Review – Mazda CX-80 doet veel goed, maar niet alles
Indrukwekkend grote SUV met zes of zeven zitplaatsen
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De Mazda CX-80 vormt het nieuwe topmodel binnen de Mazda line-up. Rijden in deze plug-in hybride SUV kan vanaf 62.390 euro. De familie-auto is er met zes of zeven zitplaatsen. Hij doet veel goed, maar niet alles.
Langere wielbasis voor Mazda CX-80
De nieuwe Mazda CX-80 is het grotere broertje van de al bekende CX-60. Met groter, bedoelen we ook echt letterlijk groter. De CX-60 heeft een lengte van 4.745 mm en een wielbasis van 2.870. De Mazda CX-80 voegt 25 centimeter toe aan die wielbasis waardoor de lengte toeneemt naar 4.995 mm. De CX-80 is op een haar na dus vijf meter lang. Die extra lengte resulteert niet alleen in extra interieurruimte, maar ook in de mogelijkheid om een extra zitrij toe te voegen.
Drie zitconfiguraties
De Mazda CX-80 is verkrijgbaar met drie zitconfiguraties voor de tweede rij. Hij is er als 2+3+2, als 2+2+2 zonder middenconsole op de tweede zitrij of als 2+2+2 mét middenconsole op de tweede zitrij. De laatste twee configuraties beschikken over captain chairs op de tweede zitrij. Hoewel de versies met zes zitplaatsen een handige doorgang bieden naar de derde zitrij, lijkt de zevenzitter toch de meer praktische keuze. Bij deze variant is de zitbank op de tweede zitrij over een afstand van 120 mm verschuifbaar.
Derde zitrij
Volgens Mazda is de derde zitrij – die ook voorzien is van USB-C-oplaadpunten, ventilatieroosters en bekerhouders – vooral geschikt voor mensen die niet langer zijn dan 1,70 meter. Toch kan iemand met een lengte van 1,85 meter – de auteur van dit verhaal – ook best even achterin zitten, zij het voor kleinere afstanden. Als de mensen op de tweede zitrij wat inschikken, moet dat geen probleem opleveren met been- en voetenruimte. Op de tweede zitrij plaatsnemen is genieten van extra veel beenruimte. De hoofdruimte valt daarentegen mee, aangezien een panoramadak met een vrij dikke schuifinstallatie aardig wat ruimte opslokt. Je hebt achterin nog oplaadpunten en je eigen klimaatcontrolebediening.
MAZDA CX-80 doet nog niet alles goed – REVIEW – AutoRAI TV
Bagageruimte Mazda CX-80
Hoe zit het dan met bagageruimte? Met alle zitrijen in gebruik, blijft er nog steeds 258 liter aan bagageruimte over. Klap je de derde zitrij neer, dan krijg je de beschikking over 687 liter. De Mazda CX-80 is helemaal een ruimtewonder als je alles neerklapt. Je hebt dan 1.971 liter aan opbergruimte. Dat is fors.
Kleuren
De CX-80 is verkrijgbaar in verschillende kleuren, waarvan Artisan Red en Melting Copper echt nieuw zijn. In totaal is er keuze uit negen carrosseriekleuren. Naast de zojuist genoemde kleuren is deze grote Mazda er ook in Jet Black, Deep Crystal Blue, Platinum Quartz, Arctic White, Rhodium White, Machine Grey en natuurlijk Soul Red Crystal.
Rijhulpsystemen
Het dashboard van de Mazda CX-80 is een kopie van dat van de CX-60. Reken dus op prachtige materialen, rustige vormgeving en een goede ergonomie. Mazda is in die zin lekker ‘ouderwets’ met conventionele drukknoppen en een draaiselectietoets waarmee je tijdens het rijden heel intuïtief zaken kunt bedienen. Dat doet Mazda dus goed. Over de rijhulpsystemen zijn we minder te spreken, maar dat geldt voor meer moderne auto’s. Alle systemen zorgen voor zoveel afleiding onderweg, dat het haast onveilige situaties oplevert. Kan Mazda weinig aan doen, maar Brussel wel. Op het gebied van ADAS is de wetgever doorgeslagen. Afijn, in de CX-80 kunnen die systemen natuurlijk wel uitgeschakeld worden. Je kan kiezen om de systemen op ‘mute’ te zetten met een speciale knop links op het dashboard, maar dan blijven ze nog wel aan op de achtergrond. Wie alles echt uit wil hebben, moet in het infotainmentsysteem duiken. Doe dat vooral voor vertrek, want de menu’s van Mazda bevatten zoveel tekst, dat je tijdens het rijden te veel wordt afgeleid.
