. Dit is een bijzondere prestatie, aangezien de autoverkopen met 1,8 procent daalden ten opzichte van het jaar daarvoor. In Nederland verkocht Mazda 5.387 auto’s en daarmee steeg het marktaandeel met 5 procent.
In totaal verkocht Mazda 150.000 personenauto’s in 2013. Dit waren onder meer 51.393 Mazda’s CX-5 en 32.563 Mazda’s 6. Daarmee steeg het Europese marktaandeel van 1 procent naar 1,2 procent ten opzichte van 2012. Met name in Scandinavië waren de verkoopcijfers bijzonder indrukwekkend: totaal werden er 59 procent meer Mazda’s verkocht ten opzichte van 2012, waarbij de verkoop in Noorwegen meer dan verdubbelde. Elders werd de grootste verkoopgroei gerealiseerd in Polen (+73 %), Portugal (+44 %), Hongarije (+41 %) en in Tsjechië en Slowakije (+38 %). Ook de vijf grootste Europese markten boekten aanzienlijke winst. In Duitsland steeg de verkoop met 11 procent en in Groot-Brittannië met 19 procent. Frankrijk pluste 18 procent, Spanje 32 procent en Italië 7 procent.