Mooi meegenomen: de nieuwe Mazda CX-80 heeft ook Alexa-functionaliteit voor spraakbesturing in de auto. Je kan hiermee op een normale manier tegen de auto praten. Je hoeft dus geen spraakcommando’s uit het hoofd te leren.
Goede zitpositie
Een zeer sterk aspect van de Mazda CX-80 is de zitpositie, ook als je wat langer bent. Dankzij een goede verstelbaarheid van de stuurkolom en stoel is het vinden van een fijne zit geen enkel probleem. Het personaliseringssysteem Driver Personalisation Systemvoor – dat automatisch de stoelpositie, het stuurwiel, de spiegels, het Active Driving Display en zelfs de geluids- en klimaatinstellingen aanpast op basis van gezichtsherkenning – klinkt veelbelovend, maar werkt niet perfect en is dus vooral een leuke gimmick. Het stuurgevoel van de CX-80 is subliem. Je krijgt lekker veel feedback, niet alleen vanuit de stuurinrichting, maar ook vanuit het onderstel. Dat onderstel doet 95 procent van de tijd goed zijn werk. Alleen met korte oneffenheden blijft de achteras moeite hebben. Op strak asfalt – waar Nederland rijk aan is – ga je dat als eigenaar niet eens merken.
Aandrijflijn Mazda CX-80
Dan de aandrijflijn van de Mazda CX-80. Hoe zit het daarmee? Net als de CX-60 heeft de CX-80 een plug-in hybride aandrijflijn, bestaande uit een e-Skyactiv-G 2.5 viercilinder benzinemotor met directe injectie, een elektromotor en een 355 V, 17,8 kWh lithium-ion accu. De benzinemotor levert 141 kW (192 pk) en 261 Nm. De elektromotor is goed voor 129 kW (176 pk) vermogen en 270 Nm koppel. Laat je de rekenformule er op los, dan ontstaat er een systeemvermogen van 241 kW (327 pk) en een riant koppel van 500 Nm. Met de power sprint de CX-80 e-Skyactiv Plug-in Hybrid van 0 naar 100 km/u in 6,8 seconden en haalt hij een topsnelheid van 195 km/u (begrensd). Op een volle lading stroom kan de auto tot 61 kilometer elektrisch rijden, volgens de WLTP-testnorm. Er zijn alternatieven op de markt met al dik 100 kilometer rijbereik, dus op dat gebied loopt Mazda niet voorop.
Geremd trekgewicht
Het samenspel tussen de benzine- en elektromotor verloopt doorgaans soepel. Enkel wanneer de batterij leeg is, lijkt de aandrijflijn soms moeite te hebben met soepel schakelen. Aan kracht in ieder geval geen gebrek. De achttrapsautomaat ratelt supersnel door alle versnellingen. De nieuwe Mazda CX-80 heeft een geremd trekgewicht van 2.500 kilogram! Het trekken van een grote caravan of boot- of paardentrailer is dus geen enkel probleem. Een handig hulpmiddel is Trailer Hitch View om het koppelen van een aanhanger makkelijker te maken.
Conclusie review Mazda CX-80
Hier en daar dus wat kleine aantekeningen voor deze Mazda CX-80, maar overall maakt deze auto best indruk. Hij is comfy, extreem ruim, lekker vlot en het interieur is van topkwaliteit. Het design valt bij de meeste mensen ook in de smaak. Zoals gezegd is hij er vanaf 62.390 euro. Je krijgt dan altijd airconditioning in drie zones, een centraal TFT-kleurentouchscreen met een diameter van 12,3 inch, Alexa-spraakbesturing in de auto, DAB-radio, Bluetooth, draadloze Apple CarPlay en Android Auto, hybride navigatie en cruisecontrol.
Technische specificaties Mazda CX-80 e-Skyactiv PHEV 327
- Lengte: 4.995 mm
- Breedte: 1.890 mm
- Hoogte: 1.710 mm
- Wielbasis: 3.120 mm
- Ledig gewicht voertuig: 2.140-2.210 kg
- Geremd trekgewicht: 2.500 kg
- Daklast: 100 kg
- Benzinemotor: 2.488 cc
- Vermogen benzinemotor: 141 kW (191 pk)
- Koppel benzinemotor: 261 Nm
- Vermogen elektromotor: 129 kW (175 pk)
- Koppel elektromotor: 270 Nm
- Systeemvermogen: 241 kW (327 pk)
- Systeemkoppel: 500 Nm
- 0-100 km/u: 6,8 seconden
- Topsnelheid: 195 km/u
- Accu: 17,8 kWh
- Gewicht accu: 176 kg
- Opladen accu: 2-fase 7,2 kW (0-100% in 2,5 uur)
- Actieradius EV: 60 km WLTP